Hr.Ms. De Zeven Provinciën in Madurodam

PERSBERICHT - 11 SEPTEMBER 1999

Koninklijke Marine vertegenwoordigd door Luchtverdedigings- en Commandofregat

Hr.Ms. De Zeven Provinciën in Madurodam

Woensdag 15 september vindt in Madurodam om 10.30 uur de officiële overdracht plaats van een schaalmodel van het marineschip De Zeven Provinciën. Het schip, waar ruim anderhalf jaar aan is gewerkt, heeft een lengte van 5.77 meter, een breedte van 77 centimeter en een hoogte van 1.40 meter.

Het initiatief voor het nieuwe model werd in 1993 genomen door de Kapitein ter Zee b.d. Ph. W. Osieck. Het was hem opgevallen dat het in Madurodam aanwezige marineschip nog van de inmiddels verouderde Van Speijk - klasse was, terwijl er een nieuw model, het Luchtverdedigings- en Commandofregat (LCF), in ontwikkeling is.

Uniek
Voor Madurodam is het uniek een schaalmodel in dienst te kunnen stellen dat in werkelijkheid nog niet af is. De echte Zeven Provinciën is in aanbouw bij de Koninklijke Maatschappij De Schelde en zal medio
2001 beginnen aan haar proefvaart.

De Bevelhebber der Zeestrijdkrachten, Vice-admiraal C. van Duyvendijk zal het schaalmodel van De Zeven Provinciën overhandigen aan de heer Nils de Mooij, de 17-jarige burgemeester van Madurodam. U bent van harte uitgenodigd hierbij aanwezig te zijn.

Voor meer informatie:

Madurodam B.V.
Marianne de Nooijer
telefoon 070 - 355 39 00
Marine Voorlichting
telefoon 070 - 318 83 78

Het fotomoment is om ± 11.00 uur.