Advocaten sluiten aan bij Stichting Geschillencommissies

Datum nieuwsfeit: 22-09-1999

Advocaten sluiten zich aan bij Stichting Geschillencommissies

Den Haag, 22 september 1999

Consumenten en ondernemers kunnen klachten over hun advocaat voortaan voorleggen aan een onafhankelijke geschillencommissie. In de vandaag officieel gepresenteerde Geschillencommissie Advocatuur hebben drie leden zitting: een lid-voorzitter afkomstig uit de rechterlijke macht, een lid afkomstig uit een consumentenorganisatie of het bedrijfsleven en een advocaat.

Het betreft de eerste fase van een project dat de Nederlandse Orde van Advocaten heeft opgezet met een zeventigtal advocatenkantoren in de arrondissementen Groningen, Leeuwarden, Assen, Zwolle, Den Bosch en Maastricht. Deze kantoren zijn herkenbaar aan het eigen logo van de Geschillencommissie Advocatuur. Het is de bedoeling dat de nieuwe klachten- en geschillenregeling binnen afzienbare tijd landelijk wordt ingevoerd. De Nederlandse Orde van Advocaten heeft voor dit project aansluiting gezocht bij de onafhankelijke Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) en die voor Beroep en Bedrijf (SGB). De SGC is het centrale instituut in ons land voor het op onafhankelijke wijze beslechten van consumentengeschillen. De SGB is speciaal door de SGC opgericht om klachten van ondernemers te kunnen beslechten. Met de komst van de Geschillencommissie Advocatuur verzorgt de SGC nu voor 28 sectoren van beroep- en bedrijfsleven de geschillenbeslechting. Het Ministerie van Justitie neemt 50% van de kosten van het project voor zijn rekening. De nieuwe commissie zal kunnen oordelen in geschillen over de kwaliteit van de diensten die een advocaat heeft geleverd aan zijn cliënt en over problemen met betrekking tot de declaratie. In overleg met het Verbond van Verzekeraars is het maximum voor een schadeclaim gesteld op 20.000.

De gedachte achter de nieuwe Klachten- en Geschillenregeling Advocatuur is dat een klacht niet hoeft te ontaarden in een geschil. Vaak kan een klacht in een vroeg stadium tot wederzijdse tevredenheid worden opgelost. Slagen kantoor en cliënt daarin niet, dan kan de cliënt zich nu wenden tot de Geschillencommissie Advocatuur. Het advocatentuchtrecht blijft naast de nieuwe regeling bestaan: daar wordt met name de betamelijkheid van het gedrag van de advocaat getoetst aan de beroepsregels.

Ook de advocaat zelf kan bij de Geschillencommissie terecht ingeval van een onbetaalde declaratie. De eenvoud van de procedure en het onafhankelijke imago van de SGC zullen ongetwijfeld bijdragen aan een toenemend vertrouwen van de cliënt in een afdoende behandeling van de klacht.

De samenwerkingsovereenkomst tussen de SGC/SGB, de Consumentenbond en de Nederlandse Orde van Advocaten is op 22 september ondertekend door mevrouw M.G.H.C. Oomen-Ruijten (voorzitter SGC/SGB), de heren drs. S.F.M. Cohen (voorzitter directie Consumentenbond) en mr P.J.M. von Schmidt auf Altenstadt (algemeen deken Nederlandse Orde van Advocaten).

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met mr C.H.M. Last, directeur SGC/SGB (telefoon 070 - 310 53 10) en drs M.E.M. van Nispen tot Pannerden, hoofd Afdeling Communicatie Nederlandse Orde van Advocaten (telefoon 070 - 335 35 50).