FrontWise op scherp met Broadvision

Datum nieuwsfeit: 27-09-1999

FRONTWISE: PORTFOLIO VAN KENNIS VOOR CUSTOMER INTERACTION EN E-COMMERCE

Verkooprechten van Broadvision voor Nederlandse markt

Amersfoort, september '99 - Overtuigd van de marktpotentie van electronic commerce (e-commerce) in Nederland start TeleDynamics een nieuwe bedrijfsactiviteit onder de naam FrontWise. In deze activiteit worden alle producten, toepassingen, oplossingen en expertise rondom e-commerce gegroepeerd. Met een goed op elkaar afgestemde productlijn en expertise biedt FrontWise bedrijven 'self-service interaction' toepassingen om de ultieme vorm van interactieve marketing te faciliteren.

In de productportfolio van FrontWise is daartoe software van Broadvision opgenomen. Broadvision is wereldwijd marktleider op het gebied van e-commerce software voor 1 op 1 marktbenadering. De bundeling van expertise rondom klantencontacten en de verkooprechten van toonaangevende software, geeft FrontWise de mogelijkheid om als eerste op de Nederlandse markt een volledig standaard oplossing voor e-commerce aan te bieden.

FrontWise maakt maximaal gebruik maken van de vergaande kennis van TeleDynamics op het gebied van systemen voor klantencontactpunten (b.v. call centers). Op dit vlak is TeleDynamics toonaangevend in Nederland met het product EDGE. Deze softwaretoepassing is uitgegroeid tot een volwaardige oplossing voor Customer Relationshi Management (CRM), voorzien van de modernste technologie als Java en object-oriëntatie. Daarnaast levert TeleDynamics oplossingen voor 'resource' planning, kwaliteitsmonitoring en geïntegreerde 'customer interaction' rapportage.

TeleDynamics heeft inmiddels 80 projecten gerealiseerd en telt 50 personeelsleden. Tot de klanten behoren grote call center dienstverleners als Business Support Centre, Het Call Center Netwerk, Marke-Tel Telemarketing Service, SNT, Telecom Teleservices, Tesselaar Marketing Services en Wegener Direct Marketing Groep. Daarnaast zijn TeleDynamics oplossingen in gebruik bij onder andere ABP, ANWB, De Belastingdienst, BEN, EDON, ING, Fortis, Gemeente Den Haag, KPN Telecom, Libertel, Loyalty Management, PNEM, Postbank, Rabo, Robeco, Scoot, en de SNS Bank.

Voor meer informatie omtrent de inhoud van dit persbericht kan men contact opnemen met: Jeroen Loeffen (033) 45 36 200, email: (loeffen@teledynamics.nl)

PS: FrontWise zal een standaard oplossing voor e-commerce met 'self-service interaction' tonen tijdens de DMSA-dagen in Maastricht van 3 tot 5 oktober a.s.

De achtergrond van een visie op E-commerce

Marketeers zijn er van overtuigd dat het veel goedkoper is om aan bestaande afnemers te verkopen, dan het werven van geheel nieuwe klanten. In eerste instantie lukte het klanten vast te houden door het bieden van extra service. Dat vertaalde zich o.a. in ruimere openstelling van de organisatie, of - later - door het inrichten van een call center. Ook na sluitingstijd kan de klant nu informatie krijgen of een bestelling doen. Langzaam maar zeker kwam de vraag op, of "het call center daarbij een centrale service-afdeling, een verkoopkanaal of iets anders is?". De traditionele marketing mix van de 4-P's (product, prijs, plaats en promotie), maakte plaats voor de 4-C's van Customer wants and needs, Cost to satisfy, Convenience en one-to-one Communications. Niet langer staat het product of de markt centraal, maar de klant en de relatie met hem.

Vraagstukken

Binnen summier geschetst veranderingsproces spelen een aantal belangrijke vraagstukken. Een daarvan is: "hoe behoud ik mijn klanten en hoe maak ik mijn klantrelaties winstgevend?". Met andere woorden, hoe staat het met de "customer loyalty"? Verder spelen in dit verband de vragen, "hoe maak ik mijn kanalen winstgevend?" (distributie differentiatie), en "hoe pas ik mijn organisatie aan?" (Organisation Development & Training). Tot slot dient men zich af te vragen "welke technologieën toe te passen?", mede gekoppeld aan de technology push.

Uit het bovenstaande is een aantal trends te destilleren. Zo neemt de populariteit van het medium telefoon verder toe. Klanten zullen meer vragen per e-mail stellen, of - door middel van zelfhulp - eigen antwoorden trachten te vinden (IVR, internet, extranet, one-to-one E-commerce). Naast call centers ontstaan er E-mail centers. De huidige focus op "bereikbaarheid" zal plaats maken voor een focus op "kwaliteit" van de telefonische dienstverlening. Het moment van klantcontact wordt nog belangrijker; hoger opgeleiden zullen met behulp van ontsloten klantinformatie, kwalitatief hoogwaardige gesprekken voeren. Eenvoudige en actiegerichte gesprekken worden bediend door IVR, E-mail of door medewerkers van outsourcing partners. Er ontstaan geïntegreerde klant-contactcenters.

Nauwe relatie

Er van uitgaande dat bedrijven méér verdienen aan bestaande klanten dan aan nieuwe, is het zaak het klantenbestand optimaal in kaart te brengen. Het maken van exacte klantprofielen wordt belangrijker dan ooit. Goede Customer Relations Management (CRM) software is onontbeerlijk. E-commerce ondernemingen proberen een heel nauwe relatie met hun klanten op te bouwen. Met behulp van elektronische media wordt een vrij nauwkeurig beeld van de klant ingekleurd. Daarnaast zien we een categorie klanten komen, die bepaalde producten en/of diensten bij voorkeur via het Internet (Webportals) willen kopen. Deze klantengroepen of 'virtual communities' zijn gebaat bij een self service interactie met de leverancier. De e-commerce-voorzieningen naar deze groep richten zich volledig op de ervaringen met het klantencontact en niet op de achterliggende administratieve bedrijfsprocessen.

Software voor Customer Interaction verschaft een afdeling voor klantencontacten, een geavanceerd stuk gereedschap. Profielen van klanten en hun koopgedrag kunnen ermee online worden vertaald naar inhoud. Vervolgens kunnen de transacties op een veilige en efficiënte manier worden uitgevoerd. Informatie over het gebruik van een site kan tot op detailniveau worden verzameld en bewerkt. Bij dit alles biedt TeleDynamics' afdeling FrontWise een schat aan kennis en ervaring, zoals de integratie van nieuwe Web-toepassingen met call center omgevingen en de afstemming op de bestaande administratieve verwerkingsprocessen. FrontWise beschikt bovendien over de nodige expertise voor het meten van de klantenretentie, opstellen van klantenprofielen of het ontwikkelen van loyaliteitsprogramma's.

Onder het motto: "we praktiseren, wat we preken", komt FrontWise nog dit jaar met een website die qua inhoud een afspiegeling vormt van de interne operationele processen en bijbehorende klantcommunicatie. Afnemers van de FrontWise producten en diensten kunnen op die manier zich zelf direct informeren over de actuele ontwikkelingen, nieuwe kennis en toepassingsdomeinen en de status van specifieke projecten.