Samenwerking MKB-Nederland en Hogeschool Enschede

MKB Nieuws, bericht

24-09-1999
Samenwerking tussen MKB-Nederland en Hogeschool Enschede

Mogelijk komt er binnenkort in de ontvangsthal van de Hogeschool Enschede een MKB-winkel´: een aanspreekpunt en vraagbaak voor ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf (mkb).

Dit initiatief is het resultaat van de groeiende samenwerking tussen het Twentse HBO-instituut en MKB-Nederland. Een brug tussen beide partners was er al in de vorm van de MKB-route in het HBO. Een leerwerk-studie, waarbij studenten na zo´n twee jaar studie naar het bedrijfsleven overstappen om daar in maximaal drie jaar af te studeren. Ook zijn de eerste technostarters gesignaleerd. Studenten die tijdens hun studietijd een eigen bedrijf beginnen. Het geeft aan hoe dicht de Hogeschool Enschede en het mkb tegen elkaar aanzitten.

Convenant
De groeiende samenwerking heeft een extra dimensie gekregen in de vorm van een tussen beide partners gesloten convenant. Hierin zijn afspraken neergelegd met de bedoeling om nog intensiever met elkaar op te trekken. Eén van de belangrijkste onderdelen is het oprichten van een Euregionaal MKB-HBO-centrum, oftewel de MKB-winkel. Naast de functie van aanspreekpunt worden vanuit de winkel ook activiteiten gestimuleerd en gecoördineerd op het raakvlak van hoger beroepsonderwijs en het mkb. Zo ligt er een plan op tafel om er een meldpunt in te richten voor ondernemers, die op zoek zijn naar bedrijfsopvolgers. In het kader van de samenwerking tussen MKB-Nederland en de Hogeschool Enschede zullen ook EVC-systemen worden ontwikkeld: Erkenning Verkregen Competenties. Daarbij gaat het erom MTS-ers met een brede en langdurige ervaring - die daardoor op hetzelfde niveau als hun HBO-collega´s functioneren - ook op dat hogere niveau te gaan waarderen. In samenwerking met de Metaalunie is inmiddels een EVC-systeem in ontwikkeling. Verder stimuleert het convenant het starten van een eigen bedrijf.

Als het experiment met de MKB-winkel op de Hogeschool Enschede lukt, zal MKB-Nederland de mogelijkheden onderzoeken om ook met andere HBO-instellingen iets dergelijks op te zetten.