Notarissen Breda overtreden mededingingswet

Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)

Persbericht 9922

Den Haag, 15 september 1999

Notarissen Breda overtreden mededingingswet.

De Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa) heeft vastgesteld dat 16 notarissen in Breda de Mededingingswet in ernstige mate hebben overtreden. De directeur-generaal van de NMa heeft aan ieder van hen boetes opgelegd die variëren van 15.000 tot 20.000 gulden.

De Bredase notarissen waren overeengekomen om opdrachten tot het passeren van akten waarbij de gemeente Breda partij was, per toerbeurt te verdelen. Daardoor werd de onderlinge concurrentie die onder de huidige regelgeving toch al gering is, nog verder beperkt.

De NMa heeft laten meewegen dat de overeenkomst niet alleen verboden is onder de Mededingingswet die sinds 1998 geldt, maar ook al voordien onder de Wet economische mededinging verboden was. Gezien de aard van hun beroep hadden de notarissen kunnen weten dat zij in strijd met de wet handelden.

De NMa heeft bij onaangekondigde bedrijfsonderzoeken bij een viertal notariskantoren belastend bewijsmateriaal meegenomen. Op basis daarvan hebben de onderzoeksambtenaren een rapport opgemaakt. Tijdens een hoorzitting hebben de notarissen zich daartegen kunnen verdedigen. Bij die gelegenheid hebben de notarissen meegedeeld de overeenkomst inmiddels te hebben opgezegd. In het boetebesluit dat de directeur-generaal van de NMa ten slotte heeft genomen is dit aangemerkt als een verzachtende omstandigheid.

Drie notarissen die korter dan de anderen bij de overeenkomst betrokken zijn geweest hebben een boete gekregen van 15.000 gulden en van 17.500 gulden. De andere notarissen hebben elk een boete gekregen van 20.000 gulden.

Tijdens het onderzoek is gebleken dat ook elders in Nederland notarissen vergelijkbare overeenkomsten hebben gesloten. De NMa hoopt en zal zonodig controleren dat (ook) deze overeenkomsten zullen worden beëindigd.

Noot voor redacties