Brochure over zelfverwonding

Trimbos Instituut

Nieuwsflits

Brochure zelfverwonding

Vorig jaar verscheen het onderzoeksverslag Hulpverlening bij zelfverwonding in de psychiatrie; achtergronden, verpleegproces en keuzen in de zorg van Ella Broers en Jacomine de Lange in de Trimbos-reeks (98-8). In samenwerking met het Landelijk Centrum Verpleging en Verzorging (LCVV) is hiervan een brochure voor hulpverleners gemaakt. Kort en helder worden de achtergronden van zelfverwondend gedrag uiteengezet. De aandachtspunten bij de diagnostiek en de criteria voor de keuze van de juiste interventie staan in overzichtelijke schema's. Er worden vijf verpleegkundige interventies besproken met praktische tips en voorbeelden. De brochure Omgaan met een snijdende pijn; verpleegkundige interventies bij zelfverwondend gedrag is uitgegeven door Elsevier/De Tijdstroom/LCVV en verkrijgbaar bij de boekhandel of bij Elsevier tel. (070) 441 55 55. De prijs is f 15,--.

Jacomien de Lange (030) 297 11 00

Het Trimbos-instituut is een onafhankelijk landelijk kenniscentrum met als doel de geestelijke gezondheid van mensen te bevorderen.

Trimbos-instituut Netherlands Institute of Mental Health and Addiction

Da Costakade 45