Microsoft kondigt AppCenter Server aan

Datum nieuwsfeit: 16-09-1999

Microsoft kondigt AppCenter Server aan

Nieuw product biedt hoge beschikbaarheid en eenvoudig te beheren omgeving voor Windows 2000-webapplicaties

Schiphol-Rijk/Brussel, 15 september 1999- Microsoft introduceert AppCenter Server, een vrijwel non-stop beschikbare oplossing voor het in gebruik nemen en beheren van webapplicaties die zijn ontwikkeld voor het besturingssysteem Windows 2000. AppCenter Server is een van de bouwstenen van de Windows Distributed interNet Architecture (Windows DNA) 2000 en bevat een aantal tools voor het in gebruik nemen, beheren en monitoren van webapplicaties in configuraties met meerdere servers (de zogeheten 'server farms') en biedt optimale schaalbaarheid en betrouwbaarheid aan bedrijfskritische webapplicaties.

AppCenter Server is een aanvulling op de Windows DNA Application Services die vanaf nu opgenomen zijn in Windows 2000. Deze omvatten Internet Information Server 5.0 (IIS), Active Server Pages (ASP), COM+ en Microsoft Message Queue Service 2.0 (MSMQ). Met AppCenter kunnen gebruikers een webapplicatie, die gebouwd is met behulp van deze Windows DNA- tools, eenvoudig in gebruik nemen op een aantal PC-servers ('web farms' of 'web clusters'), zodat voordelig PC-gebruik gecombineerd kan worden met krachtige en geavanceerde servers die een groot bereik hebben. Windows 2000, het Visual Studio ontwikkelsysteem en Microsoft AppCenter vormen gezamenlijk een geavanceerde applicatieserver, waarmee gebruikers omvangrijke, vrijwel non-stop toegankelijke toepassingen voor het web kunnen bouwen, in gebruik nemen en beheren.

AppCenter Server biedt de volgende voordelen:

· Beheer. AppCenter omvat een gecentraliseerde beheerconsole waarmee systeembeheerders webapplicaties kunnen beheren en monitoren die draaien in een multiserver 'web farm'-omgeving.

· Schaalbaarheid. AppCenter biedt een vrijwel ongelimiteerde schaalbaarheid door het gebruik van 'web farms' met standaard PC-servers.
· Betrouwbaarheid. AppCenter biedt een zelfherstellende, fouttolerante omgeving zonder 'single point of failure', zodat een maximale uptime wordt gerealiseerd.

"Met AppCenter kunnen gebruikers de kracht van de PC-architectuur gebruiken om webapplicaties te bouwen die prestaties, schaalbaarheid en beschikbaarheid op mainframeniveau bieden," stelt Paul Maritz, vice president Developer Group bij Microsoft. "AppCenter Server maakt het beheer van server farms net zo eenvoudig als het beheer van een enkele server."

AppCenter Server omvat de volgende nieuwe tools en mogelijkheden om het gebruik van webapplicaties eenvoudiger te maken in omgevingen die gebaseerd zijn op Windows 2000 Server:

· Single Application Image biedt een centrale console voor het beheer van webapplicaties die op diverse servers in gebruik zijn.
· Application Replication dupliceert automatisch bestanden, componenten en configuratie-instellingen op diverse servers.
· Real-time controle van prestaties en status geeft een integraal beeld van de prestaties van een applicatie en verzamelt gegevens over prestaties, gebeurtenissen en aanmeldgegevens van diverse servers in één gemeenschappelijk overzicht.

· Fault Tolerance biedt een zelfcontrolerende, zelfherstellende omgeving waarin falende elementen in de hardware, het netwerk en de applicaties worden geïsoleerd, zonder de applicatiediensten te onderbreken.
· Dynamic Load Balancing zorgt automatisch voor evenwicht in de belasting van Component Object Model (COM)+-componenten op diverse servers.
· Load Testing en capaciteitsanalyse-tools stellen gebruikers in staat om applicaties te testen onder praktijkomstandigheden, de bottlenecks in prestaties te isoleren en de hardware-eisen te plannen voor toekomstig gebruik.

AppCenter Server maakt deel uit van een serie nieuwe producten en technologieën, die ontwikkelaars ondersteunen bij het maken van de volgende generatie webtoepassingen. Meer informatie over de ontwikkelinitiatieven van Microsoft is te vinden op msdn.microsoft.com/.

Prijs en beschikbaarheid
AppCenter Server wordt naar verwachting op de markt gebracht in het tweede kwartaal van 2000. Prijzen en licentievoorwaarden zijn nog niet bekend.

Microsoft
Sinds de oprichting in 1975 heeft Microsoft zich ten doel gesteld om voor de PC software te creëren die mensen waardevolle mogelijkheden biedt, zowel thuis als op het werk en op school. Microsoft's visie 'een computer op ieder bureau en in ieder huis', is nu geïntegreerd met Internet, hetgeen het bereik van de PC en haar gebruikers verruimt. Als 's werelds grootste softwareleverancier levert het bedrijf innovatieve producten die doorlopend worden afgestemd op de behoeften van de klant. Het productaanbod omvat besturingssystemen, server-applicaties, applicaties voor zakelijk en privé-gebruik en tools voor het ontwikkelen van bedrijfsbrede zakelijke en Internet-applicaties. Microsoft biedt tevens online diensten, geeft personal computerboeken uit en levert hardware, waaronder toetsenborden en muizen. De producten van Microsoft zijn geschikt voor vrijwel alle PC's, beschikbaar in meer dan dertig talen en worden in meer dan vijftig landen verkocht.

Voor meer informatie:
Microsoft B.V., Michiel Gosens, Public Relations Manager, telefoon: +31 (0)20 - 500 12 74
Microsoft N.V., Els Stevens, Press Relations, telefoon: +32 (0)2 - 730 39 14 of Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Perlita Fränkel, telefoon: +31 (0)23 - 562 82 08.
Dit persbericht en andere persinformatie van Microsoft kunt u ook vinden op de Microsoft Benelux website op pagina
www.microsoft.com/benelux/press/.

Microsoft, Windows en Visual Studio zijn hetzij gedeponeerde handelsmerken hetzij handelsmerken van Microsoft Corporation in de Verenigde Staten en/of andere landen. Alle andere merk- en productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectieve houders.