Oracle annonceert strategie voor E-business-portals

Datum nieuwsfeit: 24-09-1999

Oracle annonceert strategie voor E-business-portals

De Meern, 24 september 1999 – Oracle Corporation, de nummer één in e-business, heeft haar e-business-portal-strategie bekendgemaakt. De strategie draait om Oracles Portal Framework, een platform waarmee ondernemingen hun informatie als componenten, zogenaamde 'portlets', op hun systeem kunnen opslaan en aanbieden. Met deze portlets kunnen organisaties zeer snel hun informatie en applicaties aanbieden in een e-business-portal.

Aansluitend hierop introduceert Oracle ook een reeks kant-en-klare (packaged) portals, gebouwd op dit Oracle Portal Framework. Deze geven een eenduidig geïntegreerd beeld van Enterprise- en Customer Relationship Management-applicaties voor specifieke doelgroepen als werknemers, verkopers, klanten en leveranciers. De packaged portals kunnen met portlets verder worden gepersonaliseerd.

Portlets zijn herbruikbare informatiecomponenten, bedoeld om regelmatig opgevraagde corporate informatie te 'verpakken', zoals budgetinformatie, aantallen werknemers en adresgegevens, of externe informatie als aandelenkoersen, weer en/of nieuws. Portlets worden verzameld in corporate bestanden waaruit gebruikers datgene kunnen halen, wat ze nodig hebben voor de bouw van hun site.
Een speciale portlet development kit komt later dit jaar ter beschikking van de 400.000 ontwikkelaars van het Oracle Technology Network (OTN) op www.technet.oracle.com.

Portlets maken maximaal gebruik van de infrastructuur zoals die geboden wordt door Oracles Portal Framework. Het framework biedt mogelijkheden als 'single network sign on', gepersonaliseerde pagina's, aangepaste informatie voor toegang vanaf mobiele apparatuur (via Oracles Project Panama), en tevens krachtige mogelijkheden voor het delen van informatie binnen werkgroepen of afdelingen. Krachtige zoekmodules maken het mogelijk om op tal van manieren informatie terug te vinden: via sleutelwoorden, thema's of subfolders, of via meta-informatie (bron, publicatiedata, formaat). Informatie kan worden verwerkt vanuit sites, databases, documenten en e-mail.

Het Oracle Portal Framework en de portlet-capaciteiten zullen volledig geïntegreerd zijn in de volgende release van Oracle WebDB, versie 3.0, die in november als bèta zal uitkomen. Met WebDB kunnen gebruikers eenvoudig en snel via hun browser hun websites vanuit databases genereren en bijhouden.

In de toekomstige versie van Oracle Applications, 11i, zal Oracle ook voorgeconfigureerde portals aanbieden voor de algemene bedrijfsfuncties. Gebruikers van binnen en buiten de organisatie krijgen zo een geïntegreerd beeld van de voor hen relevante informatie uit Oracle Applications.

Voor Oracle-productinformatie kunt u bellen met het gratis informatienummer 0800-0827.

Oracle Corporation
Oracle Corporation is ’s werelds grootste leverancier van software voor informatiemanagement en is, met een jaarlijkse omzet van bijna $ 9,1 miljard, de op één na grootste softwareorganisatie ter wereld. Oracle levert ERP- en CRM-applicaties, databases, applicatieservers, tools en Business Intelligence-producten met de daaraan gerelateerde consultancy, opleidingen en support services. Oracle heeft vestigingen over de gehele wereld, in meer dan 145 landen. Vanuit haar kantoor in De Meern bedient Oracle met ruim 1000 medewerkers de Nederlandse markt. Informatie over Oracle is te vinden op www.oracle.nl

Meer informatie voor de redactie:
Oracle Nederland BV
Monique Potters