HP 9000 instapmodellen onderbouwen e-services strategie HP

Datum nieuwsfeit: 24-09-1999

HP 9000 INSTAPMODELLEN ONDERBOUWEN E-SERVICES STRATEGIE VAN HP

Nieuwe HP 9000 L-klasse UNIX servers leveren alle faciliteiten voor e-commerce tegen lage kosten.

Amstelveen, 24 september 1999 - Vandaag introduceert Hewlett-Packard twee UNIX-servers die standaard zijn voorzien van een groot aantal oplossingen voor Internet-toepassingen. De nieuwe HP 9000 L-klasse computersystemen richten zich daarmee onder andere op Internet Service Providers (ISP's) die hun dienstenpakket snel willen uitbreiden. Door de prijsstelling en mogelijkheden zijn de nieuwe systemen echter ook uitstekend geschikt voor Internet- en intranettoepassingen in middelgrote en grote ondernemingen.

Met de HP 9000 L-klasse servers maakt HP zijn technologie voor bedrijfskritische hoogbeschikbare toepassingen ook toegankelijk voor organisaties die de mogelijkheden van Internet nog verkennen. In de systeemarchitectuur zijn daartoe alle faciliteiten - waaronder e-speak en geavanceerde beheerfaciliteiten - geïntegreerd.

Ondersteunende allianties
Om de gebruikers volledige ondersteuning te bieden, is HP allianties aangegaan voor het ontwikkelen van complete mobiele oplossingen op het gebied van draadloze Internet-toepassingen op basis van het Wireless Access Protocol (WAP), e-commerce, ERP op Internet en uitgebreide supply-chain toepassingen voor de industrie. De samenwerking betreft toonaangevende bedrijven zoals Nokia, Oracle, SAP en BEA.

De serie HP 9000 L-klasse servers kent twee modellen. De L1000 kan één of twee processors bevatten, de L2000 kan worden uitgebreid tot vier parallel opererende processors. Beide systemen zijn voorzien van geïntegreerde Internet-faciliteiten, waarmee nieuwe toepassingen snel op het Web kunnen worden geïmplementeerd.

De prestaties van de nieuwe HP 9000 L-klasse servers liggen op 15.206 SPECweb96 en 41,6 SPECjvm98 (L2000 met vier processors). Dat is 30 tot 70 procent beter dan vergelijkbare systemen van andere fabrikanten. In één standaard 19 inch montagerack kunnen vijf
L-klasse servers worden geconsumeerd terwijl concurrerende systemen beslag leggen op twee of drie van deze racks.
Internet 'enabled'
L-klasse systemen zijn volledig Internet 'enabled'. Zo zijn de API's voor e-speak - het standaard platform voor e-services van HP - vooraf geïnstalleerd. Ook de beheer- en beveiligingsfaciliteiten zijn volledig gericht op bedrijfskritische Internet-toepassingen. De faciliteiten voor foutmanagement op basis van HP's Event Monitoring System maken de systemen bovendien tot de betrouwbaarste in hun klasse.

De systemen kunnen werken met zowel de huidige PA-RISC processors van HP als de toekomstige IA-64 processors. Bovendien kan een HP 9000 L1000 eenvoudig - door de gebruiker zelf - worden opgewaardeerd naar de specificaties van de L2000. Daarmee zijn investeringen tot ver in de toekomst gewaarborgd.

Het ontwikkelen, testen en in gebruik nemen van een Internet-toepassing stelt hoge eisen aan betrouwbaarheid en continuïteit. De HP 9000 L-klasse systemen zijn dan ook volledig gebaseerd op de
hoge-beschikbaarheidstechnologie van HP. Zo worden geheugen- en CPU-fouten in veel gevallen automatisch hersteld en zijn de I/O-poorten 'hot-plugable': de randapparatuur kan worden aangesloten en weggenomen zonder de activiteiten van het systeem te onderbreken. Daarnaast kan worden voorzien in - eveneens 'hot-plugable' - reservevoorzieningen zoals extra voedingseenheden, ventilatoren en harde schijven. De faciliteiten om het systeem onder te brengen in een computercluster zijn eveneens standaard aanwezig.

Ontwikkelingen
Samen met Nokia breidt HP het Wireless Access Protocol voor de nieuwe systemen verder uit. Dat betekent dat er op korte termijn toepassingen beschikbaar zijn voor de communicatie met mobiele telefoons, palmtop computers en andere apparatuur met 'embedded' software die voldoet aan de WAP-specificaties. WebLogic van BEA maakt traditionele mainframetoepassingen en complexe databases via het Web toegankelijk. Met de standaard meegeleverde HP Praesidium VirtualVault en DomainGuard kunnen vertrouwelijke transacties worden afgewikkeld. Naar wens worden de systemen uitgerust met HP Secure Praesidium 9000, een complete 'firewall' die inbraken voorkomt. De HP Commerce for the Millennium software biedt uitgebreide mogelijkheden voor het ontwikkelen en onderhouden van geavanceerde 'hosting'-services. Daarnaast is voorzien in een 'ready-to-run' toepassing waarmee de systemen snel in een SAP-omgeving kunnen worden ingezet.

Ondersteuning
(Aspirant) gebruikers van L-klasse servers hebben de beschikking over een hoge mate van ondersteuning. Zo kan de optimale configuratie van het systeem interactief worden samengesteld op Internet-pagina www.hp.com/go/lclass. Bovendien staat
HP's Global Integration and Installation Operation (GIIO) gebruikers op ieder moment terzijde bij het toesnijden van het systeem op specifieke situaties en bij het implementeren van eigen applicaties.

Informatie over Hewlett-Packard en het Y2K-programma is te vinden op: www.hp.nl.

Hewlett-Packard is een toonaangevende leverancier van oplossingen en services voor computing en imaging voor zakelijke en thuisgebruikers. De activiteiten van HP zijn gericht op het maximaal benutten van de mogelijkheden van Internet voor zijn gebruikers en de verspreiding van elektronische diensten. De computer-gerelateerde omzet over het jaar 1998 bedroeg wereldwijd 39,5 miljard dollar. HP is bezig met de oprichting van een aparte organisatie voor de productie van test-en-meetapparatuur, halfgeleiders, medische systemen en apparatuur voor chemische analyses. Deze activiteiten genereerden in 1998 een omzet van 7,6 miljard dollar.

Met 123.000 werknemers en een omzet van circa 47 miljard dollar in 1998 is het bedrijf één van de grootste computerleveranciers ter wereld. In Nederland heeft HP vijf vestigingen waar zo'n 3000 mensen werken. Over 1998 bedroeg de omzet van Hewlett-Packard Nederland B.V. circa 2 miljard gulden.

Noot voor redacties