Norm sportverlichting: van alpineskiën tot zwemmen

Datum nieuwsfeit: 16-09-1999
Nederlands Normalisatie-instituut

16 september, 1999

Sportverlichting: van alpineskiën tot zwemmen

Delft - Het Nederlands Normalisatie-instituut (NNI) heeft de Europese norm NEN-EN 12193 'Licht en verlichting - Sportverlichting' gepubliceerd. Deze Engelstalige norm heeft als doel goede visuele omstandigheden te scheppen voor zowel de spelers, sporters, scheidsrechters als voor toeschouwers en zelfs voor TV-opnamen.

De norm geeft eisen voor de verlichting van de meeste sporten die in Europa worden beoefend, zowel binnen- als buiten (zie bijlage). Het gaat om eisen voor de verlichtingssterkte, de kleurweergave-index en de meetpunten. Bij elke sport zijn drie klassen gegeven waar uit gekozen moet worden. De klassen zijn afhankelijk van het niveau van de te spelen wedstrijden, van recreatie sport tot internationale topwedstrijden.

Adviesbureaus die de verlichtingsplannen van sportvoorzieningen maken kunnen veel gegevens uit deze norm ontlenen. De norm bevat naast de genoemde verlichtingseisen namelijk ook aanbevelingen over onderhoud, veiligheid en het tegengaan van verblinding.

Bij het ontwikkelen van deze norm is onder meer samengewerkt met het NOC-NSF en de Nederlandse Stichting Voor Verlichtingskunde (NSVV). Beide partijen hebben te kennen gegeven hun publicaties in lijn met deze norm te willen brengen.

Informatie en bestellingen
Voor meer informatie over NEN-EN 12193 kan men terecht bij mevrouw ir. A.P. van der Horn, secretaris van de normcommissie Verlichting' , telefoon (015) 2 690 286, fax (015) 2 690 253 e-mail: (annet.vanderhorn@nni.nl) .

NEN-EN 12193 kost NLG 57,- (excl. 6 % btw) en kan worden besteld bij NNI-Klantenservice, telefoon (015) 2 690 391, fax (015) 2 690 271 of e-mail: (bestel@nni.nl) . Bestelling is ook mogelijk door invullen van het bestelformulier in de rubriek "bestellingen" van de NNI website.