EVO en TLN: Kabinet mist kansen bij verkeer en vervoer

Datum nieuwsfeit: 21-09-1999
EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport

Prinsjesdag: Kabinet mist kansen bij verkeer en vervoer

EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN) constateren helaas dat de Rijksoverheid op verkeer- en vervoer gebied kansen mist. De overheid mag zich niet onttrekken aan het werken aan adequate oplossingen voor een betere bereikbaarheid.

De economie bloeit als nooit te voren. De overheidsfinanci‰n zijn gezonder dan ooit. Een goede zaak zeggen EVO en TLN, maar waar blijft nu de `extra impuls' zowel beleidsmatig als financieel om het groeiende bereikbaarheidsprobleem van mensen, bedrijven en hun afzetmarkten in binnen- en buitenland op te lossen.
In de plannen van minister Netelenbos zien de organisaties immers niets nieuws. In plaats van voldoende investeringen in structurele oplossingen voor knelpunten richt het Kabinet zich te veel op benuttingsmaatregelen en PPS-constructies als de oplossing voor het congestie probleem. De files blijven onverminderd een grote bedreiging voor de economie. Daarom roepen de organisaties de regering op meevallers aan te wenden voor verbetering van de infrastructuur. De organisaties vinden het noodzakelijk vooral ook positieve maatregelen mogelijk te maken, zoals doelgroepstroken voor vrachtverkeer, toeritdosering voor speciale doelgroepen en verdere uitbouwing van het gebruik van ICT. Helaas blijft Minister Netelenbos onverkort vasthouden aan het rekeningrijden.

Grote zorgen hebben EVO en TLN ook over de halvering van het budget ( van 14 procent in 2000 naar 6 procent in 2004) in vier jaar voor de aanpak van de regionale infrastructuur, dit terwijl het aandeel van de megaprojecten onverminderd hoog blijft.
TLN en EVO zijn verheugd dat er geld beschikbaar is gesteld voor de bevordering van de verkoop van vrachtauto's met schone motoren. Wel blijft onduidelijk hoe die stimulering vorm krijgt en of die toereikend is.

EVO en TLN dringen er dan ook bij het kabinet op aan de voorstellen van het verladende- en vervoerende bedrijfsleven serieus te nemen en deze kansen voor de toekomst te benutten.