China investeert in Amsterdam

Datum nieuwsfeit: 22-09-1999
X Gemeente Amsterdam

CHINA INVESTEERT IN AMSTERDA

Afgelopen week heeft de Amsterdamse wethouder voor de Economische Zaken, Pauline Krikke, een missie naar Beijing en Tianjin in China afgesloten met als concreet resultaat het besluit van twee grote Chinese bedrijven om zich in Amsterdam te vestigen. Het betreft de Tianjin Textile International Sales & Support Corporation (TTISS) en Blue Sky. Eerstgenoemd bedrijf wil zijn producten (wol en textiel) in Europa uitzetten. En Blue Sky (o.a. waspoeders en tandpasta) heeft de knoop doorgehakt om een handels- en distributiecentrum in Amsterdam op te zetten. De verwachting is dat beide bedrijven in de komende jaren een groei zullen maken die voor de Amsterdamse werkgelegenheid van betekenis kan worden. Het betreft de eerste concrete resultaten voor wat betreft bedrijfsvestigingen in de stad sinds Amsterdam actief in China op werkbezoek gaat. In China komt het aan op veel persoonlijke en intensieve contacten. "Na jaren zaaien, komt nu de oogst binnen", aldus de wethouder. "Bovendien heeft de vestiging van deze bedrijven een aanzuigend effect voor andere bedrijven uit China.

De wethouder is in beide steden op hoog niveau ontvangen. Ook is zij ontvangen door de minister voor Overseas Chinese Affairs, Guo Dongpo, die deze zomer in Amsterdam en in Rotterdam op bezoek is geweest. Zij heeft de minister uitgenodigd om wederom naar Amsterdam te komen, waarop deze enthousiast heeft gereageerd

De missie bestond verder uit vertegenwoordigers van AMPEK, Asia House, Schiphol Area Development Corporation, KPMG Meijburg, de Amsterdamse vestiging van de Kamer van Koophandel van Beijing, en de Amsterdamse Afvalverwerkingsinstallatie West, welke laatste speciale belangstelling geniet in China waar veel in milieu wordt geïnvesteerd

Amsterdam, 22 september 199

Pb-97 Mechtild Rietveld 552204