Stichting Kico: Eerste opvangweekend voor kansarme kinderen

Datum nieuwsfeit: 17-09-1999

Rosmalen, 14-9-1999

STICHTING KICO START MET HAAR EERSTE OPVANGWEEKEND VOOR KANSARME KINDEREN

Op vrijdag 17 september 1999 start Stichting Kico haar eerste opvangweekend op het vakantiecentrum de Buitenjan in Veldhoven. Dit Kico-weekend is de eerste uit een reeks van 3, speciaal voor kinderen die een korte vakantie heel goed kunnen gebruiken, maar niet die kans krijgen. Het Kico-weekend is een uniek product en voorziet in een grote behoefte bij de doelgroep.

De Kico-weekenden zijn voor kansarme kinderen van 9 t/m 12 jaar. Het zijn kinderen die thuis in een sociaal isolement leven, kinderen uit de residentiële hulpverlening die nooit in de weekenden naar huis kunnen, en kinderen voor wie het zeer wenselijk is om even uit de thuissituatie weg te zijn.

Een Kico-weekend bestaat uit drie weekenden, elk derde weekend van de maand. Elke cyclus biedt plaats aan een nieuwe groep van 18 kinderen in de leeftijd van 9 t/m 12 jaar. Een roulerend team van 10 ervaren vrijwilligers begeleidt de kinderen en biedt een weekend vol activiteiten en spel, waarbij gezelligheid en aandacht voor het kind voorop staan.

Om deze kinderen te bereiken heeft Stichting Kico contacten gelegd met verschillende jeugdhulpverlening- en thuiszorginstanties in de regio Noordoost Brabant. Alle deelnemende kinderen komen uit deze regio. Stichting Kico verzorgt in het seizoen 1999/2000 drie van deze Kico-weekendcyclussen, met de bedoeling dit volgend seizoen uit te breiden naar 12 weekendcyclussen voor kinderen in verschillende leeftijdsgroepen van 6 t/m 18 jaar.

Gesteund door het Fonds van Jantje Beton en Stichting Kinderpostzegels

Stichting Kico draagt zelf zorg voor het werven van de middelen voor de Kico-weekenden. Een sluitende begroting is mogelijk dankzij donaties en sponsoring vanuit het bedrijfsleven en dankzij de ondersteuning door het Fonds van Jantje Beton en Stichting Kinderpostzegels Nederland. Voor de uitbreiding van haar activiteiten volgend jaar, is Kico actief op zoek naar nieuwe middelen.

Doelstelling Stichting Kico

Stichting Kico is een particulier initiatief en opgericht in 1997, vanuit het perspectief van een collectieve verantwoordelijkheid voor onze maatschappij . De werkwijze van Stichting Kico kenmerkt zich door de positieve en werkelijke aandacht voor elk kind.

Het doel van Stichting Kico is het opzetten en uitvoeren van vrije tijds- en vakantiemogelijkheden voor kinderen van 6 t/m 18 die door omstandigheden niet thuis kunnen wonen of problemen hebben in hun thuissituatie, waardoor zij niet op vakantie kunnen of er nodig even tussenuit moeten. En het opzetten van een veilige, leef- en woonmogelijkheid voor kinderen voor wie dit wenselijk of nodig is.

Naast de Kico-weekenden heeft Stichting Kico nog andere projecten. Het streven is om volgende zomerperiode te starten met Kico-vakantieweken. Midweekvakanties voor kinderen uit dezelfde doelgroep. Daarnaast is Kico bezig met het opzetten van het Kico-huis. Een gezinshuis voor langdurige opvang van kinderen zonder thuis.

Nadere informatie kunt u opvragen bij:
Stichting Kico
Striensestraat 35a