Zeilen Sydney Harbour Regatta: Knappe prestaties Nederland

KNWV - Nieuws

KNWV - Persberichten

Download Als MS- Word Bestand DATUM: 20-9-1999

ZEILEN - IBM Sydney Harbour Regatta, Sydney (Australië) - Knappe prestaties door Nederlandse zeilers op eerste dag pre-Olympics in Sydney

_________________________________________________________________

Vandaag is de Sydney Harbour Regatta van start gegaan met 367 zeilers uit 55 landen. Nederland is vertegenwoordigd in de volgende klassen: Europe (Margriet Matthijss), Soling (Roy Heiner, Peter van Niekerk en Dirk de Ridder), Laser (Serge Kats), 470-dames (Lisa Westerhof en Alexandra Verbeek) Tornado (Gunnar Larsen en Gerhard van Geest), Finn (Martijn van Muyden) en Mistral-heren (Martijn van Geemen)

Vandaag hebben de Nederlanders twee races gezeild in de Europe klasse, Laser klasse, Mistral-Heren, en Soling. In de Tornadoklasse en
470-dames zijn drie races gevaren. Martijn van Muyden in de Finnklasse komt volgens schema morgen voor het eerst in actie. Een draaierige windkracht 4 maakte het alle atleten bijhoorlijk lastig in het toch al moeilijke vaarwater van de baai van Sydney gezien de vele stromingen en windgaten.
Margriet Matthijsse Margriet Matthijsse heeft direct de toon neergezet in de Europe klasse door met overmacht twee eerste plaatsen te scoren. "Het is een knappe prestatie,"aldus coach Jaap Zielhuis omdat alle toppers zeer wisselend gevaren hebben, mede door de moeilijke
windcondities. Voorbeeld is wel dat de nummers 2 en 3 van het
klassement nu al op meer dan 10 punten achterstand liggen."
Ook de Rotterdammer Serge Kats is in topvorm en met een negende plaats in de eerste race en het winnen van de tweede race bezet Kats de tweede plaats in het tussenklassement. 'Vooral de tweede race dwingt respect af," zo meldt Jaap Zielhuis. Na een goede start nam hij direct de koppositie en wist deze na elke ronde uit te bouwen. Hij won met overmacht deze race." En lachend zegt Zielhuis tot slot: "Wellicht heeft het toch te maken dat zowel Margriet als Serge gewend zijn aan de vele draaiingen op de Kralingse plas, hun thuiswater." Serge Kats

Het Laserveld

Opmerkelijk is de prestatie van het nog jonge Tornadoteam Gunnar Larsen en Gerhard van Geest. Deze jongens hebben zich nog niet geselecteerd voor de kernploeg van het KNWV, maar hebben dermate veel talent dat de coaches het tweetal onder de hoede heeft genomen. Daarnaast zijn beide jongens serieus aan het werk om Olympisch te scoren en dat ze dat kunnen hebben ze vandaag laten zien door na drie races een tweede plaats te bezetten in het tussenklassement met een knappe score van 1-9-4. Volgens Jaap Zielhuis hadden de jongens dit resultaat zelf ook nog niet verwacht en beiden zijn dolenthousiast en dolblij. "Maar", zo relativeert Zielhuis, "We moeten nog tot en met zondag 26 september en dit is een fantastisch goed begin, niet meer, niet minder."

Na een dip in zijn sportcarriëre lijkt windsurfer Martijn van Geemen weer goed in vorm. Hij bezet momenteel een vierde plaats in het tussenklassement met een serie van 12 en 4.

Het Solingteam met Roy Heiner als schipper staat op een zesde plaats in het tussenklassement. In deze klasse worden zes fleetraces gevaren, waarna de top twaalf overgaat naar het matchracen. Voor een eerste dag is coach Rigo de Nijs niet ontevreden. "Kwalificatie voor matchracen is belangrijk en dat halen we! Voor de rest was het eigenlijk alleen maar een vreselijk koude windvariërende en zoute dag."

Minder goed ging het bij de 470-dames die op de meest moeilijke wedstrijdbaan moesten varen. Tussen de zogenaamde heads, de scheiding tussen de baai en zee werd het parcours afgelegd. Lisa Westerhof en Alexandra Verbeek moeten duidelijk nog wat meer ervaring opdoen met moeilijke omstandigheden als lastige golfslag en draaiende wind. De eerste race leverde een te vroege start (ocs) op met de daarbij behorende strafpunten. In de tweede race stuurde de 17-jarige Lisa Westerhof de 470-boot als achtste over de finishlijn.

UITSLAGEN, 18 september 1999

Swe

Roy Heiner/Van Niekerk/De Ridder

9

(noot: helaas zijn op dit moment alleen de uitslagen van de eerste drie vrijgegeven, dit geldt ook voor de 470-dames)

470-dames

r3

Tracy Hayley /Louise van Voorhis

Frederico Salva/Emanuela Sossi

Ita

Natalia Via Dufresne/Sandra Azon

Spa

11

16

Lisa Westerhof/Alexandra Verbeek

ocs

8

zie ook:http://www.sydney.olympic.org/eng/sports/SA/test_events/ www.sydney.olympic.org
_________________________________________________________________

Noot voor de pers: Onze PR afdeling besteedt veel zorg aan de
publicatie van haar (nieuws)artikelen. Desondanks bestaat er de mogelijkheid dat er onjuiste informatie vermeld staat in dit artikel. Indien u denkt dat dit het geval is dan kunt u een bericht sturen naar onze Online PR service door het formulier in te vullen, een postzegel is niet nodig.
Voor informatie en/of uitslagen kunt u contact opnemen met het KNWV, Yvonne Graffner ((yvonne.graffner@knwv.nl)). Bellen kan natuurlijk ook:(030) 656 65 70.

xx

_

KNWV - Postbus 87 - 3980 CB Bunnik - Tel.: 030-6566550 - Fax: 030-6564783 - (info@knwv.nl)