Wijziging standaard noteringsfracties AEX-Effectenbeurs

Datum nieuwsfeit: 21-09-1999
Persbericht Amsterdam Exchanges

21 Sep 1999 Wijz.stand.noteringsfracties aand. AEX-Effectenbeu Persbericht 99.106

Wijziging standaard noteringsfracties aandelen AEX-Effectenbeurs

Per vrijdag 1 oktober zal de AEX-Effectenbeurs een nieuwe standaard voor noteringsfracties (`tick-sizes') bij aandelen invoeren. Uitgangspunt voor de aanpassing met ingang van 1 oktober is de slotkoers van donderdag 30 september. De standaard noteringsfractie van een fonds is afhankelijk van de (absolute) hoogte van de koers.

De nieuwe standaard met ingang van 1 oktober 1999 luidt:

Aandelen opgenomen in de AEX-index

Overige aandelen (AMX-fondsen, overige limietenboekfondsen, beleggingsfondsen, lirics en buitenlandse aandelen)

Koers tot euro 50,00 tick-size euro 0,01

Koers tot euro 5,00: tick-size euro 0,01

Koers vanaf euro 50,00 tick size euro 0,05

Koers vanaf euro 5,00: tick-size euro 0,05

Voor warrants, stockdividenden, claims e.d. blijft de huidige standaard van euro 0,01 gelden.

In uitzondering op de bovenstaande regel zal ook voor Koninklijke Olie en ING Groep, welke op dit moment een koers boven de euro 50,00 kennen, een noteringsfractie van euro 0,01 worden gehanteerd.

In voorkomende gevallen kan de Commissaris voor de Notering besluiten tot een afwijkende noteringsfractie voor een bepaald fonds.

Aanpassingen na 1 oktober:

AEX-fondsen

Voor de fondsen uit het geautomatiseerde limietenboek wordt op basis van de dagelijkse slotkoers de noteringsfractie die zal gelden voor de volgende dag bepaald. Ten einde te voorkomen dat de noteringsfractie van een bepaald fonds zich van dag tot dag wijzigt, gelden de volgende regels bij de aanpassingen:

* een fonds met een slotkoers van euro 50,00 of lager krijgt de volgende dag een ticksize van euro 0,01;

* Een fonds met een ticksize van euro 0,01 wordt eerst naar euro 0,05 omgezet indien zijn slotkoers euro 55,00 of hoger is.

Overige aandelen

Aanpassing vindt éénmaal per jaar plaats op basis van de slotkoersen van de laatste handelsdag van het jaar. De nieuwe noteringsfractie geldt dan per de eerste beursdag van het nieuwe jaar.

Behoud van invoerdatumtijd voor overnachtende limietorders

Bij een verandering van noteringsfractie van euro 0,01 naar euro 0,05 zal de limiet van de overnachtende orders per de volgende dag automatisch worden aangepast. De kooplimieten worden afgerond op de eerstlagere dan geldige noteringsfratie en de verkooplimieten worden afgerond op de eerstvolgende hogere dan geldige noteringsfractie. Orders behouden daarbij hun oorspronkelijke invoerdatumtijd.

AEX-Optiebeurs

De AEX-Optiebeurs onderzoekt momenteel of zij mogelijkerwijze eveneens wenst over te gaan tot het aanpassen van de tick-size op haar markten. Indien hieromtrent meer bekend is zal zij daarover nadere mededeling doen.