Siemens breidt LOGO! logica-modules uit met LOGO!Pure

A&D AS 199908.167

Den Haag, vrijdag 17 september 1999

Siemens breidt LOGO! logica-modules uit met LOGO!Pure

Siemens heeft de familie van de LOGO! logica-modules uitgebreid met een nieuwe variant. LOGO!Pure omvat twee typen met dezelfde functies als de andere LOGO! logica-modules, maar in een uitvoering zonder display en zonder bedieningselementen. Hierdoor zijn de nieuwe logica-modules voordeliger dan de bestaande typen van LOGO!Basic, LOGO!Long en LOGO!Bus. De nieuwe variant wordt ook geleverd voor toepassingen waarbij men wil voorkomen dat onbevoegden op de logica-module instellingen wijzigen of rechtstreeks veranderingen in het programma aanbrengen.

De toepassing van LOGO!Pure loont al wanneer men er twee tot drie conventionele schakelende apparaten of tijdklokken mee kan vervangen. Nieuwe variant LOGO!Pure Ten opzichte van zelfgemaakte schakelingen heeft LOGO!Pure het voordeel van de flexibiliteit en de ruime keuze in functieblokken voor iedere logica-module. Bovendien bespaart de toepassing van LOGO!Pure veel plaatsruimte.

LOGO!Pure wordt vooral toegepast in installaties die in series worden gemaakt. Voorbeelden zijn de apparaten- en machinebouw en schakelinstallaties. Verder wordt LOGO!Pure gebruikt in de installatietechniek ten behoeve van de utiliteit, kantoren en woonhuizen.

LOGO!Pure wordt in eerste instantie in twee uitvoeringen geleverd. LOGO!24RCo is geschikt voor aansluiting op 24 V gelijk- en 24 V wisselspanning. LOGO!230RCo is geschikt voor 115/230 V AC. In beide gevallen zijn relais ingebouwd voor de uitgangscontacten. Net zoals bij de andere LOGO!-varianten beschikt iedere LOGO!Pure over de complete functie-omvang met 19 verschillende functies, waarmee in totaal 56 functieblokken zijn te verknopen.

De uitvoering is uiterst compact. In een behuizing van 72 x 90 x 55 mm (h x b x d) zijn zes ingangen en vier uitgangen ondergebracht. Verder beschikt een LOGO!Pure logica-module onder andere over een tijdschakelklok met 80 uur buffertijd, een jaarschakelklok met instelling voor maand en dag, een asynchrone impulsgever, one shot relais, drempelwaardeschakeling, geïntegreerde remanentie, drie bedrijfsurentellers en vier merkers als interne geheugenplaatsen.

Men programmeert LOGO!Pure met een PC. Hiervoor zijn twee applicatiepakketten leverbaar. LOGO!Soft is een low-cost pakket en LOGO!Comfort een pakket met meer bedieningsgemak en PC-faciliteiten. Men draagt het schakelprogramma direct over op de logica-module of men legt het programma vast in een geheugenmodule, die in de logica-module wordt gestoken. Wanneer men een geldig programma in een logica-module invoert, wisselt de bedrijfsstand automatisch van 'stop' naar 'run', hetgeen door een LED wordt aangegeven.

Nadere inlichtingen voor de lezer: divisie Industriële Producten en Energieverdeling, de heer E. Seijner, tel. (070) 333 3255

Nadere inlichtingen voor de redactie: afdeling Persvoorlichting, Bernard H. Bos tel. (070) 333 2325