Super De Boer wil gas en stroom gaan verkopen

Datum nieuwsfeit: 20-09-1999
EnergieNed

Super De Boer wil gas en stroom gaan verkopen

Het supermarktbedrijf Super De Boer wil zijn klanten gas en stroom gaan verkopen. Het concern onderzoekt daartoe op dit moment de mogelijkheden. Het is de eerste maal dat een onderneming van buiten de traditionele Nederlandse energiesector zich zo expliciet op de energiemarkt richt. Dit meldt het brancheblad Energie Nederland dat op dinsdag 21 september verschijnt.

In 2002 hebben, naast de grote, vaak industriële, afnemers, ook de middelgrote en kleine bedrijven de mogelijkheid hun energieleverancier te kiezen. De belangstelling bij Super De Boer gaat echter vooral uit naar de consumentenmarkt. "Wij mikken op een belangrijke versnelling van de liberalisering van de energiemarkt. Thans is die voor de kleine afnemers bepaald op 2007, maar zelfs 2003 is voor ons al te ver weg. Het moet mogelijk zijn om de verkoop en distributie van met name gas en elektriciteit aan onze klanten eerder te verwezenlijken." Aldus Jan Vollebregt, manager nieuwe ontwikkelingen, bij Super De Boer in Energie Nederland. De verkoop van stroom en gas is, volgens Vollebregt, een logische stap in de verdere ontwikkeling van het productenpakket van het grootwinkelbedrijf. Super De Boer heeft sinds oktober 1998 een 'pre-payment'-arrangement met Obragas. Klanten kopen daarmee een aardgastegoed dat zij thuis kunnen gebruiken. Het grote voordeel voor de consument is een zeer bewust energieverbruik.

De ontwikkeling, die Super De Boer inzet, is nieuw voor Nederland. Nog in mei van dit jaar verklaarden grote Nederlandse organisaties met honderdduizenden tot miljoenen leden, zoals ANWB, Consumentenbond, FNV en CNV 'op dit moment' niet serieus over de levering van stroom aan hun leden na te denken. Ahold deelt desgevraagd mee dat er inderdaad over mogelijkheden op de energiemarkt wordt gesproken. "Maar," aldus een woordvoerder, "er is vooralnog geen concrete vorm aan te geven, omdat Ahold nog niet mag leveren aan consumenten."

In andere Europese landen, zoals Zweden en Groot-Brittannië, zijn het met name de vakbonden die hun leden stroom verkopen. Landsorganisationen, de grootste vakbond in Zweden, sloot dit voorjaar met Telge Energi een overeenkomst voor de levering van goedkope stroom aan haar 2,1 miljoen leden.