Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Promotie: Stress leidt tot leervertraging

Datum nieuwsfeit: 20-09-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Rijksuniversiteit Groningen

Promotie

Stress leidt tot leervertraging

Stress leidt tot duidelijke problemen bij het onthouden en het aanleren van taken, ontdekte bioloog Bas Douma. Hij onderzocht de invloed van stress op het functioneren van het

geheugen bij ratten. Voor zijn onderzoek plaatste de promovendus een groep ratten in een soort 'doolhof', waarin zij met behulp van duidelijke omgevingskenmerken een lekkernij konden vinden op vier vaste plaatsen. "We stelden een aantal ratten bloot aan sociale stress door ze geruime tijd met dominante mannelijke soortgenoten te confronteren", zegt Douma,

"Want dat betekent voor hen per definitie een verloren strijd." In vergelijking met de andere dieren hadden deze ratten duidelijke problemen met het aanleren van een 'efficiënt' zoekpatroon, namelijk het vinden van een lekkernij zonder daarbij alle plaatsen te bezoeken.

De stress had een vertragend effect. Vervolgens bracht de onderzoeker met verschillende technieken de veranderingen in de hersenen in beeld die als gevolg van het leerproces en de stress waren opgetreden. Hij wist zeer gedetailleerd zowel de locatie als het effect van de veranderingen in het brein vast te stellen. Bij het vastleggen van herinneringen en het aanleren van nieuwe informatie speelt een bepaald deel van de hersenen, de hippocampus, een belangrijke rol. Douma: "Het ruimtelijk leren op zichzelf blijkt zichtbare sporen achter te laten in de hippocampus. Maar de gevolgen van stress konden we slechts ten dele terugvinden." Waarschijnlijk komt dit onder meer doordat het aanleren op zichzelf de effecten van stress onderdrukt, want de 'gestresste' ratten konden door de leertaak hun stress als het ware verwerken. Een tweede groep 'gestresste' ratten kreeg geen leertaak en bleek zonder de afleiding van het doolhof de stress niet te kunnen verwerken.

Douma (Amsterdam, 1965) studeerde biologie in Groningen. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij de vakgroep Dierfysiologie van de RUG. Douma werkt tegenwoordig bij het Comenius College in Stadskanaal.

Datum en tijd

maandag 20 september 1999, 16.00 uur

Promovendus

B.R.K. Douma, tel. (0599)62 14 88, fax (0599)65 06 22 (werk)

Proefschrift

Stress, learning and hippocampal plasticity

Promotores

prof.dr. B.G.J. Bohus
prof.dr. P.G.M. Luiten

Faculteit

wiskunde en natuurwetenschappen

Plaats

Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie