Nieuwe Grolsch Prestatie Prijs Nederlands Film Festival

19e Nederlands Film Festival: 22 september - 1 oktober 1999

Persbericht - 1 juli 1999

Vakjury Grolsch Filmprijs reikt nieuwe Grolsch Prestatie Prijs uit

Naast de Grolsch Filmprijs wordt dit jaar tijdens het Nederlands Film Festival voor het eerst de Grolsch Prestatie Prijs uitgereikt. Deze nieuwe prijs wordt door de vakjury van de Grolsch Filmprijs uitgereikt aan een persoon die in het afgelopen jaar een bijzondere prestatie heeft geleverd voor een Nederlandse film in competitie.

De Grolsch Filmprijs wordt evenals vorig jaar bepaald door een jury van 150 filmliefhebbers. Op zaterdag 25 september kiezen zij de winnaar uit drie door de vakjury genomineerde speelfilms.
Aan de Grolsch Filmprijs is dit jaar een bedrag verbonden van  30.000,-; de winnaar van de Grolsch Prestatie Prijs ontvangt  20.000,-. Beide prijzen worden uitgereikt tijdens het Nederlands Film Gala op vrijdag 1 oktober.

De vakjury bestaat uit Willeke van Ammelrooy, Ren Mioch, Paula van der Oest en Monique van de Ven. De jury van 150 filmliefhebbers wordt geselecteerd op basis van hun motivatie en een aantal vragen over de Nederlandse film. Kandidaten (leeftijd minimaal 18 jaar) kunnen zich aanmelden via de website van Grolsch: www.grolsch.nl.

Het 19e Nederlands Film Festival vindt plaats van 22 september tot en met 1 oktober 1999 in Utrecht. Op dinsdag 7 september verschijnt de gratis festivalkrant met daarin het volledige programma. Actuele informatie is te vinden op de website van het Nederlands Film Festival: www.filmfestival.nl.

Vorig jaar werd de Grolsch Filmprijs gewonnen door Left Luggage van Jeroen Krabbe.

De Grolsche Bierbrouwerij Nederland BV is sinds 1988 sponsor en sinds 1990 hoofdsponsor van het Nederlands Film Festival.

__________

Aan de redactie:

Meer informatie over het festival is te vinden op de website van het Nederlands Film Festival (www.filmfestival.nl). U kunt ook contact opnemen met Paul Westgeest en Ingrid van Ulden.

Nederlands Film Festival
3500 BN Utrecht