Microsoft kondigt Windows DNA 2000 aan

Datum nieuwsfeit: 17-09-1999

Microsoft kondigt Windows DNA 2000 aan

Uitbreiding van het Windows DNA-platform met de mogelijkheid om programmeerbare webservices te gebruiken

Schiphol-Rijk/Brussel, 17 september 1999 - Microsoft annonceert Windows Distributed interNet Archtitecture (Windows DNA) 2000, een compleet, geïntegreerd platform voor het bouwen en toepassen van geavanceerde, gedistribueerde webapplicaties en de nieuwe generatie van op Internet gebaseerde webservices. Deze services betreffen een evolutionaire ontwikkeling van de huidige websites, die slechts pagina's met informatie verzenden naar een browser. De geavanceerde webservices zijn niet alleen rijker, persoonlijker en proactiever, maar ze zijn via Internet ook direct koppelbaar aan applicaties, elektronische apparaten en andere services. Met Windows DNA 2000 creëert Microsoft de tools en de infrastructuur om van webservices opnieuw bruikbare en universeel programmeerbare bouwstenen te maken die gemakkelijk ontwikkeld, gecombineerd en uitgebreid kunnen worden.

Zodra deze webservices programmeerbaar zijn, kunnen zij deel gaan uitmaken van een reeks van oplossingen, die samengesteld zijn uit softwarecomponenten, bedrijfsprocessen en applicaties, die zich waar dan ook op Internet kunnen bevinden.

Met het besturingssysteem Windows 2000 als basis, breidt Windows DNA 2000 het Windows DNA-platform uit met nieuwe producten, tools en technologieën. De Windows DNA 2000-familie van oplossingen beschermt de huidige investeringen van klanten en versterkt tevens de kerneigenschappen van Windows DNA. De familie voorziet in een complete en geïntegreerde verzameling van goed samenwerkende applicatieservices. Windows DNA 2000 is flexibel en voorziet in een snelle ontwikkeling en aanpassing van geavanceerde applicaties. De productiviteitstools van Windows DNA 2000 ondersteunen verschillende programmeertalen en vaardigheidsniveaus.

Windows DNA 2000 verrijkt het platform tevens met de ondersteuning van programmeerbare webservices die verschillende applicaties, services en apparaten via Internet met elkaar verbinden. Zo ontstaat een nieuwe reeks van 'megaservices' die op de achtergrond handelingen uitvoeren namens andere websites en services. Hoewel organisaties graag services via Internet met elkaar willen verbinden en applicaties integreren met partners, zijn de thans beschikbare oplossingen moeilijk te implementeren. Ook is hiervoor een gebrek aan tools en standaarden om te kunnen werken met de heterogene aard van het Internet. De nieuwe industriestandaard eXstensible Markup Language (XML) voorziet in een algemene taalintegratie via Internet en wordt niet beperkt door de grote diversiteit aan besturingssystemen, objectmodellen of programmeertalen die op het Internet gebruikt worden. Windows DNA 2000 benut XML als fundament om voorzieningen van het gehele Internet toegankelijk te maken voor ontwikkelaars.

Met Windows DNA 2000 beoogt Microsoft ontwikkelaars te voorzien van een consistent programmeermodel waarmee apparaten, PC-software en op Internet gebaseerde megaservices met elkaar samenwerken in één oplossing. Deze technologische benadering vraagt geen nieuwe investeringen in hard- en software, en helpt ontwikkelaars optimaal te profiteren van de mogelijkheden die het platform biedt. Het programmeermodel volgt de belangrijkste karakteristieken van het Internet, zoals eenvoud, decentralisatie, op berichten gebaseerde communicatie en universele toegang via standaardprotocollen en -formaten. Dit resulteert in een omgeving die gemakkelijker te programmeren is, gebruikmaakt van de inherente schaalbaarheid en betrouwbaarheid van het Internet en werkt met open Internet-standaards voor de interconnectie van voorzieningen.

"Net zoals web-browsen toegang biedt tot een vrijwel onbegrensde hoeveelheid informatie, zal het web-programmeren ontwikkelaars een vrijwel onbegrensde reeks bouwstenen bieden die zij kunnen gebruiken of combineren zoals zij dat willen. Dit helpt hen belangrijk bij de ontwikkeling van nieuwe oplossingen," aldus Steve Ballmer, president van Microsoft. "Wij stellen het succes van ontwikkelaars centraal. Met Windows DNA 2000 bieden we de tools en de infrastructuur om een explosie van services mogelijk te maken. Dit zal vergelijkbaar zijn met de explosieve groei van het aantal applicaties die de ontwikkeling van de PC veroorzaakte en de explosie van informatie op het Internet ten gevolge van de ontwikkeling van HTML."

Windows DNA nu

Het huidige Microsoft Windows DNA-platform, inclusief de technologieën van het Windows NT Server netwerkbesturingssysteem, SNA Server, Site Server Commerce Edition, SQL Server en deontwikkelingsomgeving Visual Studio, is één van de meest gebruikte en snelst groeiende Internet-platforms. Volgens een onderzoek van Media Centrix uit juli 1999 is 26 procent van de top 500 websites gebouwd op Windows NT. Dit aantal is gedurende de afgelopen zes maanden met 25 procent gegroeid. Onder de sites die geavanceerde services aanbieden, zoals e-commerce, ligt het gebruik van Windows DNA nog hoger. Uit gegevens van Netcraft blijkt dat 43,5 procent van de beveiligde websites zijn gebouwd op Windows NT. Bovendien draait ruim de helft van de Top 50-winkelsites op Windows NT, waaronder grote e-commerce organisaties zoals Buy.com, Dell Computer Corp., Drugstore.com en Ticketmaster.

Windows DNA 2000

Windows DNA 2000 breidt het platform op verschillende manieren uit. De uitgebreide ondersteuning voor XML zorgt voor een hoge mate van integratie en interoperabiliteit, alsmede transparante integratie met meer hostsystemen. BizTalk Server voorziet in de integratie van bedrijfsprocessen en de nieuwe AppCenter Server vereenvoudigt de implementatie en het gebruik Windows DNA-applicaties op serverparken.

De Windows DNA 2000-familie van oplossingen omvat onder andere:

* Microsoft Windows 2000 - De belangrijkste Windows DNA-services, waaronder het COM+ componentmodel en services, de krachtige Internet Information Services webserver, Active Server Pages, transacties, berichtenverkeer, gegevenstoegang, clustering en IP load balancing-services, zijn nu in het besturingssysteem geïntegreerd voor een hogere mate van consistentie, eenvoudiger beheer en hogere prestaties.

* Microsoft Commerce Server 4.0 - Deze nieuwe generatie business-to-consumer commerce-software biedt onder andere vergaande personalisatie, uitgebreide analysemogelijkheden en nieuwe functies voor het samenstellen van productcatalogi.

* Microsoft BizTalk Server - BizTalk Server, een oplossing voor de integratie van bedrijfsprocessen die het BizTalk Framework ondersteunen, integreert applicaties binnen de organisatie en tussen bedrijven via Internet, door middel van het uitwisselen van met XML-geformateerde bedrijfsdocumenten.

* Microsoft 'Babylon' Integration Server - Deze server voorziet in de bi-directionele integratie van netwerken, gegevens en applicaties met een grote reeks hostsystemen.

* Microsoft AppCenter - Dit is een nieuw product waarmee de implementatie en het beheer van Windows DNA-applicaties op serverparken net zo eenvoudig wordt als het beheren van een enkele server.

* Microsoft SQL Server 'Shiloh' - De volgende generatie van de SQL Server 7.0-database is uitgebreid met geïntegreerde ondersteuning voor XML en faciliteiten voor data-mining. Het maakt tevens volledig gebruik van Windows 2000 voor een hogere schaalbaarheid en beschikbaarheid.

* Microsoft Visual Studio - Deze complete reeks ontwikkeltools ondersteunt meerdere talen een biedt één algemene ontwikkelomgeving voor Windows DNA. Nieuw is de Windows 2000 Developer's Readiness Kit waarmee ontwikkelaars optimaal gebruik kunnen maken van de mogelijkheden van Windows 2000.

Windows 2000 zal naar verwachting nog dit jaar worden vrijgegeven voor productie. De overige serverproducten in de Windows DNA 2000-familie zullen dit jaar de bètatestfase bereiken en zijn naar verwachting medio 2000 leverbaar.

Microsoft (op NASDAQ genoteerd als MSFT) is wereldwijd marktleider in software voor personal computers. Het bedrijf biedt een breed scala van producten en diensten voor zakelijk en persoonlijk gebruik, elk ontworpen met de bedoeling het voor mensen eenvoudiger en aangenamer te maken elke dag optimaal te profiteren van de kracht van personal computing.

Voor informatie (eindgebruikers)

Microsoft Information Center (Nederland), telefoon +31 20 500 1005

Microsoft Information Center (België), telefoon +32 2 481 52 52

Voor informatie (redacties)

Microsoft B.V. (Nederland) Michiel Gosen, Press & Public Relations Manager, telefoon: +31 (0)20 500 12 74

Microsoft N.V. (België) Els Stevens, Press Relations, telefoon: +32 2 730 39 14

© 1999 Microsoft Corporation. All rights reserved.