IBM introduceert nieuwe lijn aantrekkelijk geprijsde PC's

Datum nieuwsfeit: 21-09-1999
IBM introduceert nieuwe lijn aantrekkelijk geprijsde PC's

Amsterdam, 21 september 1999 - IBM introduceert een nieuwe lijn Commercial Desktops met meer gebruiksgemak en lagere eigendoms- en onderhoudskosten. De nieuwe IBM PC 300GL - leverbaar in twee modellen, de standaardversie voor algemeen gebruik en de Small Business Series voor kleine bedrijven - is uitgerust met een nieuwe suite beheertools waarmee bedrijven een aanzienlijke besparing qua tijd en geld kunnen realiseren. De nieuwe modellen zijn geprijsd vanaf fl. 1.965,- exclusief monitor (adviesprijs, exclusief BTW).

Nieuw ontwerp
De IBM PC 300GL is leverbaar als conventionele desktop of als microtower en is IBM's kleinste model PC voor zakelijk gebruik - deze PC neemt weinig ruimte in op het bureau. De kast kan zonder gereedschap worden geopend en is voorzien van scharnieren zodat het binnenwerk eenvoudig te onderhouden is. De diskette- en de CD-drive kunnen met een schuif worden afgesloten.

Universal Management Services
De nieuwe desktop-beheertools zijn ontwikkeld in het kader van IBM's onlangs aangekondigde Universal Manageability (UM) Services, die in de plaats zijn gekomen van IBM's Universal Management Agent. Bij aankoop van een IBM PC kunnen de UM Services kosteloos worden gedownload van de IBM-website www.ibm.com/pc/ww/software/sysmgmt/products/ums. Met UM Services kan het systeembeheer op afstand worden uitgevoerd, zodat voor meerdere locaties kan worden volstaan met één technicus of systeembeheerder.

Ook kleine bedrijven die het beheer van hun systemen hebben uitbesteed, kunnen hier hun voordeel mee doen. UM Services is compatibel met de meestgebruikte algemene beheersuites en is probleemloos te integreren met oplossingen van onder andere Microsoft, Tivoli, Computer Associates en Intel.

Bedrijven die behoefte hebben aan nog uitgebreidere beheermogelijkheden kunnen de UM Desktop Extensions aanschaffen. Deze softwaresuite bestaat uit zes aanvullende programma's die onderhoud en gegevensbeveiliging vereenvoudigen door bijvoorbeeld bepaalde functies van het besturingssysteem te verbergen of uit te schakelen, zodat werknemers geen instellingen kunnen veranderen en daarmee fouten introduceren.

Een andere tool maakt bij calamiteiten een back-up van de gegevens. De back-up wordt opgeslagen op een verborgen partitie van de lokale schijf, zodat de werknemer gewoon kan doorwerken terwijl de systeembeheerder het probleem op afstand oplost.

Internet-gebruikers kunnen voor nadere informatie over IBM en haar producten, diensten en technologie terecht op www.ibm.com. Het adres van de Nederlandse IBM PSG home page is: www.pc.ibm.com/nl. Tevens kunt u telefonisch terecht bij het IBM PC Response Centre (020 - 504 05 01).

Voor meer informatie:
IBM Nederland N.V. Namens IBM
Etta Pouw Ina van der Meulen
020 - 513 42 28 020 - 487 40 00
(etta_pouw@nl.ibm.com) (ina@svdt.nl)

Aanvullende informatie

Technische specificaties
De IBM PC 300GL is uitgerust met de nieuwe 810-chipset van Intel en de meest recente Celeron-processors met snelheden tot 500MHz. Beide modellen worden geleverd met Windows NT4 of Windows 98 (geïnstalleerd). De modellen beschikken standaard over een vaste schijf van 8,4GB, 10,1GB of 13,5GB en over 32MB of 64MB SDRAM (uitbreidbaar tot 512MB). Daarnaast kan de klant een keuze maken uit een groot aantal opties, waaronder Microsofts nieuwe Office 2000 Small Business, Lotus SmartSuite, ArtiSoft i.Share (software voor Internet-toegang en het delen van modems), RingCentral-software (faxbeheer), Alert on LAN Ethernet-modellen, 56Kbps-modems (1), 40X CD-ROM-drives (1) en een ScrollPoint II-muis van IBM. IBM-klanten kunnen bovendien kiezen uit een groot scala van extra mogelijkheden, zoals interne DVD-modems, CROM's, Iomega ZIP-drives, token ring adapters, enz.

Financiering
Alle IBM-desktops zijn leverbaar via SystemXtra, zodat de klant geen grote investering hoeft te doen maar gewoon per maand een vast bedrag betaalt. SystemXtra wordt exclusief via IBM Business Partners aangeboden en combineert financieringsmogelijkheden met een groot aantal services, oplossingen en upgrade-opties voor de apparatuur.