Politiebericht Duin- en Bollenstreek Noord

Datum nieuwsfeit: 21-09-1999
Politiebericht Duin- en Bollenstreek Noord

Laatst gewijzigd 21 september 1999.

Frisdrankdieven overlopen

Personeel van een supermarkt aan het Rederrijkersplein in Noordwijk, betrapte op vrijdagmiddag 10 september twee mannen die bezig waren om twee kratten frisdrank vanuit de opslagplaats bij de supermarkt weg te nemen. Toen de twee overlopen werden sloegen zij dreigende taal uit naar het personeel maar kozen toch het hazenpad. Het duo ging er vandoor in een auto. Kenteken en merk zijn bekend. De politie hoopt dan ook de frisdrankdieven snel te kunnen aanhouden.

Televisie ontploft - brand in woning

Op vrijdagavond 10 september ontplofte spontaan een televisie in een woning aan de An van Gilsehof. Daardoor ontstond brand in de woning. De brandweer van Noordwijk bestreed de brand. Ambulancepersoneel onderzocht de bewoner maar constateerde geen verwondingen. De woning is uitgebrand. De bewoonster heeft tijdelijk elders onderdak gevonden.

Mishandeling / Bedreiging.

Een 16 jarige inwoner uit Lisse deed aangifte van mishandeling. Zaterdagmiddag 11 september kreeg het slachtoffer onenigheid over de afloop van een voetbalwedstrijd aan de Achterweg. Het slachtoffer werd bij de keel gegrepen. Getuigen wisten de vechtenden op het voetbalveld te scheiden.

De politie heeft diezelfde middag op de Noorderlaan in een Bollenveld een personenauto in beslag genomen die daar was achtergelaten door drie onbekend gebleven mannen. De drie waren een bedrijfsterrein opgegaan en kregen daar onenigheid. Om nog onbekende reden kreeg een 18 jarige jongen een kopstoot. De drie gingen er vervolgens als een haas vandoor over het land. Voor een sloot stopte de auto en de inzittende vluchtte via een sloot verder.

In beide gevallen stelt de politie een nader onderzoek in naar de daders.

Getuigen gezocht.

Op zondag 5 september omstreeks 22.30 uur werd op de Zwarteweg in Noordwijk een 28-jarige autobestuurder uit Katwijk mishandeld door twee tot nog toe nog onbekende weggebruikers. De Katwijker reed over de Zwarteweg toen een bestelbus nogal dicht achter hem reed. Om dit de bestuurder van de bestelbus te laten weten stopte hij en stapte uit. Op dat moment hadden ook de beide inzittenden van de bestelbus hun auto verlaten en begonnen op de Katwijker in te slaan. Zo snel als dit ging vertrokken zij ook weer. Getuigen van dit voorval worden verzocht contact op te nemen met de politie, telefoonnummer: 071-3644444.U kunt ook een E-mail sturen aan: De politie in district 1.

Verdachte mishandeling aangehouden

De politie heeft dinsdag 14 september een 34-jarige man uit Lisse aangehouden op verdenking van zware mishandeling. De man was zaterdagavond 11 september samen met drie vrienden op een grasveldje bij het Oosterduinsemeer. Rond 23.50 uur zou hij zonder aanleiding een bevriende 45-jarige Lissenaar met een mes geprobeerd hebben te steken, hem getrapt en geslagen hebben en in zijn duim hebben gebeten. De Lissenaar liep hierbij een hersenschudding, een gebroken middenvoetsbeentje, kneuzingen en een bijtwond in zijn duim op. De verdachte kan zich weinig meer van de vechtpartij herinneren. Volgens hem was een ruzie met de 45-jarige Lissenaar de directe aanleiding. De man is met een dagvaarding donderdagmiddag op vrije voeten gesteld.

Actievoerder verstoren conferentie

Politie donderdag 16 september in de gemeente Noordwijk 37 verdachten, jonge mannen en vrouwen, aangehouden. De groep wordt verdacht van openlijke geweldpleging. De groep verdachten, die zich naar de media "Groen Front" noemt, heeft omstreeks 14.00 uur een conferentie in Hotel "Huis ter Duin" in Noordwijk verstoord. Enkele actievoerders drongen het Hotel binnen en pleegden o.a. vernielingen.

Kort voor 14.00 uur werd bij de politie gemeld dat een groep donker geklede en met bivakmutsen gemaskerde personen het hotel waren binnen gedrongen. In het hotel werd een conferentie gehouden rond de toekomstige ontwikkelingen van het verkeer en de daarbij behorende infrastructuur. De groep drong door tot de conferentiezaal en verstoorde de bijeenkomst. De politie stelde een onderzoek in en heeft in de omgeving van het Hotel leden van de groep aangehouden. Een deel van de groep werd aangehouden in een autobus waarmee zij naar Noordwijk waren gekomen. Alle verdachten werden ingesloten en in verzekering gesteld. Omdat bij een enkele actievoerders lichte verwondingen werden geconstateerd schakelde de politie medici in die de verdachten onderzochten op letsel. De wijze waarop de verdachten het letsel hebben opgelopen maakt deel uit van het politie onderzoek.

Inbraak woning Lisse

Inbrekers maakten afgelopen vrijdag- op zaterdagnacht, 17 op 18 september, handig gebruik van een half geopend raam bij een woning aan de Veldhuizen van Zantenpark in Lisse. Terwijl de bewoners niet thuis waren, zagen de inbrekers kans het op een uitzetijzer half geopende raam verder open te zetten en zo in te klimmen. Het raam bevond zich dan wel op de 1e etage maar het klimmen via een balkon was voor het gilde evenwel geen probleem. In de woning wordt een geldbedrag, bankpas en sleutels weggenomen. Hiermee blijkt wel dat het belangrijk om bij het weggaan alle toegangen tot de woning goed af te sluiten.

Aanhoudingen op heterdaad.

Zondagavond 19 september hield de politie op de Einsteinstraat in Hillegom drie verdachten aan die zojuist een inbraak hadden gepleegd bij een bedrijf aan de Einsteinstraat. Getuigen zagen de daders rond 22.00 uur bezig en waarschuwden per GSM de politie. De politie trof de drie bij hun auto aan. Een computer, keybord en diskdrive stonden klaar om vervoerd te worden. De drie, een 18-jarige, een 21-jarige en een 19-jarige Hillegommer, zijn ingesloten.

Zinloos geweld.

In de nacht van zaterdag op zondag 18 op 19 september werden twee passanten op de Hoofdstraat in Noordwijk zonder enige aanleiding mishandeld door een 19-jarige Noordwijker. De twee liepen over de Hoofdstraat toen de verdachte aan hen een kopstook en enkele klappen uitdeelde. Hij liep daarop door maar werd even later door de gewaarschuwde politie aangehouden. Hij is ingesloten. De mishandelden, een 16-jarige en een 15-jarige Noordwijker, liepen vermoedelijk een gebroken neus op en een hoofdwond dat gehecht moest worden.