Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Almere wil subsidie handhaving systeem vrije busbanen

Datum nieuwsfeit: 16-09-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Gemeente Almere

Persbericht 232

16 september 1999

B EN W ALMERE VRAGEN SUBSIDIE VOOR HANDHAVING SYSTEEM VAN VRIJE BUSBANEN

Het college van burgemeester en wethouders van Almere gaat bij Rijkswaterstaat subsidie aanvragen voor de periode 1999-2003 om het systeem van vrije busbanen te kunnen voortzetten in nieuwe woonwijken. In de optiek van de gemeente kan alleen met vrije busbanen de hoge kwaliteit van het openbaar vervoer in Almere en het daarmee samenhangend hoge gebruik ervan gehandhaafd blijven.

Tot 1997 was een speciale rijksregeling van kracht voor de ontwikkeling van Almere, waaruit onder andere de aanleg van de busbanen in Almere gefinancierd werd. Met het aflopen van de rijksregeling is aanleg van de nog resterende busbanen in Almere-Stad en Almere-Buiten ter subsidiëring aangemeld bij de rijksoverheid. Vooruitlopend op mogelijke toekenning van de subsidie heeft de gemeente de busbanen vóórgefinancierd, zodat ook voor inwoners van nieuwe wijken een snel en goed openbaar vervoer gegarandeerd blijft. In totaal bedraagt de aangevraagde subsidie fl. 64 miljoen, daarmee kan de uitbreiding van het stelsel van vrije busbanen in nieuwe wijken worden gefinancierd.

Het principe
Door de jaren heen heeft de gemeente gekozen voor het principe van vrije busbanen. Vanaf het moment van oprichting van de gemeente in 1984 tot nu is het concept van vrije busbanen door het gemeentebestuur gehanteerd. Het principe van vrije busbanen volgens het standaard Almeerse concept houdt in dat de bus centraal door de wijken rijdt over een aparte asfaltbaan met beveiligde kruisingen. De busbanen zorgen voor snelle verbindingen tussen de verschillende stadsdelen en van en naar de stations. Auto's rijden door de wijk over klinkerstraten met een snelheidsregime van 30 km per uur. Autoverkeer tussen de wijken wordt via de randwegen geleid.

Argumenten
De argumenten van het Alkmeers college van B en W om voor het stelsel van vrije busbanen te blijven kiezen zijn:

* De gemeente wil kwalitatief goed openbaar vervoer bieden in elke wijk en op elk hoogwaardig bedrijventerrein, en wel zodra in een wijk gewoond en/of gewerkt wordt. Zodoende krijgt de bus een voorsprong als vervoerstype voor zowel inwoners in nieuwe wijken als de werknemers op de hoogwaardige bedrijventerreinen. De vrije busbanen bieden de beste garantie hierop.

* De prestaties van de Stadsbusdienst in Almere zijn dankzij de vrije busbanen optimaal. Er wordt relatief heel veel gebruik gemaakt van de bus. De kosten van het Almeerse busvervoer staan in een goede verhouding tot de opbrengsten van kaartverkoop; de kostendekkingsgraad in Almere is momenteel bijna 39%, hoger dan steden met een vergelijkbare inwonersaantal. Kijkend naar het gebruik valt op, dat in Almere bijna twee keer zovaak het openbaar vervoer wordt benut als in andere steden. Op afstanden tussen 5-10 kilometer wordt door 11% van de Almeerders met het openbaar vervoer gereisd (landelijk 5%) en op afstanden van meer dan 10 kilometer pakt 20% van de Almeerders het openbaar vervoer ten opzichte van een landelijk gemiddelde van 13%.
* Ook zijn de snelheid en de mate van stiptheid van de Almeerse stadsbussen duidelijk hoger dan in vergelijkbare steden.
* Vanaf het ontstaan van Almere zijn de vrije busbanen als een samenhangend stelsel en als integraal onderdeel van de hoofdstructuren voor Almere-Stad, -Haven en -Buiten ontworpen. Afwijken van dit concept betekent dat het functioneren van de bestaande hoofdbusstructuur ondermijnd wordt.
* Ook op het gebied van verkeersveiligheid heeft het systeem van vrije busbanen zich bewezen. In vergelijking met andere steden in ons land vinden in Almere relatief weinig ongevallen met de bus plaats. Ondanks een forse toename van het aantal buskilometers in de afgelopen jaren, neemt het aantal ongevallen niet of nauwelijks toe.

Almere heeft nu bijna 140.000 inwoners. Over circa 4 jaar zal de bevolking ca. 180.000 inwoners tellen. In 1997 pakten dagelijks bijna 36.000 Almeerders de stadsbus en ruim 7.000 de streekbus. De gemiddelde snelheid van de bussen is bijna 25 kilometer per uur. Uit onderzoek van busmaatschappij Connexxion naar de tevredenheid van hun klanten blijkt dat Almeerders meer dan gemiddeld tevreden zijn over met name de stiptheid en de snelheid.


bron: Afdeling communicatie, Gemeente Almere

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie