Siemens versterkt SCADA-systeem met serie Simatic Panel PC's

Siemens Nederland N.V. Index Search Contact Home

AD AS 199907.120

Den Haag, donderdag 16 september 1999

Siemens versterkt positie SCADA-systeem Simatic WinCC met combinatie-levering van nieuwe serie Simatic Panel PC's

Siemens levert het SCADA-systeem Simatic WinCC in de versie 5.0 nu ook compleet met een Panel PC voor gebruik onder zware industriële omstandig-heden waarin stof en vuil een belastende factor vormen. De PC is de geheel nieuwe Simatic FI45. Deze is afkomstig uit de nieuwe serie Panel PC's, die de afronding vormen van de complete innovatie bij het spectrum industriële PC's van Siemens. Recent zijn hiervan ook andere versies Panel PC's voor universeel gebruik alsmede nieuwe versies van de Rack PC's en de Box PC's op de markt gebracht.

Het SCADA-systeem Simatic WinCC wordt zowel als software-licentie geleverd als compleet systeem, bestaande uit een PC geladen met de systeemsoftware voor WinCC. Met de nieuwe Panel PC Simatic FI45 biedt Siemens het universeel te gebruiken SCADA-systeem WinCC aan in combinatie met een bijzonder krachtige PC voor opstelling op de werkvloer.

De hardware van de Panel PC FI45 is mechanisch robuust opgebouwd en geschikt voor 24 uurs bedrijf. Het front is uitgevoerd in de hoge beschermingsklasse IP 65. Dankzij de compacte uitvoering is de nieuwe Panel PC bij uitstek geschikt voor montage in een ruimte waarin weinig inbouwplaats is.

Standaard is de PC voorzien van een 3COM-card Etherlink XL PCI 3C900. Simatic FI45 Hiermee kan men de FI45 WinCC direct op het PC netwerk aansluiten. De hardware is gebaseerd op de modernste PC-technologie zoals de Intel Pentium II 333 MHz, 128 Mbyte werkgeheugen, 512 kbyte second level cache, een harde schijf met 6,4 Gbyte EDI, een 3,5 inch loopwerk voor floppy disk, CD-ROM 20x en een 13,3 inch TFT-kleurendsplay met een resolutie van 1024 x 768 beeldpunten. Optioneel is de nieuwe PC ook leverbaar met een touchscherm.

Bij de FI45 WinCC heeft men in totaal de beschikking over vijf insteekplaatsen, bestaande uit twee korte PCI-slots, een lange PCI/ISA-slot alsmede een korte en een lange ISA-slot. Het nieuwe WinCC-systeem beschikt standaard over een Profibus-DP-interface en een Multipoint Interface MPI. De PC is geladen met de systeemsoftware voor WinCC in de versie 5.0 onder Windows NT 4.0 en geschikt voor 128 powertags. Als powerpacks zijn er uitbreidingslicenties leverbaar om het aantal te verhogen tot een maximum van 64.000. Als compleet systeem is FI45 WinCC leverbaar met verschillende communicatie-interfaces met bijbehorende busdrivers.

Nadere inlichtingen voor de lezer: divisie Industriële Producten en Energieverdeling, dhr. G. van den Brand tel. (070) 333 3513

Nadere inlichtingen voor de redactie: afdeling Persvoorlichting, Bernard H. Bos tel. (070) 333 2325