Nieuwsbrief Deens Verkeersbureau september '99

PERSBERICHT - 23 SEPTEMBER 1999

Nieuwsbrief Deens Verkeersbureau september '99

Vernieuwde website Deens Verkeersbureau

Het Deens Verkeersbureau heeft onlangs een vernieuwde website in gebruik genomen waar men uitgebreide informatie over Denemarken als vakantieland en zakelijke bestemming kan vinden. Vanuit de internationale homepage ( www.visitdenmark.com) kan de Nederlandstalige bezoeker doorklikken naar informatie die toegesneden is op de Nederlandse en Vlaamse markt.

Naast praktische en algemene informatie over het land, is er de mogelijkheid om zelf een evenementenlijst samen te stellen afgestemd op de eigen voorkeuren en interesses. Tevens kan via een interne zoekmachine informatie worden opgevraagd over onder andere de vele accommodaties, attracties en regio's die Denemarken rijk is.

Ook boekingsinformatie en antwoorden op de meest gestelde vragen zijn op de site te vinden, evenals vele nuttige en interessante links over diverse onderwerpen.

Voor degenen die de informatie in een papieren versie willen nalezen, is er de mogelijkheid om brochures aan te vragen.

Meeting- en incentiveplanners kunnen doorklikken naar een speciale pagina, waar informatie te krijgen is over bijvoorbeeld vergaderaccommodaties, incentivesuggesties en regio's / bedrijven in Denemarken die ingeschakeld kunnen worden bij de planning van een zakelijk arrangement. Ook de complete tekst van het Planners Handboek Denemarken, dat onlangs is verschenen, is hier te vinden.

Kortom:
de vernieuwde website van het Deens Verkeersbureau biedt actuele informatie over Denemarken als vakantieland en zakelijke bestemming. E-mail: (denemarken@dt.dk)

Denemarken via de Sontbrug vast aan Zweden

Een hartelijke kus, uitgewisseld tussen de Deense kroonprins Frederik en de Zweedse kroonprinses Sophia, bezegelde onlangs de koppeling van Denemarken met Zweden via de nieuwe brug over de Sont. De twee landen zijn nu voor het eerst weer over land met elkaar verbonden sinds - volgens de legende - Gefion het Deense eiland Seeland losploegde van het Zweedse gebied Skåne (Schonen).

De vaste oeververbinding in de Sont (bestaande uit een tunnel en een brug) wordt nu de komende maanden afgewerkt. Op 1 juli 2000 volgt de officiële ingebruikneming. De brug-tunnelverbinding gaat dan open voor auto's en treinen. Voor fietsers en voetgangers is dan geen plaats meer.

De 3.5 kilometer lange tunnel tussen Kopenhagen en het 4 kilometer lange kunstmatige eiland Peberholm in de Sont werd al eerder voltooid.

De 7.8 kilometer lange brug tussen Peberholm en het Zweedse vasteland bij de stad Malmö bestaat uit 159 segmenten van elk 6000 ton, die op pijlers in zee rusten. De brug bezit in het midden torenhoge pylonen, die een veilige onderdoorvaart mogelijk moeten maken.

Volksfeest vooraf aan brugopening

De Deense Rode Kruis-vereniging gaat samen haar Zweedse zusterorganisatie een groots feest organiseren kort voor de officiële opening van de vaste oeververbinding in de Sont.

Van 9 tot en met 12 juni (Pinksterweekend) worden op de brug, die het belangrijkste onderdeel vormt van de nieuwe verbinding, wedstrijden georganiseerd voor o.a. hardlopers, fietsers en skeeler-fans. Ook staat de brug dan open voor bezichtiging. Het Deense Rode Kruis verwacht dat zowel voor de hardloop- als voor de wielerwedstrijd zeker
80.000 mensen uit de hele wereld zullen meedoen. Iedere deelnemer betaalt 50 Dkr. om te mogen meedoen. Het batig saldo komt ten goede aan het werk van het Rode Kruis.

De secretaris-generaal van het Deense Rode Kruis, Jørgen Poulsen, vindt de evenementen heel goed passen bij zijn organisatie. 'Wij verenigen met ons werk ook mensen,' aldus Poulsen.

Record op veerdienst in de Sont

Dat het verkeer via de Sont nog steeds toeneemt bewijst het record dat de veerdienst van Scandlines in juli jl. vestigde in de Sont tussen het Deense Helsingør en het Zweedse Helsingborg. Voor het eerst in de geschiedenis werden op deze lijn in één maand meer dan 300.000 personenauto's overgezet. Dit aantal is 5.8 procent hoger dan in dezelfde maand vorig jaar. Het aantal overgezette vrachtauto's, bussen en passagiers steeg in juli ook vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De groeipercentages voor genoemde categorieën waren respectievelijk 7, 7.7 en 1.9. De dienst tussen Helsingør en Helsingborg blijft gehandhaafd na de opening van de vaste oeververbinding in de Sont volgend jaar.

Tivoli voor het eerst open in de herfst

Het alombekende Deense recreatiepark Tivoli, midden in de hoofdstad Kopenhagen, kent dit jaar voor het eerst in zijn meer dan anderhalve eeuw lange bestaan een herfstopening. Het grote park zal na de afsluiting van het zomerseizoen van 9 tot en met 24 oktober a.s. de hekken opnieuw open zetten. Er zullen tal van speciale activiteiten worden georganiseerd voor kinderen en volwassenen. Daarnaast komt er een grote expositie van klassieke Rolls Royce en Bentley limousines die eigendom zijn (of zijn geweest) van bekende personen, zoals de huidige koningin-moeder Ingrid, haar overleden echtgenoot koning Frederik IX en Lord Spencer, de vader van de overleden Britse prinses Diana. Er zullen onder meer drie beroemde Rolls Royces van het type Silver Ghost uit de periode 1907-1924 te bewonderen zijn.

De openingstijden van Tivoli in genoemde periode in het najaar zijn: dagelijks van 11-18 uur. De entree bedraagt 60 Dkr., kinderen 25 Dkr.

Meer informatie: Tivoli, Kopenhagen, tel. +45 4533151001, fax +45
33750381 of Internet www.tivoli.dk

Nieuwe catalogus Deense kastelen en landgoederen

De vereniging ter bevordering van het cultuurtoerisme 'Danske Slotte & Herregaarde' (Deense kastelen en landgoederen) heeft haar dikste catalogus tot nu toe uitgebracht.

Liefhebbers kunnen nu op 72 pagina's lezen wat de 56 kastelen, landgoederen, slotparken en burchten die bij de vereniging zijn aangesloten het publiek hebben te bieden. Daarbij kan het gaan om bezichtigingen, conferenties en overnachtingen. De tekst is in het Engels, Duits en Deens.

Tot de nieuwe leden die bij de vereniging zijn aangesloten, behoren thans ook een rij koninklijke objecten, zoals de kastelen Amalienborg en Christiansborg in Kopenhagen, Kronborg in Helsingør en Fredensborg in Hillerød.

De in kleur uitgevoerde catalogus is verkrijgbaar bij Danske Slotte & Herregaarde, Sankt Leonis Stræde 1a, DK-8800 Viborg, tel. +45
86603844, fax +45 86603831. Internet: www.slotte-herregaarde.dk

VVV-medewerker voor kinderen in Skagen

Het vissersstadje Skagen in Noord-Jutland is voorzover bekend de eerste plaats ter wereld die een VVV-functionaris kent die alleen is belast met de zorg voor kinderen van toeristen. Skagen Turistforening heeft afgelopen zomer een dergelijke functionaris aangesteld om beter te kunnen inspelen op de wensen van kinderen (en hun ouders) die het populaire plaatsje bezoeken. Voorlopig is het een deeltijdbaan en alleen voor dit seizoen, maar als blijkt dat de maatregel succes heeft, is de mogelijkheid groot dat het contract wordt verlengd.

'Cultuurnacht' in Kopenhagen

Vrijdag 15 oktober wordt in de Deense hoofdstad Kopenhagen weer een 'cultuurnacht' gehouden. Rond 270 musea, kerken, theaters, attracties (zoals Tivoli en het bijbehorende museum), galleries en boekhandels zullen die dag cultuurliefhebbers toelaten tot 24 uur - en sommige zelfs nog een paar uur langer.

Een 'culturele nachtpas' van 50 Dkr. geeft niet alleen recht op toegang tot de verschillende arrangementen, maar ook op het openbaar vervoer.

Het evenement zorgt steeds weer voor een zeer bijzondere sfeer in Kopenhagen. De gehele binnenstad wemelt tijdens de 'cultuurnacht' van de bijzondere activiteiten, zoals concerten, optredens, exposities en lezingen.

Voor meer informatie: Turistinformation Kopenhagen, telefoon +45
33111325, fax +45 33934969 of op Internet: www.woco.dk

Legoland ook navolging in Duitsland

Legoland, het populaire recreatiepark in Billund op Jutland, krijgt steeds meer navolging buiten Denemarken. Nadat eerder min of meer soortgelijke parken waren ontstaan in Windsor (Engeland) en Carlsbad (Verenigde Staten), heeft Lego thans aangekondigd een vierde Legoland te zullen bouwen in Günzburg in de Duitse deelstaat Beieren.

Legoland nr. 4 zal in het jaar 2003 in gebruik worden gesteld. Met de aanleg zal een bedrag van 1.2 miljard Dkr. zijn gemoeid. Verwacht wordt dat het park jaarlijks anderhalf miljoen bezoekers zal trekken. Meer dan in de andere Legolands zal in Günzburg aandacht worden besteed aan de invloed van 'high tech.'

Museum Louisiana toont Magritte

Het bekende Deense kunstmuseum Louisiana in Humlebæk op het eiland Seeland toont tweehonderd werken van de in 1967 overleden Belgische meester René Magritte. Daarbij zijn twee stukken die nog niet eerder in Europa te zien zijn geweest: Les Valeurs Personelles uit 1952 en Le Tombeau des lutteurs uit 1960.

De twee schilderijen behoorden tot een Amerikaanse particuliere collectie, die onlangs is geveild. De werken zijn eenmaal eerder tentoongesteld, nl. in 1992 door The Metropolitan Museum of Art in New York.

Het prachtig aan de Sont gelegen museum Louisiana blijkt een perfecte entourage voor de surrealistische werken van Magritte, die bekend stond om zijn uitdagend oeuvre. Louisiana sluit de Magritte-expositie af op zondagmiddag 28 november a.s.

Meer informatie: Museum Louisiana, Humlebæk, telefoon +45 49190719, fax +45 49193505 of Internet: www.louisiana.dk

Deense dierentuin eerste met milieucertificaat

De dierentuin van de Deense stad Aalborg is de eerste ter wereld die een milieucertificaat toegekend heeft gekregen. Aan de verwerving is meer dan twee jaar intensief gewerkt door de staf en de vijftig medewerkers. De officiële erkenning geeft aan dat de dierentuin voldoet aan strenge normen op het gebied van milieuzorg.

Voor de verkrijging van het certificaat heeft de dierentuin nauw samengewerkt met nationale en internationale keuringsinstanties. Inmiddels is besloten tot een internationale classificatie voor dierentuinen en botanische tuinen, met de in Aalborg toegepast strenge nomen als uitgangspunt.

Dierentuinen in verscheidene landen hebben al maatregelen in gang gezet om in navolging van Aalborg Zoo ook een milieucertificaat toegekend te krijgen.

Weer vliegverbinding Rotterdam-Kopenhagen

Er is sinds kort weer een vliegverbinding tussen Rotterdam en Kopenhagen. De Nederlandse maatschappij Trans Travel Airlines (TTA) voert sinds augustus jl. op maandag tot en met vrijdag driemaal per dag een lijndienst in beide richtingen uit tussen beide steden. Op zondag is er eenmaal per dag één vlucht in beide richtingen. Zaterdags wordt er niet gevlogen.

TTA onderhoudt de dienst met een turboprop-machine van het type Dash
8, die plaats biedt aan 36 passagiers. Het goedkoopste retourtarief op de route is f 475 (in de reis moet altijd een nacht van zaterdag op zondag vallen; ticket 1 maand geldig).

Er zijn ruime mogelijkheden voor doorverbindingen. TTA heeft met de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS een overeenkomst afgesloten, waardoor passagiers gebruik kunnen maken van aantrekkelijke 'doorvliegtarieven' voor alle SAS-routes via Kopenhagen.

SAS onderhield enige tijd zelf een lijndienst tussen Rotterdam en Kopenhagen. Om logistieke redenen werd deze na korte tijd opgeheven.

Meer informatie: Air Agencies Holland, Rotterdam, tel. 010-4379911.

Koralen in jubilerend museum

Ter gelegenheid van het 60-jarig jubileum van Danmarks Akvarium in Charlottenlund bij Kopenhagen is daar een spectaculaire expositie te zien over koralen. Myriaden kleurrijke koralen en andere zee-organismen zijn te bewonderen op de grootste speciale expositie die ooit door dit natuurmuseum is gehouden. De expositie geeft ook boeiende bijzonderheden over de achtergronden van het wonderbaarlijke leven van de koralen. De tentoonstelling is te zien tot en met 27 februari 2000.

Meer informatie: Danmarks Akvarium, Charlottenlund, tel. +45 39623283 of kijk op Internet bij www.danmarks-akvarium.dk

Funen eert schilder Zahrtmann

Tot en met zondag 24 oktober is in het Fyns Kunstmuseum in Odense een opmerkelijke expositie te zien van de veelbesproken Deense schilder Kristian Zahrtmann (1843-1917).

Zahrtmann, die een zeer sterke persoonlijkheid was, staat vooral bekend om zijn in meeslepende kleuren geschilderde werken, die door velen maar moeilijk werden geaccepteerd. Ook maakte hij veel stukken met een sterk mythologische inslag.

Ondanks alle problemen die er rondom hem zijn geweest, wordt Zahrtmann gezien als een van de interessantste Deense schilders van de nu ten einde lopende eeuw.

Meer informatie: Fyns Kunstmuseum, Odense, tel. +45 66148814, fax +45
66908600 en Internet: www.odmus.dk

Gids voor 'funshopping' in Kopenhagen

De Deense hoofdstad Kopenhagen krijgt een steeds grotere reputatie als stad van winkelplezier. Om het groeiende aantal geïnteresseerden beter van dienst te zijn, is een gids verschenen met bijzonderheden over het Kopenhaagse winkelgenot.

Meer dan 120 winkels worden in woord en beeld gepresenteerd in het 164 pagina's tellende boekje. Het bevat ook een index met omstreeks 300 interessante adressen in Kopenhagen, geografisch gespreid over de verschillende delen van de stad. Het boekje, dat 40 Dkr. kost, is uitgegeven in het Engels en het Deens. De Engelse titel is 'Funshopping in Copenhagen.'

De gids, gemaakt naar een soortgelijk initiatief in Amsterdam, is verkrijgbaar op alle stations van de S-baan, in kiosken, een aantal VVV's, bij een aantal geselecteerde hotelketens en in de grotere boekhandels.

Meer informatie: Turistinformation Kopenhagen, telefoon +45 33111325, fax + 45 33934969 en op Internet: www.funshopping.dk (terug naar top)

Nieuwe fietsroute in Noord-Jutland

In het noorden van Jutland is een nieuwe fietsroute in gebruik gesteld: de Han Herred route, die nummer 55 heeft meegekregen. De van borden voorziene route loopt door een landschappelijk interessant gebied tussen de Jammerbocht en de Limfjord. De route, die gedeeltelijk over een oude spoorbaan voert, heeft aansluiting op de Limfjordsrute en de Nordthyrute.

De VVV van Han Herred heeft in verband met de opening van de nieuwe route een folder met vier uitgebreide fietstochten uitgebracht voor mensen die per fiets de regio beter willen leren kennen. De brochure is voor 10 Dkr. verkrijgbaar in het Duits en het Deens bij de VVV.

Meer informatie: Han Herred Turistbureau, Vestergade 16, DK-9690 Fjerritslev, tel. +45 98211655, fax +45 98211571.

Plaza Hotel in Kopenhagen krijgt 5 sterren

Het bekende hotel The Plaza nabij het Centraal Station in Kopenhagen krijgt een grondige face lift en komt in de 5-sterrencategorie. Het hotel wordt samen met vijf andere Kopenhaagse hotels gepacht door de Franse groep Accor en zal in de nabije toekomst Sofitel Plaza gaan heten.

Accor heeft besloten de gehele voorgevel van het hotelpand te renoveren en alle meubelen te vervangen. Ook krijgt Sofitel Plaza geheel nieuwe badkamers.

De andere vijf hotels in Kopenhagen die voortaan door Accor worden gepacht zijn Richmond, Mercur, Triton, Star en Crown. Zij zullen alle onder de merknamen Mercure en Ibis komen, afhankelijk van het niveau. Ook deze hotels worden gerenoveerd. Met de totale renovatie van de zes hotels is een bedrag van 60 miljoen Dkr. gemoeid. (terug naar top)

Expositie in Koldinghus over Maagd Maria

In het kader van het 'Jaar van de Middeleeuwen' wijdt het museum in het middeleeuwse kasteel Koldinghus in Kolding op Jutland een interessante expositie aan de Maagd Maria. Het gaat daarbij vooral om schilderijen en beelden, die prachtig uitkomen in de sfeervolle ruimten van het fraai gerestaureerde kasteel. De expositie in Kolding is te zien tot en met zondag 28 november a.s.

Meer informatie: Museum Koldinghus, Kolding, tel. +45 75534116 en op Internet via www.koldinghus.dk

Meer informatie:

Liesbeth van Galen
telefoonnummer 071-5233337 (uitsluitend voor pers). fax: 071-5211794,
e-mail: (lvg@dt.dk)

Deens Verkeersbureau

2300 AG Leiden

Website: www.visitdenmark.com
E-mail: (denemarken@dt.dk)

Consumentennummer: 0900-2025280 (24 uur p/d)