Fabrikanten trekken milieu-informatie MRPI over de streep

Datum nieuwsfeit: 27-09-1999
PERSBERICHT - 27 september 1999

Eerste licenties worden 19 november verstrekt
Fabrikanten trekken MRPI over de streep

Het MRPI-project, dat als doel heeft betrouwbare en eenduidige milieu-informatie te geven over bouwproducten, -materialen en -elementen, is begin september definitief van start gegaan. Zeventien fabrikanten hebben het project met een voorschot definitief over de streep getrokken. Hierdoor worden naar verwachting de eerste MRPI-licenties op 19 november verstrekt die vervolgens op de DuBodag van 24 november aan de markt worden gepresenteerd. Wie duurzaam wil bouwen, baseert zich vanaf eind dit jaar op de betrouwbare gegevens van MRPI.

Het voorschot van de fabrikanten is onder meer gebruikt voor het opstellen van een erkenningsregeling, het selecteren van toetsende bureaus en het vaststellen van een toetsingsprotocol. De fabrikanten Lafarge Dakproducten, Eternit, De Hoop Terneuzen, Rockwool Lapinus, Polva Pipelive, Wavin KLS, Terca, VBI, Alphacan Omniplast, ENCI, YTONG, Dyka, Van Nieuwpoort, Martens Kunststoffen, Mebin, Viplex Plastics en Cementbouw kunnen overigens om meerdere redenen tot de kartrekkers van het project worden genoemd. Ze onderkennen het belang dat de gezamenlijke bouwtoelevering zelf de markt informeert over milieu-aspecten van bouwmaterialen. Ook behoren ze tot de producenten die als eerste producten voorzien van MRPI op de markt zullen brengen. Speerpunt
Het ontwikkelen van milieumaten op product- en gebouwniveau is in het kader van duurzaam bouwen een speerpunt van het ministerie van VROM. De toeleveranciers verenigd in het Nederlands Verbond Toelevering Bouw (NVTB) zijn overtuigd van de noodzaak van het gebruik van objectieve milieuprofielen in de bouw door middel van milieurelevante productinformatie (MRPI). De kracht van MRPI is dan ook de bouwbrede deelname van veertien deelnemende branches van het NVTB, waarin totaal meer dan duizend producenten en toeleveranciers zijn vertegenwoordigd, en het hanteren van een eenduidige levenscyclusanalyse (LCA). Hierdoor komt een einde aan de onduidelijkheid over de waarde en het gebruik van bestaande milieuvoorkeurslijsten.

Hoe werkt MRPI? Een producent stelt een LCA op voor het product of materiaal waarvoor een licentie wordt aangevraagd. Dit gebeurt op basis van een bindende LCA-methode. De LCA wordt samen met de MRPI-gegevens ingediend bij een erkend toetsingsbureau. Op basis van een positieve toetsing, al of niet na het corrigeren van tekortkomingen, wordt de aanvraag gehonoreerd. Vervolgens is het aan opdrachtgever, architect, bouwadviseur en aannemer de MRPI te gebruiken. Dit kan bijvoorbeeld door de gevalideerde milieu-informatie in te voeren in Eco-Quantum, het succesvolle programma waarmee de milieukwaliteit van een ontwerp wordt geoptimaliseerd. Kortom: wie duurzaam wil bouwen, baseert zich vanaf eind dit jaar op de betrouwbare gegevens van MRPI.

Voor meer persinformatie:
PR-Adviesbureau Procomm BV, Postbus 778, 4200 AT Gorinchem Tel. (0183) 691 777, Fax (0183) 691 770, E-mail: (mrpi@procomm.nl) Dit bericht is digitaal voorhanden.