Aantal geluidbelaste woningen rond Schiphol neemt af

Datum nieuwsfeit: 24-09-1999

Amsterdam Airport Schiphol

Aantal feitelijk geluidbelaste woningen in de 35 Ke (etmaal)geluidzone neemt af

Schiphol, 24 september 1999 - Het verwachte aantal feitelijk geluidbelaste woningen in de 35 Ke (etmaal)geluidzone neemt af. Op basis van de feitelijke gegevens tot en met 31 augustus en de prognose voor de resterende twee maanden verwacht Schiphol Group dat aan het eind van het gebruiksplanjaar (november 1998 - november 1999) circa 10.550 woningen binnen de 35Ke-geluidcontour van de luchthaven Schiphol zullen liggen. In juli 1999 lag dit aantal nog op 10.700. Schiphol blijft hiermee onder het aantal van 12.000 feitelijk geluidbelaste woningen, dat de Nederlandse luchtvaartsector heeft afgesproken dit jaar niet te zullen overschrijden.

Gebruiksplan 1999
De eerste overschrijding van de 35 Ke-(etmaal)geluidzone vond eind augustus plaats, in de tiende maand van het gebruiksplanjaar 1999. De overschrijding ten oosten van de Buitenveldertbaan (netwerkpunt 235) ligt op onbebouwd gebied en valt binnen het inmiddels gepubliceerde gedoogbesluit van de minister van Verkeer en Waterstaat. De 26 LAeq-(nacht)zone is aan het begin van het jaar op drie punten overschreden, die alle drie op het luchthaventerrein liggen. Om overschrijding van de nachtzone bij de Buitenveldertbaan te voorkomen, heeft de luchtvaartsector op 15 juli 1999 besloten dat vliegtuigen die ná 6.00 uur op Schiphol horen te landen niet vóór schematijd op de Buitenveldertbaan mogen landen. Deze beperking geldt voor de rest van het gebruiksplanjaar en is ook in het Gebruiksplan 2000 opgenomen.

Het aantal nachtvluchten in de eerste tien maanden van het gebruiksplanjaar 1999 ligt met 12.150 boven de prognose van 9.773. Dit is met name veroorzaakt door niet geplande nachtvluchten. Dit zijn vluchten met een schematijd buiten de nacht (23.00 tot 6.00 uur), die door te vroege aankomst (vóór 6.00 uur) of een te late aankomst of vertrek (nß 23.00 uur) in de nachtperiode terechtkomen.

Vervoercijfers augustus 1999
Uit de vervoercijfers van Amsterdam Airport Schiphol blijkt dat in augustus 1999 3.742.000 passagiers via Schiphol reisden; 5,3% meer dan in augustus 1998 (3.555.174). In de eerste acht maanden van 1999 reisden in totaal 24.473.299 passagiers via Schiphol; 6,4 % meer dan in de eerste acht maanden van 1998 (22.997.163). Dit is inclusief transito-passagiers, reizigers die alleen een tussenstop op Schiphol maken. Het aantal starts en landingen in het handelsverkeer bedroeg 35.625, een toename van 4,9% ten opzichte van augustus 1998 (33.964). In de eerste acht maanden van 1999 werden 259.365 vluchten uitgevoerd, in 1998 waren dit er 252.566; een toename van 2,7%. Aan vracht werd in augustus 1999 90.496 ton vervoerd, tegen 90.747 ton in augustus 1998. Dit is een afname van 0,3%. In de eerste acht maanden van 1999 werd 765.813 ton vracht vervoerd; 0,7% minder dan in dezelfde periode in 1998 (771.166).

Lawaaiige vliegtuigen
In augustus 1999 werd 0,4% van alle starts en landingen in het straalverkeer uitgevoerd met lawaaiige Hoofdstuk 2-vliegtuigen. In augustus 1998 was dit nog 0,8%. In de periode januari tot en met augustus 1999 bedroeg het aandeel Hoofdstuk 2-vliegtuigen in het straalverkeer 0,7%; in 1998 was dit 2,0% over dezelfde periode.

076-1999/IP