NCP blij met aandacht voor betalen over Internet

Datum nieuwsfeit: 21-09-1999

PERSBERICHT

NCP verheugd over toenemende aandacht voor consumentenbelang bij betalen over Internet

Leidschendam, september 1999 - Het Nationaal Chipcard Platform (NCP) is enthousiast over de aankondiging van American Express, dat consumenten bij betaling met de nieuwe Blue chipkaart betere garanties krijgen. Bij gebruik van deze chipkaart voor betalingen is de klant niet meer verantwoordelijk voor afschrijvingen die hij niet heeft goedgekeurd. Ook krijgt de klant nu productgarantie. Het NCP is van mening dat dergelijke ontwikkelingen in de markt, waarbij chipkaarttechnologie wordt ingezet in combinatie met PKI-technieken (Public Key Infrastructure), in positieve zin bijdragen aan het vergroten van het vertrouwen in de chipkaart en het Internet.

Blue is een hybride creditcard met zowel een magneetstrip als een microprocessor. De chip bevat alle benodigde informatie (naam, creditcardnummer en afleveradres) voor veilige aankopen via Internet. Daarnaast bevat de chip een digitaal certificaat waarmee de kaarthouder via een pincode de elektronische portemonnee kan openen of op slot kan doen. American Express staat garant voor juiste betalingen, het eventueel terugstorten van betalingen, de aflevering van goederen en een omruil- en teruggavegarantie voor gekochte artikelen. Bevalt de aankoop niet en wil de winkelier het niet terugnemen binnen 90 dagen, dan vergoedt American Express het product tot ƒ 2000,-- per kaarthouder per jaar. Blue zal in eerste instantie alleen in Amerika worden uitgebracht.

NCP-secretaris Jan van Arkel: 'Ik verwacht dat deze Amerikaanse doorbraak een positieve uitstraling zal hebben naar de Europese markt. Dit gaat heel wat verder dan waarover tot nog toe in allerlei "gedragscodes" wordt gesproken. Andere chipkaartbetaalsystemen zoals die worden aangeboden door Visa en Eurocard/Mastercard en in Nederland ook door Interpay, kunnen met hun consumentenvoorwaarden niet achterblijven. Zij zullen uit concurrentieoverwegingen wel moeten volgen. De publieke sleutel technologie (PKI) maakt het geheel zo veilig dat kaartuitgevers dit soort risico's op zich durven te nemen. Het NCP volgt de ontwikkelingen in de markt op dit gebied nauwkeurig en is samen met ECP.NL bezig met een update van het rapport "Betalen op het Internet", dat naar verwachting tijdens het Nationaal Chipcard Congres op 2 en 3 november in Den Haag, beschikbaar zal zijn.'

Stichting Nationaal Chipcard Platform, Postbus 262, 2260 AG Leidschendam. Tel. 070 - 301 0817.

Nationaal Chipcard Platform
De Stichting Nationaal Chipcard Platform (NCP) is in 1994 opgericht als nationaal overlegplatform voor bedrijfsleven en overheid, om bij te dragen aan een verantwoorde invoering van chipkaarttechnologie. Het streven naar multifunctionaliteit en interoperabiliteit werd geconcretiseerd in het afsprakenstelsel Open Infrastructuur voor Chipkaarttoepassingen (OIC), dat de officiële status kreeg van Nationale PraktijkRichtlijn. Naast voorlichting over de toepassingsmogelijkheden van chipkaarttechnologie ziet het NCP het uitdragen van dit afsprakenstelsel als zijn belangrijkste taak.

Voor meer informatie over het NCP: www.ncp.nu

Informatie voor de redactie:

Influx PR Stichting Nationaal Chipcard Platform Yvette ten Vaarwerk Dhr. J. van Arkel Tel. : 055 - 366 30 34 Tel. 070 - 301 0817 E-mail: pr (influx@cs.com) E-mail: (ncp@bart.nl)