Ericsson introduceert nieuwe WAP telefoon

- P E R S B E R I C H T -

Rijen, 23 september 1999

Ericsson introduceert nieuwe WAP telefoon

Gisteren introduceerde Ericsson in Hong Kong haar derde WAP product: de R320. Een elegant design, Wireless Application Protocol (WAP) functionaliteit, kalender en groot display maken de R320 functioneel en efficiënt.

Ericsson brengt dit jaar een compleet nieuw product portfolio waarvan de R320 een belangrijk onderdeel is. De R320 is slechts 15 mm dun en weegt nog geen 100 gram. Andere WAP producten van Ericsson zijn de palmtop MC218 (binnenkort beschikbaar) en de smartphone R380 (die begin 2000 op de markt komt).

De R320 heeft een WAP browser die toegang geeft tot Internet content. WAP is een microbrowser speciaal ontwikkeld voor mobiel gebruik en is de wereldstandaard voor Internet communicatie en geavanceerde diensten op digitale mobiele telefoons en andere draadloze terminals.

"Voor de industrie is het is van belang dat de verwachtingen rond WAP realistisch blijven. Consumenten zullen geen mooi ontworpen html-content op een WAP product ervaren. Nu de eerste WAP producten op de markt komen, zullen ook WAP diensten ontwikkeld worden.

In deze groeiende markt zullen we uiteindelijk regionale content en diensten zien (maaltijdservices en verkoop van bv. filmkaartjes), maar ook global content, zoals nieuws en amusement," zegt Jan Ahrenbring, Vice-President Marketing & Communications, Ericsson Mobile Communications.

Het ingebouwde modem en infrarood communicatie mogelijkheden maken van de R320 een efficiënt communicatiemiddel. De infrarood functionaliteit garandeert niet alleen gemakkelijke en effectieve verbindingen, het maakt ontvangst en verzending mogelijk van elektronische business cards, belmelodieën en gegevens voor het interne telefoonboek. Met de voice memo functie kan het toestel tot 20 voice memo's opnemen. De R320 heeft een kalender die vergaderingen, evenementen en verjaardagen bijhoudt. Synchronisatie van de kalender in de R320 met een PC wordt ondersteund door de IrMC1.1 open synchronisatie standaard, de eerste standaard voor toepassing in GSM telefoons.

Om de toegang tot internet via de mobiele telefoon te promoten, is Ericsson grondlegger van het WAP Forum. Het belangrijkste doel van het WAP Forum is het samenbrengen van bedrijven uit alle segmenten van de wireless industrie om daarmee operationele aansluiting binnen de producten en groei te verzekeren. Binnen de marktontwikkelingen zal een verscheidenheid aan interactieve WAP-diensten beschikbaar komen, zoals bankieren, bestellen van tickets, informatie en winkelen.

De Ericsson R320 zal eind 1999 in beperkte oplage beschikbaar zijn en in grote aantallen begin 2000. Het toestel is gebaseerd op het nieuwe energiebesparende 3-volt platform. De batterijen gebruiken de nieuwste lithium polymeer technologie die al eerder in de T28s is toegepast. Ericsson heeft een geheel nieuwe serie accessoires ontwikkeld, die zich het best laten beschrijven als "intelligente accessoires" omdat ze meer dan de gebruikelijke functies verrichten.

De R320 is een GSM 900/1800 dual band met een ingebouwd infrarood modem en RS232 kabelmodem, WAP browser, full graphic display (5 regels tekst), voice memo, voice dialling/answering, SMS, spelletjes, trilalarm, kalender, rekenmachine en wekker.

Op 5 oktober zal een website worden geopend die gewijd zal zijn aan de uitleg en de voordelen van WAP-technologie. Op de site www.ericsson.com/WAP is een "Developer's Zone" ingericht voor degene die geïnteresseerd zijn in het ontwerpen en onderhouden van WAP-sites.

Ericsson is de leider in de New Telecoms World, met innovatieve communicatie-oplossingen die telecom- en datacom technologieën combineren met een optimale mobiliteit voor de gebruiker. Met meer dan 100.000 medewerkers in 140 landen, maakt Ericsson communicatie eenvoudiger voor haar klanten - network operators, service providers, ondernemingen en consumenten- over de hele wereld.

Ericsson Nederland heeft ongeveer 2.500 medewerkers in dienst die in 1998 een omzet realiseerden van ruim 1,6 miljard gulden.

Voor meer informatie:

Aanvullende informatie omtrent de mobiele telefoons van Ericsson is beschikbaar op het World Wide Web mobile.ericsson.com.

Ericsson's WAP-portal is te vinden op:
mobileinternet.ericsson.se

Aanvullende informatie omtrent WAP is beschikbaar op www.wapforum.org

Consumenten: Ericsson helpdesk: tel. 0900-8998318. Dit nummer is bereikbaar van maandag t/m vrijdag, van 08.30 uur tot 18.00 uur en kost 44 cent per minuut.

Pers: Ericsson Telecommunicatie BV, Monique Mols, Account Manager Pers, telefoon: 0161 - 24 98 73, e-mail: (monique.mols@etm.ericsson.se)