Lotus Domino Extended Search 2.0 beschikbaar

Datum nieuwsfeit: 27-09-1999

Lotus Domino Extended Search 2.0 beschikbaar

Geavanceerd zoekproduct biedt krachtige uitbreiding op oplossingen voor kennismanagement

Diemen, 27 september 1999 - Lotus Development maakt de beschikbaarheid bekend van Domino Extended Search 2.0, een zoekproduct waarmee Lotus Notes en Domino R5 nog meer aan kracht winnen. Met Domino Extended Search 2.0 kunnen Lotus, haar Business Partners en klanten applicaties ontwikkelen die snel en eenvoudig grote hoeveelheden informatie kunnen filteren op specifieke, relevante gegevens - ook wanneer die informatie is opgeslagen in verschillende systemen. Op deze manier kan een organisatie alle kennis die aanwezig is ook daadwerkelijk benutten. Hiermee bevestigt Lotus opnieuw haar vooraanstaande positie op het gebied van oplossingen voor kennismanagement.

Elementen van kennismanagement: mensen, omgeving en informatie Lotus definieert kennismanagement als 'het proces dat individuen en groepen in staat stelt systematisch samen te werken, waarbij informatie wordt gebruikt uit documenten, systemen en andere bronnen als ook de expertise van specifieke mensen, zodat kennis wordt gegenereerd waarmee concurrentie- en economisch voordeel kan worden behaald'. In de visie van Lotus bestaan oplossingen voor kennismanagement uit drie elementen:

· Mensen - de wetenschap dat experts (gezaghebbende personen, collega's, klanten, vrienden, enzovoort) on-line zijn en openstaan voor overleg en dat er koppelingen bestaan naar informatie over deze mensen.
· Omgeving - de virtuele samenwerkingsomgeving die ontstaat doordat mensen applicaties gebruiken om ideeën uit te wisselen, vragen te stellen en antwoorden te vinden.

· Informatie - de gestructureerde en ongestructureerde informatie die mensen creëren, vastleggen, classificeren en delen. Lotus Domino Extended Search 2.0 speelt in op het element 'informatie' en biedt de functionaliteit informatie te ontsluiten.

Nieuwe functies
Lotus Domino Extended Search 2.0 - een los verkrijgbaar Domino-product dat nu is geïntegreerd met Notes en Domino R5 - maakt het mogelijk te zoeken in Notes-databases, legacysystemen en op Internet, zowel vanuit de Notes-omgeving als via het Web. Met één zoekopdracht krijgt de gebruiker een lijst van resultaten, uitgesplitst naar interne documenten, externe onderzoeksresultaten en Internet-bronnen. Teneinde kennis binnen de onderneming beter te benutten bestaat de mogelijkheid zoekopdrachten op te slaan, opnieuw te gebruiken of met anderen te delen. Deze zoekopdrachten kunnen bovendien dienst doen als 'pointer' en de gebruiker doorverwijzen naar degenen binnen de organisatie met relevante expertise.

Lotus heeft de bestaande mogelijkheden van Extended Search (uniforme interface, gecontroleerde toegang tot informatie en benutting van de Notes- en Domino-infrastructuur) uitgebreid met nieuwe functies en voordelen:
· Nieuwe Internet-gebruikersinterface die gebruikmaakt van Java-servlets en HTML-sjablonen. De Java-servlets zorgen voor een betere performance en schaalbaarheid, terwijl de HTML-sjablonen applicatie-ontwikkelaars een hoge mate van flexibiliteit bieden. Ontwikkelaars kunnen nu snel applicaties op basis van zoekopdrachten implementeren of zoekopdrachten opnemen in bestaande applicaties.

· Ondersteuning van meer gegevensbronnen, waaronder Domino.Doc, Lotus Enterprise Integrator (LEI), vijftien veelgebruikte zoekmachines op Internet, nieuws- en gebruikersgroepen op Internet en overige commerciële informatiebronnen. Domino Extended Search 2.0 bevat bovendien een Link Toolkit waarmee klanten en Lotus Business Partners eigen koppelingen kunnen maken om zo eigen gegevensbronnen te benaderen. Lotus blijft werken aan de uitbreiding van de soorten gegevens die kunnen worden doorzocht, om zo tegemoet te komen aan de wensen van grote ondernemingen.
· Verbeterde voorzieningen voor installatie, beheer en beveiliging, alsmede een verbeterde ES Monitor met een message center en odometer. Met Domino Extended Search 2.0 kunnen klanten in hun eigen tempo de zoektools implementeren en extra bronnen toevoegen. Naarmate het aantal gegevensbronnen toeneemt dat door Domino Extended Search wordt benaderd, neemt ook het belang van installatie, configuratie en beheer toe.

Domino Extended Search is niet alleen geïntegreerd met Notes en Domino R5, maar is ook geschikt als aanvulling op EDMSuite van IBM, een geïntegreerde oplossing voor documentbeheer waarmee documenten binnen de hele onderneming eenvoudig kunnen worden opgeslagen en weer kunnen worden opgeroepen.

Beschikbaarheid en systeemvereisten
Domino Extended Search 2.0 is vanaf nu verkrijgbaar bij value-added resellers en Lotus Business Partners. Domino Extended Search 2.0 is bedoeld voor Lotus Notes en Domino 4.6 (of hoger) onder Windows NT, maar kan ook Domino 4.x- of 5.x-databases doorzoeken. NotesPump 2.5 is optioneel verkrijgbaar voor verbindingen met relationele en enterprise-databases. Meer informatie vindt u op de Lotus-website:
www.lotus.com/extendedsearch. Meer informatie over kennismanagement vindt u op de Lotus-website: www.lotus.com/knowledgemanagement.

Lotus Development Corporation
Lotus Development Corporation bestaat sinds 1982 en is een onderdeel van IBM. Lotus levert producten en diensten die zijn gericht op de samenwerking van individuen en bedrijven in een netwerkomgeving. Lotus-applicaties zorgen voor de onderlinge communicatie en voor de ontsluiting van informatie over de traditionele organisatiegrenzen heen. Lotus brengt haar producten wereldwijd in meer dan 80 landen op de markt. Lotus is wereldmarktleider op het gebied van messaging en groupware. Lotus Professional Services ondersteunt afnemers met advies, implementatie, ondersteuning en opleiding.

Voor meer informatie:
Lotus Development Nederland BV BRODEUR Schoep & Van der Toorn Miranda Velzeboer Mirjam Jonker
Tel: 020 314 11 76 Tel: 020 487 40 00
Fax: 020 600 14 44 Fax: 020 669 72 65
e-mail: (miranda_velzeboer@lotus.com) e-mail: (mjonker@svdt.nl)