Bayer presenteert lipidbestendig polycarbonaat

Datum nieuwsfeit: 21-09-1999
Bayer

Bayer-kunststoffen voor de medische wereld: Lipidbestendig polycarbonaat wordt handelsproduct Presentatie op de Medtecྟ in Amsterdam

LEVERKUSEN - Onder de handelsnaam Makrolon® Rx-1805 verkoopt Bayer AG het lipid-resistente polycarbonaat voor infusietechnieken in de medische wereld. Voor het eerst heeft polycarbonaat een verbeterde bestendigheid tegen stress-cracking bij lipidemulsies. Lipidemulsies worden vooral toegepast om patiënten intraveneus niet-wateroplosbare medicamenten toe te dienen. Vele producenten in de infusietechniek hebben dit speciale polycarbonaattype reeds in hun eindproducten opgenomen.

Bayer zal dit product presenteren op de Medtechྟ van 21 t/m 23 september in de RAI te Amsterdam en wel op stand-nr. 0/800 in de Westhal tijdens de expositie "Intravenous access". Tentoongesteld worden o.a. onderdelen uit een infusiesetje zoals bijv. 3-weg-kranen.

Behalve de bestendigheid tegen lipiden blijft dit transparente polycarbonaattype vrij van vervorming bij hoge temperaturen. Producten van Makrolon® Rx-1805 kunnen probleemloos bij 121° C gesteriliseerd worden. Ook is sterilisatie met ethyleenoxidegas of gammastralen mogelijk. Door een speciale stabilisatie treedt hierbij een lichte verkleuring op, die echter na verloop van tijd weer gotendeels verdwijnt.

Het materiaal is o.m. geschikt voor verbindingsstukken voor slangen, Luer-connectoren, 3-wegs-kranen en Y-koppelingen met injectiepoort. Het is veilig aan PVC-slangen te verlijmen: Zijn maatvastheid waarborgt een duurzame bestendigheid van de verbindingen, waardoor lekkages tot het verleden behoren .

In kritische medische onderdelen voor de IV-techniek worden ook speciale polymeren toegepast.. Vergeleken met Makrolon zijn deze speciale polyurethanen, polyetherimiden, copolyester en polysulfonen echter aanzienlijk duurder. Technische artikels op basis van dit Bayer-polycarbonaat zijn eenvoudig en voordelig te spuitgieten Zijn specifieke thermoplastische eigenschappen maken productie van dunwandige lichte onderdelen met nauwkeurige toleranties mogelijk.

Makrolon Rx-1805 voldoet aan de biocompatibiliteits-norm ISO 10993-1 voor kunststofonderdelen, die tot 30 dagen in contact met lichaamsweefsel komen .