Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Sirion 2CD heeft toekomst gerichte turbo-dieselmotor

Datum nieuwsfeit: 15-09-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

Daihatsu Persbericht

Vertaling internationaal persbericht

Frankfurt, 15 september 1999

De Sirion 2CD. Compacte auto met toekomst gerichte turbo-diesel verbrandingsmotor (common rail system)

De meningen verschillen over hoe lang de verbrandingsmotor nog de belangrijkste automotor zal blijven. Sommige mensen zeggen dat het tijdperk van de verbrandingsmotor zal eindigen in de eerste helft van de 21e eeuw. Dit heeft twee redenen. De oliereserves die voor goedkope benzine en diesel zorgen raken naar verwachting binnen enkele decennia uitgeput. Ten tweede zorgt continuering van het gebruik van honderden miljoenen motoren voor een te groot milieuprobleem. Hoe dan ook, hoe veel we ook houden van de verbrandingsmotor, we kunnen hem niet eeuwig blijven gebruiken. Wereldwijd zijn autoproducenten druk bezig nieuwe technieken te ontwikkelen, die de verbrandingsmotor kunnen vervangen. Of deze zullen werken met accu's of brandstofcellen, of dat het gaat om een hybride, een electromotor en een verbrandingsmotor, we weten het nog niet. Eén ding is zeker, welke technologie er ook verheven wordt tot nieuwe standaard, het zal zeer veel tijd en geld kosten alvorens deze is geaccepteerd. Aan de andere kant is de ontwikkeling van de bestaande verbrandingsmotoren nog lang niet gestopt. Automakers blijven hun energie stoppen in het maken van efficiëntere, zuinigere en milieu-vriendelijkere motoren. Eén van de recentste resultaten in deze richting is de ontwikkeling van een motor die de zogenaamde 3-liter auto mogelijk maakt. Een auto welke 100 km op 3 liter brandstof kan rijden.

De Sirion 2CD is een 3-liter auto van de compacte autospecialist Daihatsu. Terwijl het belangrijkste doel het rijden van 100 km op 3 liter brandstof was, doet de Sirion dit zonder de opoffering van dynamische prestaties of rijcomfort. Deze lichtgewicht auto wordt aangedreven door een totaal nieuw concept, een direct-ingespoten tweetakt turbo diesel met intercooler. Het is een motor die de bestuurder het genoegen schenkt te rijden met een echte eco-auto. Compact en licht.

De uitgangsbasis voor de Sirion 2CD, de Sirion, had al een topklasse brandstofverbruik voor een auto met een motor met 1 liter inhoud. Om het brandstofverbruik verder te verbeteren heeft de Sirion 2CD een 50 kg lichtere en een meer aerodynamische carrosserie met speciaal vormgegeven bumpers, een dakspoiler, een aan de onderzijde afgesloten motorruimte en een afdekplaat voor het achterste deel van de bodemplaat (gladde wagenbodem). Het resultaat is dat deze nieuwe auto een verbazingwekkend laag brandstofverbruik realiseert terwijl de prestaties overeenkomen met de benzine versie.

Motor
Het meest karakteristieke van de Sirion 2CD is zijn innovatieve E202 motor. Een 3-cilinder, 987cc, tweetakt dieselmotor. Met een cilinderinhoud van 329 cc per cilinder is de E202 de kleinste direct ingespoten tweetakt dieselmotor.
In een viertakt motor, levert elke cilinder één arbeidsslag per 2 krukasomwentelingen. Maar een tweetakt levert één arbeidsslag voor elke krukasomwentelingen. Met andere woorden, tweetakt motoren leveren 2 keer zoveel arbeidsslagen. Als gevolg hiervan levert een tweetakt bij hetzelfde toerental meer vermogen. Deze eigenschap is zeer nuttig in het geval van kleine motoren, welke in het algemeen weinig trekkracht leveren bij lage toerentallen. Vanwege het hogere aantal arbeidsslagen heeft een tweetakt ook minder last van vibraties dan een viertakt motor.
Het grote voordeel van diesel ten opzichte van benzine is dat dieselmotoren, en speciaal direct ingespoten diesels, thermisch efficiënter zijn. Dit is milieuvriendelijk want een grote efficiency leidt tot een lagere CO2 uitstoot waardoor het broeikasteffect minder zal toenemen. Aan de andere kant leveren dieselmotoren in het algemeen minder vermogen voor een bepaalde cilinderinhoud en produceren een hogere NOx uitstoot en roet. Daarnaast maken dieselmotoren vaak meer lawaai en vibraties. De E202 motor combineert de superieure vermogenontwikkeling en vibratie-eigenschappen van een tweetakt met de uitstekende thermisch efficiency van een dieselmotor. Daarnaast beschikt de motor over een range van nieuwe technieken die de problemen van conventionele dieselmotoren verhelpen. Het resultaat is dat deze geavanceerde 3-cilinder motor uit een cilinderinhoud van 1 liter een max. koppel van 150 Nm en een vermogen van 45 kW haalt.

Techniek in de E202 motor
Een van de sleutels tot vermogen van een tweetakt motor is de juiste spoelmethode. Dit is de manier waarop de uitlaatgassen uit de cilinder verwijderd worden. De E202 motor maakt gebruik van een hybride spoelsysteem opgebouwd uit een compressor, een turbo met een variabele inlaat, een intercooler en een bypass besturingssysteem voor interne uitlaatgasrecirculatie. Dit spoelsysteem verbetert de vermogensafgifte en het brandstofverbruik door de energie van het uitlaatgas efficiënt te gebruiken en de spoeldruk op een optimaal niveau te houden. Het bypass besturingssysteem regelt de hoeveelheid restgas in de cilinders waardoor de uitlaatgassen beter benut kunnen worden. De spoelpoort is speciaal ontworpen voor een betere spoel efficiency en om de juiste werveling, vereist voor een direct ingespoten diesel, te realiseren.

Het controleren van het spoelproces en de uitlaattiming is een andere belangrijke factor die de prestaties van een tweetakt bepalen. Hiertoe beschikt de E202 motor over DVVT (dynamische variabele kleptiming) ter besturing van de uitlaatkleptiming en om voor een optimale expansietijd te zorgen. Wanneer de motor wordt gestart, vervroegt DVVT de klepopening voor een beter startgedrag. Van lage tot hoge toeren wordt steeds de gunstigste uitlaattiming gekozen om het beste brandstofverbruik en de beste prestaties te bereiken in relatie tot het motortoerental en motorbelasting. Het brandstofsysteem is een moderne common rail inspuiting. Dit systeem zorgt niet alleen voor een optimale inspuitdruk voor een kleine cilinderinhoud van 329cc van lage toeren met een lage motorbelasting tot hoge toerentallen onder vollast. Het systeem is ook ontworpen om voorinspuiting te realiseren waardoor extra koppel bij lage toeren, een lager brandstofverbruik en minder geluid ontstaat. Er wordt gebruik gemaakt van 4 kleppen per cilinder en een centraal geplaatste verstuiver waardoor de brandstof gelijkmatig over de verbrandingsruimte verdeeld wordt. De hoge inspuitdruk van het common rail systeem, de centraal geplaatste verstuiver en de juiste luchtwerveling zorgen voor een optimale ontsteking. Dit resulteert in meer vermogen, een lager brandstofverbruik en schonere uitlaatgassen. Daarnaast is de motor voorzien van 2 speciaal voor de diesel ontworpen katalysatoren direct onder het uitlaatspruitstuk. Dankzij deze voorzieningen haalt de Sirion 2CD de Euro 3 emissie-eisen met ruime marges en is de auto al klaar voor de Euro 4 eisen.
Om het brandstofverbruik nog verder te verbeteren, beschikt de Sirion 2CD over een systeem dat automatisch de motor uitzet wanneer deze stationair loopt. Hierdoor wordt de verspilling van brandstof gereduceerd.
Om de levensduur te verhogen, precieze klepbediening te waarborgen en om geluid en vibraties te beperken is de motor verder nog voorzien van:


* speciale gietijzeren zuigers met een koelkanaal (effectief voor het reduceren van de warmtebelasting van de zuiger).
* keramische zuigerpennen (effectief in het voorkomen van zuigerpen slijtage).

* speciale gietijzeren cilinderbussen met een spoelpoort
* titanium kleppen (het lage gewicht waarborgt het roteren van de kleppen)

* een balansas en een nokkenasaandrijving met subtandwielen ter vermindering van geluid en vibraties.

Daarnaast wordt een actieve motorophanging toegepast om de invloed van motorvibraties tot een minimum te beperken.

De Sirion 2CD is ook ontworpen voor het waarborgen van de veiligheid. Naast de geavanceerde veiligheidsvoorzieningen van de originele Sirion, is de 2CD ook voorzien van DVS (Daihatsu voertuig stabiliteitssysteem), zij airbags and zij "air curtains" (dit zijn zij-airbags die zich als een gordijn ontvouwen ter hoogte van het hoofd). De 2CD heeft een aanzienlijk gereduceerde luchtweerstand en een lager eigengewicht welke beide bijdragen aan het verbeterde brandstofverbruik en het bereiken van de 3-liter auto.

De Sirion 2CD is een superzuinige eco auto met een uitstekend rijgedrag en een laag geluids- en vibratie niveau. De E202 motor maakt de 2CD tot een pure 3-liter auto. Wij van Daihatsu zijn verheugd te mogen denken dat wij wellicht het tijdperk van de interne verbrandingsmotor hebben verlengd. Dit alles dankzij deze kleine tweetakt dieselmotor.

Technische gegevens

Maten en gewichten:
Lengte exterieur : 3690 mm
Breedte exterieur : 1595 mm
Hoogte exterieur : 1450 mm
Wielbasis : 2345 mm
Spoorbreedte vóór : 1410 mm
Spoorbreedte achter : 1390 mm
Bodemspeling : 140 mm
Kentekengewicht : 800 kg 810 kg (automaat)
Aantal personen : 5
Draaicirkel (banden) : 8,8 m

Motor
Type : E202, watergekoeld, 3 cilinders, directe diesel injectie met turbo en intercooler
Cilinderinhoud : 987 cc
Boring x slag : 76.0 mm x 72.5 mm
Maximum vermogen : 45 kW/3500 tpm
Maximum koppel : 150 Nm/2000 tpm
Compressieverhouding : 1:20.5
Type brandstofsysteem : Common Rail System
Inhoud brandstoftank : 30 liter

Transmissie en koppeling
Aandrijving : voorwielaandrijving
Type koppeling : mechanisch bediende enkelvoudige drogeplaat koppeling met diafragmaveer

Transmissie
handgeschakeld : 5 versnellingen, alle synchronisch automaat : 4 versnellingen, volledig automatisch Eindoverbrenging
handgeschakeld : 3.282:1
automaat : 3.144:1

Onderstel
Type vóórwielophanging : MacPherson veerpoten
Type achterwielophanging: Semi-onafhankelijk torsieveren met veerpoten en stabilisator
Type stuurinrichting : tandheugel
Type remmen vóór : schijfremmen
Type remmen achter : trommelremmen
Type handrem : mechanisch werkend op de achterwielen Wielen : 15"
Banden : 185/55R15

Prestaties
Brandstofverbruik : 3.4 liter/100 km
CO2 uitstoot : 90 g/km

Max. toelaatbare massa aanhanger:

- geremd : 750 kg

- ongeremd : 350 kg

Wilt u nadere informatie aanvragen ? Vul dan het formulier in of bezoek onze dealers !

Daihatsu Holland B.V.
Witboom 2
Postbus 149
4130 EC Vianen
Telefoon 0347 - 370505
e-mail

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie