PvdA-fractie maakt zich zorgen over situatie Tsjetsjenië

Datum nieuwsfeit: 27-09-1999
Partij van de Arbeid

Den Haag, 27 september 1999

Aan: De Voorzitter van de vaste commissie voor Buitenlandse Zaken, Mevrouw Margaretha de Boer
Van: Bert Koenders
cc.: Johan Hommes, griffier

De PvdA-fractie maakt zich ernstige zorgen over de situatie in Tsjetsjenië. Luchtmachtbombardementen op doelen in Grosny en de eventuele inzet van Russische grondtroepen om zo het terrorisme in Moskou en een rebelleninvasie in Dagistan te voorkomen, kunnen leiden tot verdere ernstige mensenrechtenschendingen.

Nog niet lang geleden zijn in de oorlog om Tsjetsjenië meer dan 80.000 burgers omgekomen. In het licht van de noodzaak vroegtijdig te reageren op verslechterende conflictsituaties verzoekt de PvdA-fractie u de Regering zo spoedig mogelijk een brief te vragen met betrekking tot haar analyse van de huidige crisissituatie, de militaire en vooral humanitaire consequenties van de Russische strategie en de problematiek van effectieve terrorismebestrijding in Rusland alsmede door Nederland voorgestane acties in het kader van de OVSE, EU en andere internationale organisaties.

Wij zouden ons kunnen voorstellen dat de brief besproken wordt a.s. woensdag tijdens het dan geplande Algemene Overleg, waarbij de vergadering zou kunnen worden verlengd met een half uur, en het laatste uur (van 16.00 - 17.00 uur) de situatie in Rusland wordt besproken.

Hoogachtend,
Bert Koenders