VNO-NCW over zorgverlof: onnodig, uitlokkend, onuitvoerbaar

Datum nieuwsfeit: 17-09-1999
Vereniging VNO-NCW

Afdeling Public Relations VNO-NCW

Adres/Address
'Malietoren'
Bezuidenhoutseweg 12
Telefoon/Phone
..-31 (0)70 349 01 67
Telefax/Fax
..-31(0)70 349 01 77
Postadres/Postal Address
2509 AA Den Haag
communicatie@vno-ncw.nl

VNO-NCW over zorgverlof: onnodig, uitlokkend en onuitvoerbaar

Den Haag, 17 september 1999 - Nederland krijgt er als het aan het kabinet ligt een nieuwe, collectieve regeling bij waarvan de kosten voor de ondernemingen niet zijn te overzien. Terwijl het aantal vrije- en andere verlofdagen in Nederland al zeer aanzienlijk is, maakt staatssecretaris Verstand ruim baan om daar voor werknemers nog eens tien dagen bovenop te doen. De bureaucratische janboel zal niet te overzien zijn. En dat terwijl het kabinet juist minder administratieve lasten wil.

De ondernemingsorganisatie VNO-NCW wijst in een reactie het voorstel om werknemers het wettelijk recht te geven op tien dagen doorbetaald zorgverlof per jaar dan ook af. Onnodig, uitlokkend en onuitvoerbaar.

Op de drempel van de nieuwe eeuw komt het kabinet met een maatregel die regelrecht stamt uit het midden van deze eeuw. Alsof de jaren 50 zijn weergekeerd, het aantal vrije dagen voor elke werknemer inmiddels niet drastisch is gestegen en we niets geleerd hebben van de onbeheersbaarheid van collectieve voorzieningen. Nederland heeft volgens VNO-NCW zoveel vrije- en verlofdagen dat er binnen de bestaande vrije tijd voldoende ruimte bestaat voor een werknemer om voor een zieke in zijn naaste omgeving te kunnen zorgen. Werkgevers en werknemers regelen dat nu in voorkomende gevallen ook al.

Het kabinet zegt dat het ontbreken van een doorbetalingsregeling een te hoge belemmering opwerpt voor het gebruik van zorgverlof. VNO-NCW neemt dat argument absoluut niet serieus. De werknemer kan een vrije dag opnemen uit zijn bestaande vrije-dagenbestand, waardoor in het geheel geen inkomensverlies optreedt. Gaat het om een onbetaalde vrije dag, dan betreft de teruggang slechts het inkomen over die dag. En als die bescheiden teruggang de werknemer teveel is in relatie tot de te verlenen zorg, dan laat zich de noodzaak van die zorg ernstig betwijfelen.

De maatregel van het kabinet komt een dag nadat staatssecretaris Ybema liet weten afgestudeerden, ouderen en allochtonen te willen stimuleren om een eigen bedrijf te beginnen. Die keuze wordt door de plannen van staatssecretaris Verstand weer ontmoedigd, meent VNO-NCW. Vrije beroepsbeoefenaren, kleine zelfstandigen en het snel groeiend aantal zelfstandigen zonder personeel hebben kennelijk geen zorgtaken of moeten het zelf maar oplossen. Wat zij dan ook prima kunnen en wat het overgrote deel van de werknemers ook uitstekend lukt in samenspraak met hun werkgever.