Nieuwe Daihatsu Move groter en "designed by Giugiaro"

Datum nieuwsfeit: 22-09-1999

Daihatsu Persbericht

Vianen, 22 september 1999 Nieuwe Daihatsu Move groter en "designed by Giugiaro"

Vanaf 7 oktober a.s. staat de nieuwe Move bij de Daihatsu dealers in de showroom. Deze geheel vernieuwde Move is ontworpen door de Italiaanse designer Giorgetto Giugiaro. Naast functionaliteit scoort de Move nu ook op het gebied van design hoge punten, een combinatie van Japans vernuft en Italiaans design. De unieke mini-MPV van Daihatsu is stevig gegroeid, zowel in de lengte als in de breedte. Dit komt de ruimte, de veiligheid en het rijgedrag zeker ten goede. De nieuwe Move is leverbaar in één luxe uitvoering. Verder is de Move voorzien van een moderne, nieuwe 1.0 liter, 12V Eco-motor, die voor zuinige, schone en krachtige prestaties zorgt.
Giorgetto Giugiaro
In de wereld van industriële ontwerpen behoeft Giorgetto Giugiaro geen introductie. Hij is een man met veel enthousiasme, altijd op de uitkijk voor nieuwe uitdagingen en nieuwe interesses waarop hij zijn creativiteit loslaat. Hij was ook een van de ontwerpers die ontdekte hoe je een auto kan ontwerpen zonder het concept uit het oog te verliezen. Met andere woorden Giorgetto Giugiaro is een van die zeldzame artiesten die in staat is een toch al origineel concept verder te ontwikkelen waardoor de nieuwe Move ontstond. Exterieur
Om de nieuwe Move te krijgen werd er elegantie toegevoegd aan de karakteristieke elementen van het Move concept. De styling aan de voorkant, de vernieuwde achterkant met de hoog gemonteerde achterlichten, de goed geproportioneerde carrosserie met de vier portieren en achterdeur die zijwaarts opent, de acht ramen die het interieur een gevoel van ruimte geven, en de stijlvolle dakrails geven direct aan waarvoor de Move kan worden gebruikt. Eenvoudig zijn hierop allesdragers te monteren. De Move is standaard voorzien van bumpers in de kleur van de carrosserie, wieldoppen en elektrisch bedienbare asferische buitenspiegels Interieur
Ook het interieur is ruimer geworden. Zowel bestuurder als passagiers hebben meer ruimte gekregen. De verstelling van de achterbank is met 15 mm toegenomen naar 150 mm, waardoor de bruikbaarheid nog beter is geworden. Ook de bagageruimte is toegenomen en de tildrempel lager. Verder is er speciale aandacht geschonken aan het verhogen van de kwaliteit en de inrichting van het interieur. Zo is de kwaliteit van de stoelen verbeterd en zijn alle carrosseriedelen bekleed. De verlichte schakelaars zijn nog eenvoudiger te bedienen en de meters zijn in één oogopslag af te lezen. De Move is leverbaar in één luxe uitvoering, die standaard is voorzien van o.a. elektrisch bedienbare ramen vóór en achter, centrale deurvergrendeling, stuurbekrachtiging, apart verstelbare en opklapbare stoelen, bekerhouders in de armleuningen (achterin), toerenteller, diverse opbergvakken, stofinleg in de portieren, digitaal klokje, make-up spiegels en van binnenuit te ontgrendelen tankdopklep.
Veiligheid
Ook bij de Move staat veiligheid op de eerste plaats. Een airbag voor de bestuurder en de passagier is standaard. Er is een nieuwe computerberekende kooiconstructie toegepast die nog langer in tact blijft en de portieren zijn voorzien van verstevigingsbalken. Daarnaast is de Move zo geconstrueerd dat eventueel naar binnen komende delen zoals het motorblok door een speciale constructie onder het passagierscompartiment wordt geleid in geval van een aanrijding. De Move voldoet aan de strenge veiligheidseisen. Ook zal in geval van een aanrijding automatisch de deuren worden ontgrendeld en de waarschuwingsknipperlichten en interieurverlichting worden ingeschakeld. De veiligheidsgordels zijn vóórin voorzien van gordelspanners met krachtbegrenzers. Tegen een meerprijs is de Move leverbaar met een anti-blokkeer remsysteem.
Prestaties
De nieuwe Move gaat zuinig met benzine om en heeft een zeer moderne 1.0 liter 12V Ecomotor. De elektronische brandstofinjectie zorgt samen met de directe ontsteking en het uitgekiende klepbedieningsmechanisme dat de motor zowel milieuvriendelijk als soepel loopt. In testen bereikte de Move een gecombineerd benzineverbruik van 5,7 liter bij 100 km. Het lage emissieniveau is in overeenstemming met de meest recente milieuregelgeving. De grotere Move heeft een sterk verbeterd comfort en stabiliteit. Dit is te danken aan de nieuw ontwikkelde achterwielophanging. De draagarmen van de veerpoten zijn gekoppeld door een geprogrammeerde torsie-as. Heeft de huidige Move een draaicirkel van 9 meter, de nieuwe Move heeft voldoende aan 8,6 meter. De Move is daardoor en mede door de standaard stuurbekrachting nog wendbaarder geworden.
Functionaliteit
De multi-functionaliteit van de nieuwe Move is uitgebreid. Het interieur is comfortabel en biedt ruimschoots plaats aan vier volwassen mensen. Niet alleen hebben zij elk hun portier, maar ook hun eigen stoel met volledig stoffen bekleding. Ook van de achterstoelen zijn de rugleuning en zitting in de lengterichting verstelbaar en voorzien van hoofdsteunen. Zo wordt ook aan personen achter in de Move een volwaardige, gerieflijke plaats geboden met op maat in te stellen beenruimte die te vergelijken is met de ruimte in een grote middenklasser. De Move houdt daarbij ook nog voldoende ruimte over voor boodschappen of andere bagage. De opvallende hoogte van het interieur garandeert voldoende hoofdruimte en biedt ook nog plaats aan extra hoge bagage. Maar er is meer dan alleen veel ruimte. De diverse standen van de stoelen zorgen dat u flexibel kunt omgaan met het grote volume van het interieur. Aan de ene kant kunnen de rugleuningen in horizontale positie worden gebracht zodat een riant tweepersoonsbed ontstaat. Aan de andere kant kunnen de achterstoelen onafhankelijk van elkaar naar voren worden weg geklapt. Een handige toepassing voor momenten dat u grotere hoeveelheden bagage wilt vervoeren. Op die momenten zult u de Move ook prijzen voor de optimale toegang via de achterportier. Tussen de twee uiterste standen zijn natuurlijk ook alle andere varianten denkbaar. Bijvoorbeeld het neerklappen van één achterstoel. Kortom: de Move is de benaming compacte MPV meer dan waard.

Prijzen:
Daihatsu Move Fl. 22.995,=

Opties:
Mica-/metalliclak Fl. 495,=
Twee kleurenlak Fl. 695,=
ABS Fl. 1.595,=
Airco Fl. 1.995,=
Automaat Fl. 2.395,=

Voor meer informatie: Daihatsu Holland B.V.
Evert-Jan Jurgens (0347 - 370505)

Daihatsu Holland B.V.
Witboom 2