SARA: Berichtgeving Telegraaf over WISH onjuist

Stichting Academisch Rekencentrum Amsterdam

15-09-1999

Internetprovider WISH: Onjuiste berichtgeving

In de rubriek i-Mail van de online Telegraaf is in de editie van dinsdag 14 september een artikel opgenomen over de vloedgolf van providers die in Nederland gratis Internet pogen aan te bieden. In het artikel lijkt SARA in haar rol als Internetprovider een flinke veeg uit de pan te krijgen van het bedrijf WISH dat gratis Internet aanbiedt:

"Wish is met 200.000 gebruikers de grootste gratis aanbieder. Maar de enorme toeloop blijkt wel rampzalig te zijn geweest voor de snelheid van deze provider. Als wordt ge-keken naar de tijd die nodig is om een webpagina op te halen, dan scoort Wish van de dertig grootste providers het slechtste. Maar Wish-directeur Pieterman belooft beter-schap. Tot nog toe werd het universitaire netwerk Sara gebruikt. Binnenkort verhuist Wish naar Level 3. Volgens Pieterman kan dit Amerikaanse bedrijf "onbeperkt bandbreedte" aanbieden. De kans dat gebruikers tijdens de spits vast komen te zitten, zou hierdoor minimaal worden."

In een eerste reactie op dit bericht toont SARA directeur dr. C.H.M. Nieuwenhuis zich onaangenaam verrast: "Het artikel geeft een verkeerde indruk van zaken", legt Nieuwenhuis uit. "WISH is inderdaad klant van SARA. Via ons heeft het bedrijf een connectie met de Amsterdam Internet Exchange (AMS-IX). Er is echter geen sprake van het gebruik van een SARA netwerk of een universitair netwerk. De voorziening waarvan WISH bij SARA gebruik maakt heeft een onbeperkte hoeveelheid bandbreedte. Het vermeende bandbreedteprobleem is een probleem van de resources van WISH zelf, dat op een nieuwe co-locatie bij LEVEL3 opgelost gaat worden. WISH blijft gewoon klant bij SARA voor haar AMS-IX connectie".

SARA is onbetwist een van de betere housing locaties voor een accessprovider in Nederland. Vanuit het rekencentrum is er door middel van de bij SARA ondergebrachte Amsterdam Internet Exchange een optimale gegarandeerde connectiviteit naar het me-rendeel van de Nederlandse en een groot aantal Europese access providers. Verder zit SARA boven op de snelste hoge-capaciteitsnetwerken naar Europa en de Verenigde Staten. Access providers die klant zijn van SARA tonen zich over de dienstverlening dan ook over het algemeen zeer tevreden.

SARA - Stichting Academisch Rekencentrum Amsterdam

Postbus 94613 NL-1090 GP Amsterdam - Kruislaan 415, NL-1098 SJ Amsterdam