Puerto Rico kent geen winter

Datum nieuwsfeit: 24-09-1999
Caribisch eiland Puerto Rico kent geen winter
Zonnestraal de winter weg op Puerto Rico

Amsterdam, 23 september 1999 - Bang dat de herfst er alweer aankomt? Dan kan je nu het beste een reis boeken naar de ideale winterzonbestemming: Puerto Rico! Voor sportievelingen, cultuurliefhebbers, zonaanbidders en culinaire freaks: Puerto Rico heeft voor iedereen het beste in huis!

Weersvoorspelling januari 2000: Puerto Rico 28oC
Je kan bijna niet geloven dat er nog zoiets bestaat als een Hollandse winter met regen en ijzige wind als je Puerto Rico hebt ontdekt: het hele jaar door is het hier namelijk zo'n 28 graden Celsius en waait er een aangenaam briesje. Zonaanbidders komen hier volop aan hun trekken op de vele exotische en parelwitte zandstranden. Met name de stranden bij San Juan en op de kleinere eilanden Vieques en Culebra zijn echte aanraders. Niets is mooier dan vanaf Puerto Rico te gaan duiken of snorkelen. Het glasheldere water biedt een zicht van wel meer dan 30 meter en bevat een schat aan zeldzame koralen en kleurrijke vissen. Naast scuba diving kan je op Puerto rico surfen, zeilen, tennissen, vissen, wandelen en paardrijden. Golfliefhebbers zullen nauwelijks aan het strand toekomen, want er zijn niet minder dan 16 weelderige banen op het eiland en elk jaar komt er eentje bij.

Geniet van de natuur in al haar facetten
De natuur van Puerto Rico is buitengewoon divers: naast zon en zee, stranden en palmen zijn er bergruggen, woestijnen en oerwouden. Vanaf de hoofdstad San Juan ben je in no time in het tropische regenwoud El Yunque dat op verborgen plekjes watervallen verstopt. Een uniek natuurverschijnsel is te vinden in de twee fosforbaaien bij La Parguera en het eiland Vieques. 's Nachts worden deze baaien mysterieus verlicht door miljoenen fluoriscerende kleine diertjes die het water een magische gloed geven. Het is bijna niet te geloven als je wat water in je hand pakt: alsof er een vloeibare gloeilamp in je handpalm ligt! Een ander uitzonderlijk natuurgebied is te vinden op het eiland Mona, circa 80 kilometer uit de kust van Puerto Rico. Net als op de Galapagos eilanden, zijn op Mona dier- en plantensoorten te vinden die nergens anders ter wereld voorkomen. Het eiland is beschermd gebied, maar kan via lokale tour- operators en onder leiding van een gids worden bezocht. Voor diegenen die nog meer van Puerto Rico willen ontdekken, is het aan te raden met een huurauto op pad te gaan. Op het eiland zijn verschillende routes uitgezet, waaronder da Ruta Panorámica, die leidt langs schitterende natuurgebieden en pittoreske dorpjes.

Nachtrust en eetlust
In de hoofstad San Juan, ook wel de Night Life Capital of the Caribbean genoemd, heb je de keus uit de meest prachtige en luxueuze hotels. Wil je je vooral in de plaatselijke sferen verplaatsen dan zijn er de paradores en small inns. Verspreid over het hele eiland, vaak op afgelegen plekjes omzoomd met tropische fauna, vind je deze gezellige en authentieke hotels. San Juan is dé culinaire stad van het Puertoricaanse gebied. Exclusief of landelijk, op allerlei manieren en in elke prijsklasse kunt u van de caribbean cuisine genieten. De meest bijzondere is de regionale Creoolse keuken, de cocina criolla. Het is bovendien onmogelijk om van het eiland af te gaan zonder een van de eindeloze variaties van de Puerto Ricaanse rum te hebben geproefd of zo'n feestelijke, tropische cocktail.

Salsa in sfeer
Niet erg bekend, maar des te mooier zijn de oude steden met koloniale gebouwen, machtige fortificaties en boeiende musea. Er is veel overgebleven uit de zestiende en zeventiende eeuw. Amerikaanse, Spaanse en zelfs Hollandse invloeden vermengen zich met de inheemse cultuur. Al slenterend door de oude stadscentra van San Juan, Ponce en San Germán proef je nog de koloniale Spaanse en Amerikaanse invloeden. Opvallend zijn de de overal aanwezige heiligenbeelden die in zoete pasteltinten geschilderd zijn net als de vele koloniale gebouwen. In het Museo de Arte de Ponce museum kunt je zelfs oude Hollandse meesters bewonderen! Voor dansliefhebbers is Puerto Rico een must: overal hoor je vrolijke salsaklanken en kun je ook zelf de heupen laten swingen of meewiegen op de indiaase plena-dans.

Noviteiten in reisland
Komende winter is Puerto Rico te vinden in de reisgidsen van verschillende Nederlandse tour operators. Dit seizoen heeft ook Holland International Puerto Rico ontdekt en heeft een aantal aantrekkelijke strandvakanties, cruises en fly-drives in de nieuwe brochure 'Verre Vakanties winter 1999-2000' opgenomen. Volop Vitamine V onder de Puertoricaanse zon. Daarnaast biedt Maduro Travel in Den Haag onder meer een aantal aantrekkelijke fly-drives langs alle highlights van Puerto Rico aan. De Fly-Drive Puerto Rico is dit jaar uitgebreid met een verblijf in het schitterende kustplaatsje Fajardo, een prima uitvalshaven voor een bezoek aan El Yunque. Ideaal is uiteraard om na een fly-drive nog even rustig na te genieten aan het strand. Maduro selecteerde een aantal prachtige strandhotels in en buiten San Juan of op het eiland Vieques. Andere tour operators met Puerto Rico in het pakket zijn onder meer: Does Travel & Cadushi Tours, Arke Reizen, Special Traffic, Travel Trend en Cruise Travel. Martinair vliegt met ingang van 1 november 1999 tot en met 31 maart 2000 tweemaal per week (elke vrijdag en zaterdag) rechtstreeks naar het zonnige Puerto Rico.

Noot aan de redactie:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Puerto Rico Tourism Company
P/a Hill and Knowlton Nederland B.V.
Anneke van der Galiën/ Josine Peters
Tel.: (020) 642 79 09