Unisys en Microsoft samen in ontwikkeling spraakapplicaties

Datum nieuwsfeit: 17-09-1999

Persbericht

Unisys en Microsoft sluiten overeenkomst voor ontwikkeling van spraakapplicaties
Nieuwe SpeechDepot Web-site vereenvoudigt ontwikkelmogelijkheden

Amsterdam, 17 september 1999 – Unisys Corporation en Microsoft Corporation, de belangrijkste ondernemingen op het gebied van de ontwikkeling van spraaktechnologie, hebben een marketing en technologische alliantie gesloten. Door deze samenwerking willen beide ondernemingen de markt voor geavanceerde desktop- of telefoon-spraakapplicaties verder uitbreiden.

Unisys en Microsoft ondersteunen een snelle acceptatie van de Speech Application Programming Interface (SAPI) voor spraaktoepassingen. Hierdoor krijgen softwareontwikkelaars de beschikking over uitgebreide tools om op spraak gebaseerde technologieën verder te ontwikkelen. Deze alliantie bevestigt dat Unisys een Early Adopter van de spraaktechnologie van Microsoft is. Unisys gaat nu ook de belangrijkste op spraak en SAPI gebaseerde software van Microsoft distribueren, waaronder Microsoft Automated Speech Recognizer (ASR) en Microsofte Text-to-Speech engines (TTS). Beide bedrijven gaan samen deelnemen aan beurzen en andere evenementen en Unisys wordt nauw betrokken bij de planning en introductie van toekomstige SAPI-versies van Microsoft.

De doelstellingen van de alliantie worden ondersteund door de SpeechDepot Web-site (www.speechDepot.com) die vandaag is gelanceerd en wordt gesponsord door Unisys. SpeechDepot is een e-business Web-site met alle componenten, informatie, richtlijnen, expertise en producten voor de ontwikkeling en uitbreiding van spraakapplicaties. Unisys biedt met deze Web-site één bron voor alle kennis en technologie, waarmee ontwikkelaars de meest uiteenlopende spraaktoepassingen kunnen creëren. De site biedt ook achtergrondinformatie over de producten van diverse spraaktechnologiepartners van Unisys en dient als een elektronisch forum waar ontwikkelaars kennis en informatie kunnen uitwisselen.

Een belangrijk onderdeel van de overeenkomst is een speciale SAPI-only versie van Unisys Natural Language Speech Assistant (NSLA) ontwikkeltoolkit. Deze versie kan van de speechDepot-site gedownload worden. Unisys NLSA is een gebruikersvriendelijke toolkit waarmee ontwerp, ontwikkeling, testen en uitvoering van voice-user interfaces gestroomlijnd wordt en de gemiddelde ontwikkeltijd wordt drastisch teruggebracht. Microsoft SAPI levert de spraak-middleware die nodig is voor door Windows ondersteunde spraakapplicaties.

“Spraak is een natuurlijke manier van interactie met computers en wij verwachten dat SAPI basistechnologie wordt voor de ontwikkeling van op spraak gebaseerde applicaties voor Windows”, aldus Doug Henrich, General Manager, Microsoft Speech Product Unit. “SAPI levert een consistente en betrouwbare manier om voiceinput en -output voor verschillende platforms te realiseren. Door samen te werken met bedrijven als Unisys kunnen we een grotere groep ontwikkelaars bereiken om met Microsoft spraaktechnologie nieuwe spraaktoepassingen te ontwikkelen. Daarom zijn wij ook verheugd dat we nu samenwerken met Unisys, dat één van de belangrijkste leveranciers van SAPI-tools is.”

“Deze alliantie met Microsoft zal de markt voor spraaktechnologie aanzienlijk verbreden, waardoor meer ontwikkelaars spraaktechnologie kunnen toepassen en sneller nieuwe applicaties kunnen ontwikkelen”, zegt Joe Yaworski, Vice-President en General Manager van Unisys Natural Language Understanding Business Initiative. “Met de introductie van de SpeechDepot Website wordt de ontwikkeling van spraakapplicaties aanzienlijk vereenvoudigd en versneld. Iedereen met een goede programmeerachtergrond kan tegen lage kosten software ontwikkelen en deze zeer snel op de markt brengen.”

De basis SAPI-versie van Unisys NLSA is geschikt voor de ontwikkeling van desktop-applicaties. Deze speciale versie ondersteunt elke SAPI compliant, Amerikaanse en Engelse spraakherkenner en kost $495 per kopie. Dit product bevat de Microsoft ASR, de Microsoft TTS-engine, middleware van Microsoft en Unisys, documentatie en voorbeeldapplicaties. Deze software verlaagt de drempel voor de ontwikkeling van spraak- en taalapplicaties. Wanneer ontwikkelaars complexere applicaties willen realiseren, is er een NLSA-upgrade beschikbaar met op telefonie gebaseerde toepassingen en ondersteuning voor een grote reeks spraakherkenners, talen en dialecten. Unisys Natural Language Speech Assistant biedt niet alleen ontwikkeltools voor spraakapplicaties, maar ook projectmanagement, ontwikkelmethodologie en testen. Door open tools voor de ontwikkeling van applicaties voor meerdere platforms en spraakherkenningssoftware te leveren, kunnen ontwikkelaars applicaties creëren die aan alle zakelijke en technologische voorwaarden voldoen.

Over Microsoft
Microsoft (op NASDAQ genoteerd als MSFT) is wereldwijd marktleider in software voor personal computers. Het bedrijf biedt een breed scala van producten en diensten voor zakelijk en persoonlijk gebruik, elk ontworpen met de bedoeling het voor mensen eenvoudiger en aangenamer te maken elke dag optimaal te profiteren van de kracht van personal computing.

Over Unisys
Met ruim 34.000 werknemers verdeeld over 100 vestigingen helpt Unisys haar klanten betere business-resultaten te behalen door de inzet van informatietechnologie. De oplossingen van Unisys zijn gebaseerd op een breed portfolio van mondiale services inclusief Electronic Business, systeemintegratie (op maat gesneden én standaardoplossingen), outsourcing, Microsoft Windows NT-services, netwerkservices en merkonafhankelijk onderhoud en wereldwijde support. Daarnaast levert Unisys enterprise-class NT-servers, mainframes, middleware, software en storage. Unisys heeft voor haar standaardoplossingen een focus op specifieke verticale marktsectoren, waaronder financiële services, transport, telecommunicatie, overheid, publishing en andere commerciële sectoren. Het hoofdkantoor van Unisys is gevestigd in Blue Bell, Pennsylvania, in de Verenigde Staten. Het Nederlandse hoofdkantoor staat in Amsterdam Zuidoost. Meer informatie over het bedrijf is te vinden op de Unisys homepage: www.unisys.com. Beleggersinformatie is te vinden op www.unisys.com/investor

Voor meer persinformatie:
Unisys Nederland NV Lammers van Toorenburg PR
Erwin Zijlstra, Country Communications Manager Francine Loos / Charly Lammers van Toorenburg
Telefoon: 020 - 5658 647 Telefoon: 030 - 6565 070 E-mail: (erwin.zijlstra@nl.unisys.com) E-mail: (francine@lvtpr.nl) / (charly@lvtpr.nl)