Compaq: Geavanceerde beveiligingsoplossing Identrus

Datum nieuwsfeit: 23-09-1999

Compaq kondigt geavanceerde beveiligingsoplossing Identrus aan

Oplossing vermindert risico en verhoogt snelheid voor financiële instellingen die elektronisch handel drijven

Gouda, 23 september 1999 - Compaq kondigt een complete Identrus-oplossing aan, waarmee financiële instellingen en hun handelspartners veilig handel kunnen drijven via Internet. Dankzij deze oplossing van Compaq kunnen financiële instellingen en hun zakelijke klanten profiteren van een koppeling met de betrouwbare Identrus-infrastructuur. Deze infrastructuur zorgt voor de beveiliging die organisaties nodig hebben om de identiteit van handelspartners op Internet te kunnen verifiëren en business-to-business financiële dienstverlening te kunnen aanbieden, zodat de risico's die kleven aan het handelen via Internet gereduceerd worden.

De Identrus-oplossing wordt gesteund door meer dan tien van de grootste banken ter wereld en zal de groei van elektronische handel versnellen dankzij de Public Key Infrastructure (PKI)-technologie. Deze maakt de ontwikkeling van echte verificatiesystemen voor elektronische handel mogelijk. Dit vermindert de risico's voor kopers en leveranciers, omdat zij binnen enkele seconden via een verificatiesysteem bij een bank kunnen garanderen dat leveranties en transacties worden uitgevoerd.

Zodra de millenniumproblematiek achter de rug is, zal er bij vele financiële instellingen over de hele wereld vraag ontstaan naar de Identrus-certificaten. In het voorjaar van 2000 verwacht Compaq vele Identrus-producten en -diensten te leveren voor elektronische handel. Financiële instellingen zijn reeds bezig om hun bestaande applicaties en risicobeheersystemen te voorzien van nieuwe, voor het web geschikte zakelijke front-end bankdiensten, zoals systemen voor transacties, kredietverlening en cash-flow management. Om er zeker van te zijn dat deze diensten naadloos en efficiënt geïmplementeerd en geïntegreerd kunnen worden, brengt Compaq voor banken en handelaren een complete oplossing op de markt die gebaseerd is op de belangrijkste technologische producten en diensten die momenteel beschikbaar zijn, inclusief:

* PKI, Smart Card en op hardware gebaseerde cryptotechnologie voor het beveiligen van transacties en een betrouwbare en flexibele benadering van systeem- en netwerkbeveiliging.

* Op PKI gebaseerde transactiesoftware voor financiële diensverleners en bedrijven die producten en diensten online willen aanbieden.
* Geavanceerde componenten voor infrastructuur en applicaties, die in gebruik kunnen worden genomen binnen diverse kanalen en Internet-technologie voor een optimale flexibiliteit bij ingebruikname en ondersteuning van nieuwe initiatieven voor elektronische handel.

* Advisering, systeemintegratie en projectmatige beheerdiensten van de 'Financial Service Industry Practice' van Compaq om succesvolle implementaties te garanderen.

* Complete installatie-, ondersteunings- en beheerdiensten van Compaq Customer Service.

Bij de Identrus-oplossing zijn de volgende partners betrokken:

JCP
JCP is een toonaangevend leverancier van op public key-gebaseerde transactiesoftware voor financiële dienstverleners en organisaties die hun producten en diensten online willen aanbieden. JCP levert de Trustbase-productlijn, waarmee organisaties hun beleid voor toegangsbeheer kunnen implementeren en de risico's verminderen die verbonden zijn aan elektronische handel. Deze producten vormen de basis voor het ontwikkelen van risicovermijdende elektronische handel. Met de Trustbase-software van JCP kunnen organisaties real-time zakendoen om de risico's te beheersen die zij lopen als zij andere organisaties toestaan om beslissende processen online uit te voeren. JCP was het eerste bedrijf dat een 'non-repudiation' protocol, 'Proof Positive', op de markt heeft gebracht dat een onweerlegbaar bewijs levert dat een transactie over het Internet is uitgevoerd.

iD2 Technologies
iD2 Technologies, dochter van Ericsson, ontwikkelt en verkoopt een complete set tools en softwareproducten om veilige transacties en identificatie via Internet mogelijk te maken. De onderneming heeft klanten in de financiële diensverlening, telecommunicatie en postbezorging in heel Europa en Azië. iD2 is opgericht in 1996 door de AU-system group en beschikt over meer dan tien jaar ervaring in het ontwikkelen van IT-oplossingen en producten gebaseerd op PKI en smartcardtechnologie. In december 1998 won iD2 de Grand Prize bij de European IT Prize awards met iD2 Certificate Manager, haar beheersysteem voor digitale certificaten. Compaq en iD2 werken al samen sinds februari 1999, toen zij een overeenkomst aankondigden om geavanceerde beveiligingssoftware voor Internet-transacties te leveren aan financiële instellingen in heel Europa. De PKI-software van iD2 wordt geïntegreerd in diverse Compaq-producten, vanaf de op Windows CE gebaseerde handhelds tot het non-stop beschikbare, lineair schaalbare Himalaya-platform. Het bedrijf heeft vestigingen in Stockholm, Londen en München.

Deluxe Data International
Deluxe Data International Limited, is gevestigd in Groot-Brittannië en is de internationale divisie van Deluxe Electronic Payment Systems, Inc., die beide onderdeel zijn van Deluxe Corporations's onlangs geformeerde eFunds business unit. eFunds is een toonaangevend aanbieder van end-to-end elektronische betalingsoplossingen voor financiële dienstverleners en de retailbranche. Deluxe Electronic Payment Systems is een van de grootste processors van EFT-transacties in de VS en heeft meer dan 800 bankorganisaties als klant wereldwijd. De software van eFunds omvat: de Deluxe Internet Financial Management (IFM)-producten, die Internet-bankieroplossingen bieden die toegesneden zijn op retail, kleine bedrijven en de zakelijke klanten van financiële instellingen.

Over Compaq
Compaq Computer Corporation - een Fortune Global 100 company - is wereldwijd leverancier van informatietechnologie. Compaq is het op één na grootste computerbedrijf ter wereld en marktleider op het gebied van de productie en verkoop van personal computers. Compaq ontwikkelt en levert een breed scala aan hardware- en softwareoplossingen inclusief services voor consumenten tot en met high-end enterprise computing omgevingen. Zo biedt het bedrijf fouttolerante bedrijfskritische oplossingen, netwerk- en communicatieproducten, server-systemen, workstations, zakelijke desktop- en notebookproducten en consumenten pc's. Het bedrijf is toonaangevend op het gebied van milieuvriendelijke programma's en bedrijfsvoering. Compaq-producten worden verkocht in meer dan 100 landen via een wereldwijd netwerk van Compaq Business Partners. Het bedrijf is opgericht in 1982. Compaq is gevestigd in Houston, Texas. In Nederland is het hoofdkantoor van Compaq Computer B.V. gevestigd in Gouda.

Meer informatie over Compaq en haar producten, alsmede klantenondersteuning is beschikbaar op www.compaq.nl.

- Einde persbericht -

Achtergrondinformatie:
Compaq Computer B.V.
Jolanda Peek, tel. 0182-565844, e-mail (Jolanda.Peek@compaq.com) of
Monogram Communication Strategies (MCS) BV
Judy van Kamperdijk, tel. 023 - 5628208, e-mail: (judyvk@monogram.nl).