Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Consumentenbond raadt digitale JA/NEE-sticker af

Datum nieuwsfeit: 17-09-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Consumentenbond

Consumentenbond raadt digitale JA/NEE-sticker af

17 september 1999

Woensdag hebben minister Jorritsma en DMSA meegewerkt aan de introductie van de digitale versie van de JA/NEE-sticker. Wie geen ongevraagde reclameboodschappen in zijn e-mailbox wil krijgen, kan dat aangeven op de website van VNU. De Consumentenbond raadt consumenten af om van dit initiatief gebruik te maken, want VNU kan haar beloften niet waar maken en is er op uit consumenten zoveel mogelijk persoonlijke gegevens te ontfutselen.

Afgelopen woensdag heeft VNU Yes or No gelanceerd, waarmee volgens VNU de consument gevrijwaard kan blijven van ongewenste commerciële e-mail. Het zou hetzelfde werken als de bekende JA/NEE-sticker op de brievenbus. Consumenten kunnen zich hiervoor aanmelden via de website van VNU.
De Consumentenbond heeft grote bezwaren tegen Yes or No. De vergelijking met de JA-NEE-sticker is misleidend, omdat Yes or NO niet onafhankelijk is en de zelfregulering niet gewaarborgd is. In werkelijkheid vraagt VNU de consument die zich aanmeldt het hemd van het lijf, veel meer dan nodig is om de blokkadefunctie te rechtvaardigen. Hoeveel kinderen heeft u, hoe oud bent u en wat is uw inkomen? De digitale JA/NEE-sticker is een dekmantel om een database met persoonlijke gegevens van consumenten op te bouwen die commercieel wordt geëxploiteerd. De suggestie dat de consument een schone e-mailbox krijgt is onjuist, niets is minder waar.

Zelfs als je wel al die gegevens doorgeeft, blijkt VNU niet te kunnen garanderen dat je geen ongewenste e-mail meer krijgt, ook niet van bedrijven die via VNU commerciële elektronische boodschappen verzenden.

De Consumentenbond werkt samen met andere Europese consumentenorganisaties aan een wettelijk verbod op ongewenste e-mail. In de Nederlandse SER wordt bovendien gesproken over een wel goed geregelde zelfregulering, met instemming van de consumentenorganisaties en met duidelijke sancties voor bedrijven.

Het initiatief van VNU levert niet bepaald een bijdrage hieraan. De Consumentenbond heeft vandaag aan VNU per fax gevraagd om een einde te maken aan de vergelijking met de JA-NEE-sticker. VNU zou aan consumenten moeten vertellen wat het werkelijke doel is. Consumenten moeten van de commerciële e-mail van VNU afkunnen door alleen maar hun e-mail-adres door te geven.

Zolang niet is voldaan aan de eisen van de Consumentenbond, raadt de bond consumenten af om gebruik te maken van Yes or No.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie