VluchtelingenWerk betreurt opschorten samenwerking VON

Vluchtelingenwerk Nederland

VluchtelingenWerk betreurt opschorten samenwerking VON

23 september 1999

VluchtelingenWerk betreurt het dat de Federatie VON (Vluchtelingen Organisaties Nederland), de samenwerking met VWN voorlopig heeft opgeschort. Het is niet de bedoeling van VluchtelingenWerk Nederland om de doelgroep waarvoor de vereniging zich inzet, te beperken. Dat stelt VluchtelingenWerk in een brief naar aanleiding van de schriftelijke mededeling van VON de samenwerking met VVN voorlopig op te schorten. In een brief van 10 september schrijft VON aan VluchtelingenWerk al eerder grote ongerustheid te hebben uitgesproken 'over de elementen uit de identiteit- en strategie discussie, zoals die door uw bestuur naar buiten zijn gebracht'. In haar antwoord zegt VluchtelingenWerk ook niet gelukkig te zijn met de wijze waarop van de interne VW-discussie in de pers verslag wordt gedaan. Verder deelt VW mee dat de discussie over identiteit en strategie er juist op gericht is wegen te vinden om de belangenbehartigende en dienstverlenende taken ten behoeve van de doelgroep te versterken en scherper te profileren. VluchtelingenWerk stelt dat er alleen zorg bestaat over de uitvoerbaarheid daarvan en zegt die zorg buitengewoon serieus te nemen. Veel liever dan het voorlopig opschorten van de samenwerking zou VluchtelingenWerk zien dat de Federatie VON als belangrijke partner op dit punt, bijdraagt aan de nog lopende discussie. Vluchtelingenwerk in haar brief: 'Wij nodigen u uit dat alsnog te doen. Een eerste aanzet daartoe zou kunnen bestaan uit een opsomming uwerzijds van alle nadelen en bedreigingen die zouden kunnen voortvloeien uit onze keuze voor het traditionele, in de statuten van de vereniging neergelegde, mandaat van VluchtelingenWerk Nederland.' Het bestuur van VWN heeft VON uitgenodigd om spoedig opnieuw hierover in overleg te treden.