Eerste paal voor Jan Schaefer brug Amsterdam

Datum nieuwsfeit: 16-09-1999
X Gemeente Amsterdam

EERSTE PAAL VOOR JAN SCHAEFER BRU

Wethouder Duco Stadig en mevrouw Diny Schaefer, weduwe van voormalig wethouder Jan Schaefer, hebben op donderdag 16 september de eerste paal geslagen voor de Jan Schaefer brug. Deze brug, voorheen bekend als de Javabrug, gaat de tweede verbinding van het Java-eiland en het KNSM-eiland met het 'vaste land' vormen. De brug overspant de IJhaven en verlengt de route die vanuit het centrum naar het water loopt. Wethouder Stadig maakte tevens bekend dat ook de brug van het Zeeburgereiland naar IJburg naar een vermaarde Amsterdamse wethouder zal worden vernoemd. De brug, die nu nog bekend staat als brug 2001, gaat de Enneüs Heerma brug heten

Het besluit om in het Oostelijk Havengebied te gaan bouwen is destijds onder het bestuur van Jan Schaefer genomen. Duco Stadig: "Een brug voegt toe, moet tot de verbeelding spreken. Dat besefte Jan Schaefer, die de verbeelding weer kans gaf in onze stad. Jan probeerde in zijn beleid ruimte te creëren voor de verbeelding, heel concreet door toepassing in architectuur en stedenbouw.

De Jan Schaefer brug heeft aan de zuidelijke zijde zijn landhoofd en oprit vóór het voormalige pakhuis Willem de Zwijger aan de Oostelijke Handelskade. Vervolgens loopt de brug door het pakhuis over een verlaagde Veemkade en over de 215 meter brede IJhaven naar de kop van het Java-eiland. Om het betonnen brugdek door het pakhuis te kunnen voeren, wordt een opening van twee pakhuisverdiepingen aangebracht. In het pakhuis worden twee stalen pijlers onder de brug aangebracht. Ontwerper van de brug is Ton Venhoeven van bureau Venhoeven C.S

De brug is toegankelijk voor alle soorten verkeer. Aan beide zijden van de brug komen voetpaden die via zelfdragende trappen aan de noord- en zuidkaden te bereiken zijn. Naast de voetpaden komen fiets-paden en een rijstrook voor het autoverkeer. De verlichting van de brug is geïntegreerd in de brug. Van landhoofd tot landhoofd is de brug 280 meter lang. Voor de fundamenten en de zogenaamde remmingswerken voor de scheepvaart worden in totaal 234 palen geheid. De constructie vraagt ongeveer 2400 m3 gewapend beton en ongeveer 2000 ton staal. Bij grote nautische evenementen, zoals Sail, kunnen voor schepen met staande masten twee brugdekken worden uitgenomen

De officiële eerste paal voor de Jan Schaefer brug is door leerlingen van de vijfde en zesde groep van de basisschool de Achthoek op Sporenburg beschilderd. Eind oktober 2000 verwacht de bouwcombinatie Javabrug, een samenwerking van Ballast Nedam Beton en Waterbouw en Hollandia, de brug te kunnen opleveren

Pb-90 Amsterdam, 16 september 199