Docudrama over druggebruik onder jongeren bij IKON

Datum nieuwsfeit: 19-09-1999

Persbericht Trimbos-instituut

Docudrama over druggebruik onder jongeren

Utrecht, 16 september 1999. Op zondag 19 september om 17:30 uur zal op Nederland 1 de derde aflevering van de IKON-serie Fastfood in het teken staan van druggebruik onder jongeren. De dilemma's die jongeren tegen komen bij het al dan niet gebruiken van uitgaansdrugs als XTC, speed en aanverwante middelen staan hierin centraal. Na de uitzending kunnen jongeren napraten via Internet: www.ikon.nl/fastfood waar ook meer informatie over drugs te vinden is. Het docudrama is onderdeel van het lespakket `Slik!?' dat eind november door het Trimbos-instituut aan scholen beschikbaar wordt gesteld. Het Trimbos-instituut wil zo jongeren informeren over de risico's van druggebruik zonder daarbij moraliserend te zijn.

Het docudrama Het docudrama, geproduceerd door MediActive, speelt zich af in en rond een hamburger-restaurant. De hoofdpersonen zijn personages waarmee jongeren zich makkelijk kunnen identificeren. Emil is niet-gebruiker. Kim gebruikt af en toe en Youri gebruikt problematisch. De film is doorsneden met interviews met `echte' jongeren over drugsgebruik. De herkenbare problemen, dilemma's en opvattingen die dat oplevert confronteren jongeren met hun eigen houding, kennis en gedrag.

Het lespakket `Slik!?' Naast het docudrama op video bestaat `Slik!?' uit een docentenhandleiding, een folder met feitelijke informatie over uitgaansdrugs en een lesbrief op de niveaus vmbo en havo/vwo. Doel van het lespakket is jongeren aan het denken te zetten over de risico's van pillen, hun eigen gedrag, hen te stimuleren zich een mening te vormen over het gebruik van pillen en om verder op zoek te gaan naar informatie via bibliotheek, internet, de Drugs Informatielijn of de folders van regionale en landelijke instellingen. Het lespakket is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met docenten, preventiewerkers en het project Uitgaan &Drugs en maakt deel uit van het veel omvangrijkere onderwijsproject "De Gezonde School en Genotmiddelen" van het Trimbos-instituut.

Voor nadere informatie: Marcel Vergeer, staffunctionaris Voorlichting, tel. 030-2971138

Bezoekadres: Da Costakade 45, Utrecht.
Postadres: Postbus 725, 3500 AS Utrecht.
Telefoon (030) 297 11 00
Fax: (030) 297 11 11