Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Opel presenteert G90 tijdens IAA

Datum nieuwsfeit: 15-09-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

Opel presenteert G90 tijdens IAA

(15 September 1999)

PERSBERICHT:


- Gematigd: C02 uitstoot slechts 90 gram per kilometer
- Licht: vierzitter weegt maar 750 kilo

- Aërodynamisch: druppelvorm resulteert in cW-waarde van 0.22
- Levendig: driecilinder ECOTEC krachtbron levert top van 180 km/u

De 'G90', een innovatieve ultra zuinige concept car, zal dit jaar tijdens de Internationale Frankfurt Motorshow (IAA) een van de belangrijkste bezienswaardigheden zijn. Met zijn 44 kW/60 pk sterke driecilinder benzinekrachtbron produceert de concept car slechts een beperkte C02 uitstoot van 90 gram (G=90) per kilometer. Hiermee ligt Opel qua emissiewaarden meer dan een derde onder het door de EU gestelde gemiddelde van 140 gram per kilometer voor het jaar 2008. 90 gram CO2 per kilometer staat volgens MVEG normen voor een brandstofverbruik van 3,88 liter per 100 kilometer. Dit uitzonderlijk lage cijfer voor een ruime vierzitter in de Astra klasse werd bereikt door innovatieve, gewichtsbesparende technologieën en een cW-waarde van 0.22. Tegelijkertijd slaat de 'G90', die een beeld schetst van de richting die Opel in de toekomst qua body styling zou kunnen kiezen, nieuwe wegen in wat interieur design betreft.

'Met zijn aërodynamische ontwerp en het lage gewicht van slechts 750 kilo spreidt de G90 concept car op de vooravond van het nieuwe millennium een alternatieve aanpak voor de toekomstige mobiliteit tentoon,' aldus Hans Demant, Hoofd Ontwikkeling bij Opel. 'Dit nieuwe studiemodel laat zien dat -onafhankelijk van de aandrijving of een toevlucht te zoeken tot exotische materialen en zonder tekort te doen aan het comfort van de inzittenden - het mogelijk is om een acceptabel geprijsde auto te bouwen met een brandstof-verbruik dat in de buurt van de drie liter per 100 kilometer ligt - en daarnaast ook nog veel rijplezier biedt!'

Vanaf de start van het project hadden de Opel ingenieurs al een duidelijk beeld voor ogen hoe het uiterlijke ontwerp van het studiemodel eruit zou moeten gaan zien. Al in 1997, tijdens de ontwikkelingsfase, werden er twee fundamentele besluiten genomen: de krachtbron mocht geen speciaal ontwerp zijn, maar een bestaande motor uit het Opel programma. En het moest een benzinekrachtbron zijn. Walter Treser, Opel's Director of Advanced Engineering: 'Er zijn twee redenen aan te geven waarom we voor een benzinemotor gekozen hebben: allereerst biedt het principe van directe inspuiting een groot potentieel en daarnaast is het bouwen van een benzinemotor goedkoper dan een diesel. De klant profiteert daar duidelijk van en het ligt ook in lijn met onze filosofie om toptechnologie tegen een betaalbare prijs te bieden.'

Licht en efficiënt: driecilinder ECOTEC krachtbron De krachtbron van de G90 werd gekozen uit Opel's brede aanbod aan high-tech motoren, van de plank als het ware. De uiteindelijke voorkeur ging uit naar de extreem efficiënte driecilinder ECOTEC motor uit de Corsa. Deze heeft een cilinderinhoud van 973 cc en biedt geavanceerde technologieën, zoals holle nokkenassen, een modern micro-hybride motormanagement-systeem en sequentiële brandstofinspuiting. In de concept car levert deze twaalfkleppenmotor een vermogen van 44 kW/60 pk en een maximum koppel van 85 Nm bij 2.800 toeren per minuut. Met 80 kilo is de motor een echte lichtgewicht, die de voorwielen aandrijft door middel van een sequentiële vijfversnellingsbak, zowel handmatig te bedienen via een pook op de stuurkolom of automatisch door op een knop te drukken.

De prestaties van de compacte driecilinder in de G90 zijn verbazingwekkend:
in slechts 14 seconden stuwt hij de 750 kilogram wegende auto van nul naar 100 kmlu, de acceleratie van 80 tot 120 kilometer per uur volbrengt hij in 18 seconden, om vervolgens door te stomen naar een indrukwekkende topsnelheid van 180 km/u. Een andere zeer geschikte krachtbron voor de G90 is de 1.2-liter viercilinder motor uit de ECOTEC motorenrange voor compacte motoren. Met deze levendige 55 kW/75 pk sterke vierkleppen krachtbron zou de G90 een top van 200 kilometer per uur halen.

Aërodynamische design: perfecte druppelvorm brengt cW op 0.22 De hoge topsnelheid van de G90 is deels een bijproduct van de uitstekende aërodynamische waarde van 0.22 en een 'frontal-area index' (Cd x A) van slechts 0.45. Deze aërodynamische waarden moesten gerealiseerd worden bij een auto met een totale lengte van precies 3.996 millimeter (wielbasis: 2.550 millimeter). Frank Leopold en Martin Gerspacher, ingenieurs die deel uitmaken van Opel's ontwikkelingsdenktank in het Internationale Ontwikkelingscentrum in Rüsselsheim, kijken terug op de eerste gedenkwaardige stappen: 'Om uit te zoeken hoe een auto van deze afmetingen en een cW-waarde van onder de 0.25 er uit zou moeten zien, zijn we begonnen met het bouwen van een model dat puur op technische criteria gebaseerd was.'

Al snel kwamen zij uit op iets dat nu de fundamentele aërodynamische basis vormt voor de Opel concept car: de kenmerkende druppelvorm met een flauw aflopend dak en een scherpe, compacte achterkant. De eerste ontwerpen deden met hun gladde en ronde oppervlakken sterk denken aan de aërodynamische prototypes uit de beginjaren '70; maar de G90, zoals hij in Frankfurt werd onthuld, heeft een geheel eigen karakter met typische Opel stijlelementen, zoals de kronkel onder de ramen, de bolle wielkasten en de V--vormige radiator grille met het grote Opel embleem.
Met dit soort elementen benadrukt het studiemodel niet alleen het technisch georiënteerde design van de Astra en Zafira. Hij vormt eveneens nieuwe trends en laat zien welke richting Opel in de toekomst op wil. Dit wordt benadrukt in de 'crease', design jargon voor de verhoogde lijn die tot het midden van de motorkap doorloopt, maar ook door het ontwerp en de technologie van de koplampen. Deze koplampen zijn op verschillende niveaus geïntegreerd met de mistlampen en de richtingaanwijzers. Deze laatste beschikken overigens over LED technologie.

Uiterlijk: hoog-functioneel technisch design
Ook de achterkant van de G90 wordt door lampen gedomineerd. De remlichten en richtingaanwijzers zijn samengevoegd in een plexiglas lichtunit en zijn, als ze niet geactiveerd zijn, door het transparante glas zichtbaar als twee witte elementen. Stefan Arndt, hoofd van het G90 ontwerpteam:
'Elementen zoals deze en de aero-trailing lijnen die door het glas van de achterklep en de lampen zichtbaar zijn, onderstrepen de functionaliteit van de auto.' In tegenstelling tot het donkere rookglas van de achterklep en de lampen, benadrukken de 'trailing edges' de horizontale lijnen en doen de vierdeurs concept car breder uitkomen.

De aërodynamische details zijn in het body ontwerp op veel punten gemakkelijk te herkennen; de deels aan het zicht onttrokken achterwielen, de gladde zijpanelen en de twee aërodynamische 'bobbels' in het dak. De laatste zorgen voor optimale hoofdruimte voor alle vier de inzittenden (980 mm voor, 970 mm achter), terwijl de ruimte tussen de twee koepels helpt het totale oppervlak v66r terug te brengen tot slechts 2,05 vierkante meter.

Het meest pakkende detail van de 1.650 millimeter brede en 1.477 mm hoge auto is de druppelvorm aan de achterkant, tot stand gekomen onder invloed van windtunneltesten. Om ervoor te zorgen dat de G90 zo dicht mogelijk bij deze pure, natuurlijke vorm met een smalle achterkant bleef, en om extra zuiging door turbulentie te voorkomen, werden de afmetingen van de achterkant van de auto beperkt. Met 1.360 millimeter is de spoorbreedte achter aanzienlijk smaller dan voor (1.452 mm). Een gevolg hiervan is dat de G90 achter is uitgerust met twee afzonderlijke stoelen in plaats van een conventionele bank.

Tot het uitgebreide aanbod aan veiligheidsitems die in de concept car zijn verwerkt, behoren ondermeer gordelspanners, voor- en zij-airbags en Opel's Pedal Release systeem, dat het risico op blessures aan de benen van de bestuurder tijdens een frontale botsing beperkt. De actieve hoofdsteunen op de beide voorstoelen beperken het risico op een whiplash aanzienlijk.
Meer dan voldoende ruimte voor vier personen en hun bagage

De bagageruimte van de G90 is ruim en omvat tezamen met het verborgen bagagecompartiment onder de vloer 350 liter (volgens VDA testmethoden). Deze inhoud kan worden uitgebreid tot 980 liter als de rugleuningen van de achterstoelen plat worden gelegd (verhouding 50:50). De stoel van de voorpassagier kan worden neergeklapt, zodat een compleet platte laadvloer ontstaat voor ladingen met een lengte tot 2,50 meter. De maximale laadruimte tussen de wielkasten bedraagt 1,10 meter.

Vooruitgang: Vlakke onderkant met Efticient Diffuser effect Net als het ontwerp van de achterzijde, draagt ook de onderkant van de G90, waarin het gehele uitlaattraject is geïntegreerd, aanzienlijk bij aan de uitstekende aërodynamische waarden. De bodemplaat is speciaal voor het studiemodel ontworpen en uit aluminium vervaardigd. Uwe Süss, een van de ingenieurs in het ontwikkelingsteam: 'De plaat is slechts 1 millimeter dik en extreem licht. Zijn stabiliteit haalt hij uit een speciale honingraat structuur met zeshoekvormen. Om het platte oppervlak te behouden, hebben we de horizontale draagarmen, die normaal onder de auto zichtbaar zijn, in de bodemstructuur binnenin de auto geïntegreerd.'

De grootste aërodynamische vooruitgang in de bodemstructuur van de G90 werd echter behaald door de bodem naar achter toe in een hoek van zes graden omhoog te laten lopen. Dit heeft geresulteerd in een 'diffuser' effect, zoals ook een race wagen ontworpen wordt. Samen met de aflopende daklijn verlaagt dat het oppervlak van de achterkant. Zo ontstaat er een snellere luchtdoorstroming aan de boven- en onderkant van de auto, waardoor turbulentie en luchtweerstand worden beperkt.

Lichtgewicht constructie: systematisch gebruik van aluminium en magnesium
Het gewicht van de G90, slechts 750 kilo, resulteert samen met de uitstekende aërodynamische waarden, in een aanzienlijke besparing op het brandstofverbruik. Het lage gewicht werd gerealiseerd door het strategisch toepassen van lichtgewicht materialen, zoals aluminium en magnesium. Dankzij het lage verbruik van de G90 is een lichtgewicht brandstoftank met een inhoud van slechts 30 liter genoeg om de auto een bereik van 770 kilometer te verschaffen. En vanwege het lage gewicht van de auto konden er eveneens lichtere remmen worden gemonteerd. Extra gewichtsbesparing werd eveneens bereikt op alle onderdelen van het chassis, waaronder elementen in de stuurkolom en de aluminium veren van de wielophanging.

Vernieuwend ontwerp: compleet uitlaattraject weegt slechts 13 kg Het lichtgewicht roestvrijstalen uitlaatsysteem werd niet zoals normaal ontworpen als een zelfstandig element. Hij beschikt over vijf bevestigings-punten in plaats van de normale drie, waardoor de dikte van het metaal kon worden teruggebracht van 1,5 tot 0,8 mm. Het complete uitlaatsysteem van de G90 - inclusief de katalysator en het spruitstuk - weegt slechts 13,1 kilogram, bijna zes kilo lichter dan een vergelijkbaar conventioneel systeem. Daarnaast is ook de aluminium motorkap met zes kilo tussen de drie en vier kilo lichter geworden dan een metalen exemplaar.
Verschillen in het gewicht van de G90 worden ook duidelijk waar het de uit ultra licht magnesium opgetrokken componenten betreft. Naast het omhulsel van de versnellingsbak, het stuurwiel en onderdelen van de stoelen, is ook het dak uit magnesium vervaardigd, terwijl de rest van de body geheel bestaat uit aluminium. Het totaalgewicht wordt hierdoor verder beperkt en door het lagere gewicht 'in de hoogte', zoals het dak, komt het zwaartepunt van de auto lager te liggen, wat het weggedrag ten goede komt. De optimale gewichtsplaatsing van de voorwielaangedreven G90 is mede tot stand gekomen door de positie van de accu.

Weggedrag: laag zwaartepunt en levendig
Naast de gewichtsbesparingen vormt ook de lichtgewicht torsie-arm achter een opmerkelijk detail van het chassis. Die is zo compact dat de veerbenen niet langer in de bagageruimte binnendringen, met een brede laadruimte tot gevolg. De grote 17 inch lichtmetalen wielen met 155/55 R17 lage-weerstandsanden vormen nog een opmerkelijk item. De wielbreedte is zo ontworpen dat, wanneer de auto rechtuit rijdt, slechts een klein deel van de band op het wegdek 'staat', maar bij remmen of bochtenwerk wordt het oppervlak aanzienlijk groter. Het gevolg is een combinatie van een laag brandstofverbruik en hoge veiligheid.

Interieur: ingenieuze ideeën voor meer gemak
Innovatieve ideeën hebben ook hun weerslag gehad op het interieur, waar de ontwerpers en ingenieurs zich zoveel mogelijk aan het G90 principe 'Minder is Meer' hebben gehouden, net zoals bij het brandstofbesparende ontwerp van de buitenkant. Dit principe komt nog het best tot zijn recht in de T-vormige middenconsole. Voorzien van een metaalkleurig uiterlijk, bevat de console een audio- en mobiele telefoon module, een klimaat controle systeem en het navigatiesysteem met display. De laatste wordt pas zichtbaar wanneer de bestuurder op de startknop drukt, die de ECOTEC driecilinder krachtbron tot leven brengt. Het afdekschermpje dat het display verbergt, opent zich dan automatisch.

Informatie door een druk op de knop
Het ergonomisch geplaatste 5 inch display, boven de middenconsole, laat niet alleen maar de gekozen route zien. Slechts vier knoppen, links en rechts, bieden toegang tot diverse menu's voor de radio/CD speler, de telefoon, het navigatiesysteem en de electronische klimaatregeling. De individuele functies worden grafisch weergegeven en kunnen aangepast of veranderd worden door twee druk/draai knoppen. Een klik, zoals met een PC muis, is genoeg om de diverse commando's te bevestigen. Ontwerper Stefan Arndt: 'Dit maakt deel uit van de strategie achter het G90 project. De auto weegt niet alleen minder en heeft een lager brandstofverbruik, hij beschikt eveneens over aanzienlijk minder knoppen en schakelaars.'

De chronometer-look instrumenten doen denken aan de cockpit van een motor en zijn duidelijk zichtbaar in het blikveld van de bestuurder geplaatst.
De snelheidsmeter en de toerenteller zijn op ergonomische wijze achter het verstelbare stuur geplaatst. Ook de afzonderlijke displays in het midden, die de rit-afstand en de geselecteerde versnelling aangeven, blijven zichtbaar wanneer het stuur wordt versteld. Andere slimme initiatieven in het interieur van de G90 zijn de indirecte verlichting in het dak, onderin de auto en in de portieren, die het rijden in het donker veraangenamen, evenals een tochtvrij ventilatiesysteem met een extra brede uitgang aan de passagierskant, dat de snelheid van de geventileerde lucht lager houdt dan bij normale ventilatie-roosters.

Robert W. Hendry, Chairman en Managing Director van Adam Opel AG: 'De G90 verenigt alle bekende Opel karakteristieken in zich, zoals uitstekende aërodynamische waarden, een aantrekkelijk ontwerp en uitstekende verbruikscijfers. Daarom verwoordt hij alles wat ons bedrijf in 100 jaar als autofabrikant heeft opgebouwd. Daarnaast maakt de concept study duidelijk hoe wij als bedrijf met het milieu omgaan, met het oog op de toekomst.'

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie