Politiebericht stad Groningen

Persberichten district Groningen / Haren

Woensdag, 22 september 1999

Slachtoffer beroving gewond
Een 21-jarige man uit Groningen is vannacht gewond geraakt toen hij in de Zwanestraat werd beroofd van zijn geld en pasjes. Het slachtoffer werd daarbij een aantal malen met een zwaar voorwerp in een plastic tas op zijn hoofd geslagen. Hij is met een bloedende hoofdwond overgebracht naar een ziekenhuis.

Belager wil ring van slachtoffer
Een 19-jarige vrouw heeft gistermiddag op de Grote Markt kunnen voorkomen dat zij werd beroofd van een ring. Ze liep over de markt toen een man op haar af kwam lopen met de mededeling dat hij haar ring wilde hebben. Vervolgens greep de man haar pols vast en begon aan de ring te trekken. Door de worsteling, die hierdoor ontstond, zag de vrouw kans zich los te wringen en met de ring nog aan haar vinger te ontkomen.

Kraanmachinist werkt niet mee
De politie heeft gistermiddag een 49-jarige man uit Haulerwijk aangehouden in de Nieuwe Boteringestraat. De man bestuurde een kraan en reed daarmee tegen de geparkeerde auto aan van een 22-jarige Groninger. Naar de eigenaar riep hij dat hij daaraan geen schuld had en reed vervolgens door. De politie trof de machinist nog aan in de straat en sommeerde de man mee te gaan naar de plaats van het ongeval. Daar deden beide partijen hun verhaal, waaruit overduidelijk bleek dat de machinist fout zat. De machinist liep vervolgens boos naar zijn kraan en begon met puin te lossen in een vrachtwagen. Aangezien er nog niets geregeld was spraken de agenten de man aan. Deze reageerde niet, waarop de man uiteindelijk werd aangehouden. Daarbij verzette de machinist zich dusdanig dat hij geboeid moest worden overgebracht naar het bureau. Na verhoor is de man heen gezonden.

Mannen aangehouden
De politie heeft gisteravond een 26-jarige man uit Woerden en een 22-jarige man uit Groningen in het Zuiderpark aangehouden. De 26-jarige man stond met vrienden in een auto op het fietspad te wachten op vrienden die brandstof aan het halen waren, omdat zijn tank leeg was. De man gaf een valse naam op en werd daarvoor en voor het feit dat de auto niet verzekerd was aangehouden. Hij is na verhoor met een tweetal bonnen weggestuurd. De vrienden arriveerden toen de politie de eerste controleerde. Bij de brandstofleveranciers zat ook de 22-jarige man, die een valse naam opgaf. De man, bestuurder van de auto, stond gesignaleerd, omdat hij niet teruggekeerd was van verlof na detentie. Hij is ingesloten. De auto?s van beide mannen zijn aan het bureau geplaatst.

Inbreker op heterdaad aangehouden
De politie heeft vannacht een 40-jarige inbreker uit Groningen in een bedrijf aan de Oosterhamrikkade aangehouden. De 44-jarige eigenaar werd wakker van glasgerinkel en waarschuwde de politie. Die trof de man aan in het kantoor van het bedrijf. De inbreker is ingesloten.

Jongen gewond
Een 16-jarige jongen uit Groningen is gisteravond op de Oosterhaven gewond geraakt toen hij en zijn 15-jarige passagier uit Groningen op een scooter tegen een auto reed. De 34-jarige automobilist uit Groningen reed met zijn auto het Schuitendiep op maar zag de jongens niet. De 16-jarige jongen liep een open beenbreuk op en werd met zijn passagier (schaafwonden) overgebracht naar een ziekenhuis.

Overtreding verblijfsverbod
De politie heeft gisteravond een 40-jarige vrouw uit Groningen aangehouden op de Noorderhaven. De vrouw heeft een verblijfsverbod voor het gebied van de Noorderhaven. Tegen de vrouw is proces verbaal opgemaakt.

Aanhoudingen geldboete
De politie heeft vannacht een 37-jarige man uit de gemeente Eemsmond aangehouden op het Lopendediep. De man had nog een aantal boetes openstaan voor een bedrag van 1050 gulden. Aan het bureau betaalde uiteindelijk een vriend van de man het bedrag.
Een 32-jarige man uit Kropswolde werd gisteravond op het Guyotplein aangehouden, omdat hij nog een boete van 534 gulden had openstaan of negen dagen vervangende hechtenis. Hij is overgedragen aan de parketpolitie.

Aanhouding gevangenisstraf
De politie heeft gistermiddag een 26-jarige vrouw uit Groningen in de Eyssoniusstraat aangehouden, omdat zij nog een gevangenisstraf van zes maanden tegoed had. De vrouw is ingesloten.

Fietsendief gepakt
De politie heeft vannacht een 36-jarige man uit Groningen aangehouden voor een fietsendiefstal aan het Hoge der A. De diefstal werd gezien door een getuige die de politie waarschuwde. De man kon in de Oude Kijk in ?t Jatstraat worden gepakt. De man is na verhoor heengezonden.

Controle bromfietsers
De politie heeft gistermiddag een 18-jarige bromfietser uit Groningen aangehouden op de Friessestraatweg. De jongen reed met hoge snelheid over het fietspad. Hij gaf in eerste instantie een valse naam op en kreeg daarvoor een bekeuring. Daarnaast beschikte hij niet over een bromfietscertificaat. Zijn bromfiets werd aan het bureau gezet voor een technisch onderzoek.
Een 17-jarige snorfietser werd gistermiddag op de Van Lenneplaan bekeurd voor het rijden zonder verzekering en bromfietscertificaat. Zijn voertuig werd meegenomen naar het bureau, omdat er met het framenummer is geknoeid.
Op het Eemskanaal werden twee mannen van 17 en 39 jaar aangehouden, omdat ze veel te snel reden (70 a 80 km/u.) Hun bromfietsen zijn voor technisch onderzoek aan het bureau geplaatst.

Stremmingen
Op het fietspad tussen Klein Martijn en de Esseweg worden bomen gekapt. Het fietspad is daarom op 23 september gestremd tussen 09.00 en 16.00 uur. Een omleiding wordt aangegeven.
Tussen de Korreweg en de Batavenstraat wordt vanmiddag tussen 13.00 en 18.00 uur een braderie gehouden, waardoor dit gedeelte is gestremd. .

Voor nadere informatie regiopolitie Groningen, afdeling voorlichting, telefoon: 050-5995010