Nortel Networks maakt 'policy enabled networking' mogelijk

Datum nieuwsfeit: 17-09-1999
PERSBERICHT

NORTEL NETWORKS MAAKT 'POLICY ENABLED NETWORKING' MOGELIJK VOOR HAAR CAMPUS ATM-OPLOSSING

Nieuwe, krachtiger Centillion Ethernet-modules brengen de beleids- en classificatiemogelijkheden van de Accelar-hardware op een hoger niveau en geven de 'campus' snellere prestaties

Santa Clara, Californie (Verenigde Staten), 13 september 1999 - Nortel Networks heeft een nieuwe reeks Ethernet 10/100 switching-modules uitgebracht voor haar LAN ATM-switches Centillion en System 5000BH.

De modules heten EtherSpeed II en zijn de eerste in een reeks nieuwe uitbreidingen met 'policy'-faciliteiten en verbeteringen voor de Centillion-switches. Hiermee is geoptimaliseerde QoS (Quality-of-Service) binnen bereik gekomen van klanten die geintegreerde toepassingen van data, telefonie en video op de 'campus' willen realiseren.

De nieuwe technologie levert Nortel Networks' klanten niet alleen hogere switching-prestaties op, maar breidt de voordelen van ATM QoS ook uit tot de aan het net gekoppelde Ethernet-infrastructuur. Nortel Networks streeft er altijd naar intranet services te bieden die klanten concurrentievoordeel opleveren.

De EtherSpeed II switching-modules breiden de bekende Accelar campus-oplossing uit met een nieuw ontwikkelde classificatiefunctie voor de Centillion-switches, die daarmee krachtige transport-, filtering- en 'policy'-mogelijkheden krijgen. Nortel Networks heeft voor gebruik in de Centillion speciale ASIC's (applicatie-specifieke IC's) ontwikkeld, die de hoogst haalbare datatransportsnelheden (wire-speed) toelaten en tegelijkertijd, zonder snelheidsverlies, classificatie in laag-2 t/m laag-7 mogelijk maken. Tevens bieden deze ASIC's functies als queuing, filtering en beveiliging.

De EtherSpeed II-modules kunnen bovendien ATM MPOA laag-3 switching op de hoogste snelheid verzorgen en krachtige beheerfuncties uitoefenen door het vergaren van statistische gegevens, door poort-mirroring en door SNMP en RMON.

Elke EtherSpeed II-module heeft verbeterde mogelijkheden voor gedistribueerde verwerking en een recent ontwikkelde 3,2Gb/s segmentatie- en her-assemblage (SAR)-component van de tweede generatie. Dit zorgt voor een hoog prestatieniveau, een efficiente datadoorvoer en verschalingsmogelijkheden om aan toekomstige netwerkeisen te kunnen voldoen.

Indien de EtherSpeed II- en de Centillion-producten gebruikt worden met Nortel Networks' Optivity netwerkbeheersoftware, met Passport WAN-access-oplossingen, de Internet Communicatie-architectuur (Inca), de Accelar routing switches of de BayStack stapelbare werkgroep-switches kunnen klanten geoptimaliseerde QoS leveren over het gehele traject van convergente netwerken.

Meer informatie over Nortel Networks' Centillion LAN-ATM-switches is te vinden op www.nortelnetworks.com/solutions/enterprise/data/atm_e2e.html.

Beschikbaarheid
De EtherSpeed II 24-poorts 10/100 auto-sense module voor System 5000BH is per direct leverbaar.
De EtherSpeed II 20-poorts 10/100 module voor de Centillion 50 en de Centillion 100 is naar verwachting leverbaar vanaf oktober 1999. De EtherSpeed II 24-poorts 100FX-module voor System 5000BH en de 16-poorts 100FX-module voor de Centillion 50 en de Centillion 100 komen in december 1999.

Nortel Networks
Nortel Networks werkt nauw samen met klanten over de gehele wereld om voor telefonie en IP geoptimaliseerde netwerken te ontwerpen, te bouwen en in gebruik te stellen. Tot de klanten van Nortel Networks behoren prive- en beursgenoteerde ondernemingen, instellingen, Internet Service Providers, telefoonmaatschappijen, (kabel)netwerkexploitanten en openbare nutsbedrijven.

De gewone aandelen van Nortel Networks worden verhandeld op de beurzen van New York, Toronto, Montreal, Vancouver en Londen. Nortel Networks had in 1998 een omzet van US$17,6 miljard; het aantal werknemers bedraagt wereldwijd ongeveer 70.000.

Voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Nortel Networks
Tom Pappas