Samenwerking overheid-bedrijf belang voor voedselveiligheid

Datum nieuwsfeit: 23-09-1999
TuinbouwNet

Samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven belangrijk voor voedselveiligheid

Het Productschap Tuinbouw (PT) onderschrijft de noodzaak van samenwerking tussen de overheid en het bedrijfsleven als waarborg voor onze voedselveiligheid. Die samenwerking moet ervoor zorgen dat voedselketens transparanter en betrouwbaarder worden. Dit punt van de toelichting in de landbouwbegroting krijgt dan ook de volle steun van het PT.

Het PT zet daarom vraagtekens bij het plan van de overheid voor een duidelijker rolverdeling tussen het bedrijfsleven en de overheid. Het PT ziet een spanningsveld met de noodzaak tot verdere samenwerking. De minister van LNV vermeldt in zijn toelichting echter niet wat hij bedoelt met die rolverdeling. Het PT zou graag zien dat de overheid een duidelijker positie inneemt bij maatschappelijke discussies, zoals bijvoorbeeld die over de biotechnologie.

Ook in de internationale handelspolitiek moet de Nederlandse overheid een duidelijker stellingname innemen, vindt het PT. Eind van dit jaar start een nieuwe ronde van de wereldhandelsorganisatie WTO, maar uit de toelichting blijkt niet wat het standpunt daarin is van de overheid.

Het begrip "consumer concern" wordt de laatste tijd vaak gebruikt om de import van bepaalde producten tegen te houden. Maar deze term is erg vaag en leidt volgens het PT tot willekeurige handelsbelemmeringen. Daarnaast liggen de exportrestituties onder vuur. Het productschap zou het geld liever investeren in nieuwe markten en afzetbevordering.

Verder heeft het PT bezwaren tegen de verhoging van de ecotax en BTW op gewasbeschermingsmiddelen en kunstmest. De overheid schiet met deze zogenaamde "negatieve" prikkels haar doel voorbij. Ook verwacht het productschap niet dat de sector evenredig gecompenseerd kan worden voor deze kostprijsstijging, zoals de overheid beloofd heeft. Het productschap heeft moeite met dit "rondpompen" van geld.

Overigens vindt het PT dat de begroting te weinig aandacht besteedt aan het economisch belang van de agribusiness. De nadruk wordt teveel gelegd op andere functies in het landelijk gebied zoals recreatie en natuur. Deze stellingname maakt ook dat het stimuleren van de concurrentiekracht te weinig uit de verf komt. Dat zou voor een sterke concurrerende sector als de tuinbouw juist wel moeten.