Politieberichten provincie Groningen

Zondag 19 september 1999

Dagelijkse berichten districten West, Noord, Midden en Oost

Stadskanaal: Inbraak bij drogist
Vanmorgen vroeg is ingebroken in een drogisterij aan de Hoofdstraat in Stadskanaal. De inbrekers vernielden een ruit van deur om het pand binnen te komen. Uit een vitrine werden gouden sieraden met een gezamenlijke waarde van ruim 2000 gulden gestolen. De politie onderzoekt de inbraak.

Westerlee: Inbrekers aangehouden
Bij een inbraak in een woning aan de Veenweg in Westerlee heeft de politie vannacht drie mannen uit Rotterdam in de leeftijd van 22 tot 24 jaar aangehouden. Een vierde verdachte wist te ontkomen. De politie stelde een onderzoek in bij de woning naar aanleiding van meldingen van omwonenden die verdachte geluiden hadden gehoord. Bij de komst van de politie vluchtte één inbreker. Onderzoek in de omgeving naar deze man leverde niets op. In de garage bij het huis werden twee mannen aangehouden. Later werd bij onderzoek in de buurt nog een derde man aangetroffen. Hij wachtte in een auto op de andere inbrekers. De drie verdachten zijn ingesloten. De bewoners van het huis waren niet thuis. Het is (nog) niet bekend of er iets gestolen is. De politie onderzoekt de inbraak.

Midwolda: Gewonde bij verkeersongeval
Bij een verkeersongeval op de Hora Siccamaweg in Midwolda is gistermorgen een 21-jarige inwoner van die plaats gewond geraakt. De man reed in zijn auto met hoge snelheid in de richting van Winschoten. Hij raakte in een bocht de controle over zijn wagen kwijt en botste tegen een boom. De bestuurder kwam in de auto bekneld te zitten en moest door de brandweer worden bevrijd. Hij is met armletsel alsmede diverse andere verwondingen naar een ziekenhuis gebracht. Een bergingsbedrijf heeft de totaal vernielde auto afgesleept.

Winschoten: Dure tuinmaaier gestolen
Personeel van een tuincentrum aan de Industrieweg in Winschoten heeft gisteren aangifte gedaan van diefstal van een zitmaaier. Deze tuintractor, met een waarde van bijna 6000 gulden, stond gestald voor het bedrijf en werd vrijdagavond tijdens de koopavond gestolen.

Hoogezand: Brand in woning
Op de bovenverdieping van een woning aan de Stroolaan in Hoogezand ontstond gistermorgen brand. De brandweer bluste de brand. De technische recherche onderzoekt de oorzaak van de brand. Een niet goed gedoofde sigaret is mogelijk de oorzaak.

Bedum: Bejaarde man gewond bij ongeval
Een 82-jarige man uit Bedum is gistermiddag gewond geraakt bij een verkeersongeval op het Boterdiep in Bedum. De man was te voet en stak zonder goed op te letten de rijbaan over. Daarbij werd hij aangereden door een tractor bestuurd door een 39-jarige man uit de gemeente Winsum. De bejaarde man kwam te vallen en is met heup- en beenletsel naar een ziekenhuis in Groningen gebracht.

Zuidwolde: Hardleerse alcomobilist
Op de Groningerweg in Zuidwolde heeft de politie gisteravond een 45-jarige man uit Groningen aangehouden. De man reed slingerend in zijn auto in de richting van Bedum. Bij controle door de politie bleek dat de man in nagenoeg kennelijke staat van dronkenschap achter het stuur van zijn auto zat. De man werd naar het politiebureau gebracht waar bij de ademanalyse een bloedalcoholgehalte van 2.4 promille werd gemeten. Tegen de man is proces-verbaal opgemaakt en na verhoor is hij heengezonden. Er werd hem een rijverbod van 13 uur opgelegd. Enkele uren later zagen in Zuidwolde surveillerende politie mensen de man juist weer in zijn auto stappen en wegrijden. Hij werd opnieuw aangehouden voor rijden met een auto tijdens de duur van het rijverbod. Na verhoor op het politiebureau is de man weer vrij gelaten.

Lucaswolde: Gewonde bij verkeersongeval
Een 72-jarige man uit Lucaswolde is gisteravond gewond geraakt bij een verkeersongeval op de Hooiweg in zijn woonplaats. De reed als passagier mee in een taxi die werd bestuurd door een 19-jarige chauffeur uit Groningen. Die raakte in een bocht van de weg de macht over het stuur kwijt waarna de taxi in de sloot belandde. De passagier werd met andere taxi naar zijn bestemming, een verzorgingshuis in Haren, gebracht. Daar aangekomen bleek de man arm- en beenletsel te hebben opgelopen. Hij moest door een arts worden behandeld. Nadat personeel van het taxibedrijf eerst met andere auto's van het bedrijf had geprobeerd de taxi uit de sloot te halen heeft een bergingsbedrijf de wagen uiteindelijk geborgen. De politie stelt een onderzoek in naar de toedracht van het ongeval.

Marum: Supermarkt opgelicht
Personeel van een supermarkt aan de Wendtsteinweg in Marum is gistermorgen door een nog onbekende man opgelicht. Die meldde zich bij de winkel om een bestelling, bestaande uit frisdrank en bier, op te halen die een dag eerder zou zijn gedaan. De bestelling stond niet klaar en omdat het aanwezige personeel er van uit ging dat andere medewerkers vergeten waren die klaar te zetten werd de man alsnog de bestelling met een waarde van ruim 300 gulden meegegeven. Een medewerker van de supermarkt kreeg argwaan en waarschuwde de politie toen hem na een telefoontje bleek dat het bedrijf waarvoor de klant zei te werken niet bestaat. Bij onderzoek door de politie is gebleken dat de auto waarmee de bestelling werd opgehaald enkele dagen geleden is gestolen in Zeewolde. De politie stelt een nader onderzoek in.

Jonkersvaart: Man gewond bij ruzie in café
Bij een ruzie in een café aan Jonkersvaart, gemeente Marum, is gisteravond een 30-jarige man uit Leek gewond geraakt. De man kreeg ruzie met een andere man over een schuld die hij nog bij die man zou hebben. Er ontstond een handgemeen waarbij de schuldeiser het slachtoffer met een mes in een hand stak. Dat leverde een snijwond op. De ernst van het letsel is niet bekend. De politie stelt een onderzoek in naar de toedracht van de ruzie.

Voor nadere informatie: afdeling voorlichting, telefoon: 0 50 - 5 995 010