CNV opent aanval op premier Kok en top bedrijfsleven

Datum nieuwsfeit: 19-09-1999

Manifest voor eerlijk delen en armoedebestrijding

CNV OPENT AANVAL OP PREMIER KOK EN TOP BEDRIJFSLEVEN

HILVERSUM (19.09.99) - Een paar dagen voor Prinsjesdag opent het CNV met een manifest de aanval op premier Kok en de top van het Nederlandse bedrijfsleven. De vakbond wil bij wet regelen dat topsalarissen in het bedrijfsleven openbaar worden en dat werknemers verplicht zitting nemen in iedere Raad van Commissarissen. Premier Kok dreigt een deel van zijn geloofwaardigheid te verliezen, omdat hij eerder gemaakte beloftes niet nakomt om de zelfverrijking aan de top aan te pakken. Dat zei CNV-voorzitter D. Terpstra zondag in Netwerk, de actualiteitenrubriek van Nederland 1.

"De minister-president heeft zich als persoon verbonden met een aantal sociale ontwikkelingen. Tot op heden heeft hij dat niet waargemaakt. Nu zeggen wij: 'We willen dat je met concrete maatregelen komt.' Doet hij dat niet, verliest Kok ook als persoon een deel van zijn geloofwaardigheid. We zullen hem daar komende dinsdag op aanspreken," aldus Terpstra in Netwerk.

Volgens de vakbondsvoorzitter gaat het helemaal niet zo met Nederland aks iedereen denkt. "Je moet ervoor oppassen dat er aan de bovenkant van de Nederlandse samenleving niet een nieuwe elite ontstaat, die zich vrij kan maken van maatschappelijke ontwikkelingen, die los staat van alle discussies over eerlijk delen en rechtvaardigheid. Een elite die haar eigen gang gaat."

Om dat te voorkomen wil het CNV een nieuwe wet op de openbaarheid van inkomens. Zo kan worden nagegaan of de lonen van managers niet sneller stijgen dan de van andere werknemers. "De top van het Nederlandse bedrijfsleven heeft de afgelopen jaren niet waargemaakt wat ze van de rest van de samenleving vraagt: loonmatiging. Ze hebben een slecht voorbeeld gegeven. Niemand controleert die top in Nederland. Iedere Nederlander kan zien wat het inkomen is van de koningin. Waarom zouden we dan geen discussie kunnen voeren over de openbaarheid van inkomens voor de top van het Nederlandse bedrijfsleven?"

Terpstra vindt voorts dat ondernemers zou moeten worden verplicht werknemers - of een vertegenwoordiger van hen - op te nemen in de Raad van Commissarissen van iedere onderneming. "Ik vind het onacceptabel dat een groep mensen in het Nederlandse bedrijfsleven die verantwoordelijk is voor heel veel werknemers, voor heel veel mensen die daar hun brood kunnen verdiepen, uiteindelijk zoveel macht hebben dat ze over het lot van grote groepen mensen kunnen beslissen. Het is van het grootste belang dat daar controle op komt en dat ook werknemers toezicht hebben op de besluiten van de top."

Als topmanagers niets voelen voor de voorstellen van Terpstra en willen uitwijken naar het buitenland, dan moeten ze dat volgens de CNV-voorziter vooral doen. "So what? Op het moment dat mensen zich laten leiden door het grote geld, en that's it, moeten ze vooral gaan. Geen discussie over."