Unieke service maakt doven en slechthorenden bereikbaar

Datum nieuwsfeit: 23-09-1999
Utrecht, 23 september 1999.

TekstTelefoon.nl
Unieke service maakt doven en slechthorenden bereikbaar

TekstTelefoon.nl, een onafhankelijk samenwerkingsverband tussen Jan-Bart Masurel & Pascal Ursinus met als primair doel de communicatie tussen doven, slechthorenden en horende mensen te bevorderen, lanceert vandaag een unieke service. De TekstTelefoongids.

TekstTelefoongids is een telefoongids, speciaal voor teksttelefoon-gebruikers. Zwaar slechthorenden en doven communiceren met een teksttelefoon waar een normaal horende een telefoon gebruikt. Een teksttelefoon bestaat uit een beeldscherm en een toetsenbord.

Via de website kan men zoeken naar personen of bedrijven. Krachtige, maar toch eenvoudige zoek-mogelijkheden zorgen ervoor dat u snel bij de juiste informatie komt. Iedereen, persoon of bedrijf, kan gratis zijn eigen gegevens toevoegen aan de TekstTelefoongids. Betrokken onderwijs- en hulpverleningsinstellingen, belangengroeperingen, en andere organisaties kunnen bovendien ook dienstgerelateerde trefwoorden invoeren zodat zij nog eenvoudiger gevonden worden.

"Via de TekstTelefoongids helpen we doven, slechthorenden en horende mensen hun weg te vinden door het doolhof van ongestructureerde en ondoorzichtige dienstverlening. Enkele maanden geleden ging bijvoorbeeld Maatschappelijk Dienstverlening aan Doven (Madido) failliet. Uiteindelijk werd het bedrijf opgesplitst en overgenomen. De doven waren hier de dupe van. De tolkendienst is overgenomen door Randstad Gezondheidszorg, maar helaas weten vele doven nog steeds de weg naar Randstad niet te vinden. Bovendien verschijnen er steeds nieuwe aanbieders op de markt. TekstTelefoon.nl zou als virtueel coordinatiepunt kunnen dienen", aldus Pascal Ursinus en Jan-Bart Masurel.

De TekstTelefoongids is te vinden op:
www.teksttelefoon.nl/

Noot voor redacties